Publicerat Augusti 27, 200916 yr Jag har tyvärr ingen bild ifrån händelsen. Men jag skar mig något för jävligt igår och har sen dess haft fingret inlindat med kompress o läkartejp. Satt o skulle skruva över spetsarna ifrån gamla skaften till nya skaften.. Ena spetsen satt fast ganska hårt. + att jag höll i två pilar samtidigt. Jag tog i lite mycket kanske utan att tänka mig för.. O när fanskapet lossnade så slant jag o fick ett snitt 1/3 genom pekfingret. Blodet bokstavligen bara sprutade. Så jag hade annat i huvudet än att tänka på att ta bilder. Med detta vill jag få sagt. Var försiktiga vid hantering av jaktspetsar. Det är trots allt dödliga tingester. Blev övertygad om en sak till.. Får man ett dåligt skott med en av dessa spetsar.. Att det t.ex blir konturträff/ muskelträff. Så är jag ganska säker på att djuret inte går längre bort än 1 minut innan det trillar ihop av blodförlust. Med tanke på hur litet mitt sår egentligen var och hur lugn jag behöll mig så blödde det ändå VÄLDIGT kraftigt och det slutade inte förrän tryckförbandet lades på efter tredje gången. Farliga grejer! Var försiktiga! Mvh omplåstrade C-A
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Psst C-A, du kommer inte från Tierp, du har inga extra fingrar att arbeta av på, var rädd om dem du har, se detta som en bra påminnelse om att vasst är vasst och att jaktspetsar är etter värre. Jag är glad att du inte har skadat dig allvarligt så att man kan smålee lite åt detta allvarliga. Se till o bli hel nu och kanske rent av att du skjuter något med bågen istället för att göra dig själv illla. /Christian
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Författare Jo. Man ska vara jävligt försiktig.. Men när det blir för mycket rutin i saker så händer en olycka så lätt. Nu tar det nog ett tag igen innan jag är oförsiktig o respektlös. En sak till med dehär.. Om man överlever. Som jag gjorde Så läker detta sår ganska fint. Det blödde så flödigt så att alla bakterier förmodligen spolades långt bort. Kollade nu och såret är inte infekterat och det är fint o vackert på väg åt rätt håll ser man. En absolut ok grej att jämföra pilens verkan är att skära sig själv om man har mage Man är ju av kött o blod trots allt. Så är också djuren i skogen. Så deras kroppar bör ju reagera liknande om inte bättre. Tur att man inte slant åt pulsådern i handleden.. :S Kom på det nu att sånt kan ju faktiskt också