Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avliva synligt skadat vilt under fredad tid?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en fråga som jag inte riktigt har hittat svaret på, jag kanske bara är kass på att söka..

Jag såg tyvärr en riktigt stor och grann dovhjort igår med riktigt stora skovlar som haltade gravt, jag såg den på ett gärde på grannmarken när jag åkte hem runt 23-tiden. Vad ska man göra då? Vad är det som krävs för att få skjuta av ett djur under fredad tid, måste man ringa polisen eller hur ska jag göra? "risken" är ganska stor att denna dovherre kommer in på min mark och det svider att se en sådan grann skovelhjort gå och halta gravt.. Så jag vill egentligen ha reda på vad jag ska göra om den kommer in hos mig när jag är ute o jagar bock.

MVH Andreas

Publicerat

Ring polisen är en bra idé, de får fatta beslutet och tar juridiskt över ansvaret, beroende på hur skadat det är så är det en bedömning om man ska skjuta först eller ringa först.

Publicerat

Kanske bara vrickat någon led? Onödigt att skjuta innan man förvissat sig om det är en bestående skada som innebär en plågsam och kort tillvaro.

Det finns trebenta hjortar som överlevt flera år vid gott hull - djur lär sig snabbt att kompensera för ev fysiska tillkortakommanden.

Publicerat

Som Pertan sade. Ring polisen ang detta. Dom brukar ge lov bara du beskriver situationen o är lugn o sansad. :) så slipper du få skit ifall någon börjar gnälla. Då säger man bara "polisen sa" :)

Publicerat

Ruskigt svårt! Tar du beslutet själv och avlivar så är du homefree givet att det är ett allvarligt skadat djur förutsatt att du i direkt anslutning underrättar polisen.

Utifrån vad du skrivit, rejäl hälta, så skulle jag inte våga avliva utan åtgärd 1a hade nog varit att underrätta aktuell jakträttsinnehavare. De kan sedan kontakta polis och få avlivningsstillstånd.

Beroende på skadans art så är det givetvis olika från fall till fall. Klassikern är att man kommer fram till en trafikolycka där vilt varit inblandat. Är det lugnt i övrigt dvs inga skadade människor eller att de tas om hand av någon så skulle jag nog rätt snart skjuta vad det nu var som låg och sparkade i diket typ samt snabbt underrätta polisen om åtgärden.

Mvh!

Publicerat

Min poäng var alltså - om någon missade det - att det inte alls är självklart att man skall skjuta ett vilt djur bara för att det haltar.

Särskilt i brunsttider kan det hända att främst hjortdjur både ger och tar så mycket stryk att de knappt kan gå (det händer ju ibland också att de dödar varandra) och de brukar ju hämta sig.

Har ni aldrig sett en hund eller katt som tex slagits så den haltar illa? Behövde den skjutas? :)

Publicerat
Min poäng var alltså - om någon missade det - att det inte alls är självklart att man skall skjuta ett vilt djur bara för att det haltar.

Särskilt i brunsttider kan det hända att främst hjortdjur både ger och tar så mycket stryk att de knappt kan gå (det händer ju ibland också att de dödar varandra) och de brukar ju hämta sig.

Har ni aldrig sett en hund eller katt som tex slagits så den haltar illa? Behövde den skjutas? :)

Missade inte din poäng har bara en annan åsikt i frågan, kommer det ett rådjur på tre ben så plockar man bort det, är det inte jaktsäsong ring polisen först, att jämföra med tamdjur då kommer frågan i en annan dager de kan man undersöka och avvakta på ett annat sätt mot ett vilt djur.

Publicerat

Lite intressant att det var just dov det handlade om,

hur man löser frågan om avlivning är besvarad så den lämnar jag,

men att just dov gör illa sig verkar vara mer vanligt än med annat vilt, under mina inte så många resor till den gröna ön, har jag sett ett oproportionerligt antal dov på tre ben, med tre ben och andra påfallande fel.

Fårstängsel är en elak sak som många dov har lyckats amputera sig över, att tjurar i brunst går hårt åt varandra vet vi, de går rakt igenom eltråd/tagtråd som om den inte fanns där med följd att de ofta har skador.

En av deltagarna på den sista jakten jag var med på sköt en hind med kalv, ja han började med kalven som har på tre ben, benet var av ovanför knäet bak, helt utläkt och hon var i lika gott hull som de andra djuren som sköts.

En av de andra skyttarna avlivade en dov som trasslat in skallen i plasten till ett antal ensilagebalar. helt förblindad hade tjuren sprungit tills han fastnat,

det köttet gick inte att rädd, det tom luktade surt om hela djurkroppen.

Oaktat denna utläggning, det är ju helt klart läge att vänta och se vad det är som är fel med tjuren, han kan ha åkt på en massa stryk bara, det läker ut.

/Chris

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar, jag misstänkte att detta skulle var en riktigt svår fråga, eller själva frågan är ju inte så svår, det svåra är ju att bedöma om skadan är så pass grov att det är lönt att skjuta av den. Jag skulle ju självklart vilja ha kvar hjorten då den har riktigt fina anlag och skulle således vara bra till aveln.

Igår när jag såg den så var den som sagt inne på grannmarken, men i anslutning till min mark och det är med största sannorlikhet den även kommer vara inne och knalla på min mark. Jag är lite blödig av mig mot skadade djur, jag verkligen hatar att se djur lida, därav vill jag försäkra mig om vad som gäller vid eventuell avlivning.

Om vi föreställer oss senariot att hjorten är inne på min mark och jag sitter med bra skotthåll osv, och jag ser en synlig skada på benet alltså köttsår. Då skulle jag bedöma den som skjutbar, jag skjuter djuret, vad är nästa steg? Kontakta polisen förstår jag men misstänker att sva ska kontaktas också för dom kommer väll och hämtar djuret för det är väll dom som bedömer om djuret var så pass skadat att det var rätt att avliva det?

Men Om vi säger att jag inte ser någon synlig skada i form av sår, hur ska jag göra då? Låta det vara och hålla djuret under uppsikt några veckor för att se om det blir bättre?

Ursh svår situation tycker jag.

Tack för alla svar.

Publicerat

Kontakta polisen först, redogör för vad du har sett och vad du vill göra,

därefter har du ryggen fri att välja att avliva eller inte,

förresten visst blir doven lovlig om bara någon dag?

/Christian

Publicerat

Har man skjutit ett djur med en förmodad skada och det visade sig vara en struntskada typ kontusion eller sträckning lär man faktiskt sitta lite i klistret i alla fall. "God tro" funkar nog inte så bra.

En helt annan sak är ju tex ett påkört djur som ligger med avslagen ryggrad i ett dike och sparkar, då är det läge för snabb avlivning med alla till buds stående medel för att förkorta ett uppenbart och hjälplöst lidande.

Ute i djurens egen miljö har de en förbluffande förmåga att överleva, till och med ganska bra, med skador som spontant verkar omöjliga att ens klara sig en dag på.

Häromveckan såg jag en bild på ett forum där ett nedlagt byte visade sig ha en utläkt skottskada rakt genom kroppen under ryggraden (vill jag minnas). Gamla utläkta skottskador är dessvärre inte helt ovanliga att hitta.

Publicerat
  • Författare
Kontakta polisen först, redogör för vad du har sett och vad du vill göra,

därefter har du ryggen fri att välja att avliva eller inte,

förresten visst blir doven lovlig om bara någon dag?

/Christian

Yes han blir lovlig första sep.

Tror nog det blir som så att jag inte aktivt komme leta efter hjorten men dyker han upp innan 1sep så ska jag studera närmare för eventuellt avliva den.

Om inte annat så får jag hoppas han kommer fram 1sep så jag får göra slut på lidandet. :)

Publicerat
Har man skjutit ett djur med en förmodad skada och det visade sig vara en struntskada typ kontusion eller sträckning lär man faktiskt sitta lite i klistret i alla fall. "God tro" funkar nog inte så bra.

En helt annan sak är ju tex ett påkört djur som ligger med avslagen ryggrad i ett dike och sparkar, då är det läge för snabb avlivning med alla till buds stående medel för att förkorta ett uppenbart och hjälplöst lidande.

Ute i djurens egen miljö har de en förbluffande förmåga att överleva, till och med ganska bra, med skador som spontant verkar omöjliga att ens klara sig en dag på.

Häromveckan såg jag en bild på ett forum där ett nedlagt byte visade sig ha en utläkt skottskada rakt genom kroppen under ryggraden (vill jag minnas). Gamla utläkta skottskador är dessvärre inte helt ovanliga att hitta.

Personligen skulle jag acceptera att jag hade avlivat ett djur som visade sig vara mindre skadat än vad jag först hade trott jämfört med att ha lämnat ett djur med stora plågor ifall det kanske inte var så skadat.

Jag har avlivat djur hemma på gården som jag ser lider men kanske skulle ha klarat sig, likaså har ett djur självdött här därför min fru tyckte vi skulle vänta och se om han inte klarade sig... (det var en tupp)

Agera efter ditt eget hjärta och ta hjälp av polisen om du inte kan fatta beslutet själv hur du skall bete dig på dina jaktmarker vid en eventuell skada.

Publicerat

Har en massa dov runt bostaden, tyvärr inga där jag jagar. Måste hålla med i att de har en makalös förmåga att ställa till det för sig. En hade något band som hängde i kronan och runt ena benet o tillbaks igen. Han gick med det där bandet hela vintern. En annan lyckades trassla i grannens julgransbelysning i kronan och sprang iväg med grannen kutandes efteråt. :D

De har också en makalös förmåga att komma åt allt vi försöker hålla dom borta ifrån. Samma kära granne brukar mata småfåglar med talgbollar. Hjortarna nafsar i sig bollarna, tuggar en stund o spottar sedan ut nätet. :P Grannen kommer på idén att hänga upp dom högt i äppelträdet. En morgon ser jag den största hjort jag sett stå på bakbenen och snyta talgbollen. Grannen är en tålmodig man, han tar en riktigt hög stege. Följande morgon när jag ska till jobbet så ser jag samma hjort stå på bakbenen men det felade en bra bit så han går ner i en halvsittande ställning o hoppar upp i ett jätteskutt o snyter boller igen. :P

När vi ändå har samma granne på tråden så kan vi ta en off topic. Han gillade han inte direkt när jag halverade mängden skator varje år, det var ju så fina fåglar. Så ett år lät jag dom vara ifred och vi fick till o med mer skator än vad vi någonsin haft. De hade nu lagt till med riktigt otrevliga vanor o passade på utemöblerna på att vi skulle lämna maten/fikat utan synhåll i en sekund.

Höst o vinter passerar och nu börjar skatorna bygga i hans ena träd. Han riggar ett långt metspö med kroken från en galge o börjar riva ner boet. Senare samma dag så är det tillbaks och han river återigen. Det här fortgår i en dryg vecka och han får kämpa som en liten blå för att riva boet. Han börjar fråga mig om jag inte kunde tänka mig att avlägsna dom o jag pikar honom lite o säger att det var ju "fina fåglar". Jag vet av erfarenhet att de har en anledning till placering av boet och att det kommer o bli stora problem.

Men följande morgon runt 6 ser jag hur de sitter tätt ihop på grenen i trädet och bara ber om det. Läget kan inte bli bättre o jag kör en fuling. Nyper bägge på en smäll, bär ut kräken i skogen till rävmat och åker till jobbet. När jag kommer hem så är trädet borta, det ligger på marken och grannen sågar precis upp den sista vedbiten med vanlig bågsåg. Det här har tagit hela dagen.... Grannen ropar till mig "Nu får det vara nog, inga skator ska sabba den här sommaren också. Synd på trädet bara" :rolleyes: Hans min när jag förklarade läget och han stod o tittade på vedhögen och sågen i han hade i handen..... Det är något man måste se. :P

Tillbaka till topic så är polisen sällan omöjliga att göra med. Hade en bil som bara fortsatte efter att ha kört på en grävling som levde. Jag låg precis bakom och det här var något innanför stadsplanen. Bara några minuter från hemmet. Jag ringer polisen samtidigt som jag åker hem o hämtar hagelbössan eftersom jag saknade kulgevär klenare än klass1. Lagom till jag var tillbaks på platsen så hade jag vakthavande i andra änden och förklarade läget. Sa att jag var tillbaks på plats med hagelbössa, har kulfång och lite skog med efterföljande fält bakom så det inte skulle vara någon fara. Fick tillåtelse direkt att avliva grävlingen och de var skitnöjda över att ha fått problemet löst så snabbt o smidigt.

Publicerat

Djur har en fantastisk läkningsförmåga, men jag tänker inte stå där och gissa att det kanske klarar sig om det kommer haltandes och skulle jag hitta en skada som den skulle klarat sig med så i fall 1/10 så är det jag på platsen som avgör, behöver jag polisens godkännande så ringer jag och det är ingen mordutredning utan avlivande av skadat vilt, är det ett fridlyst rovdjur så släpper jag det, då högre instans kommer ta beslutet även ovanför polischefen.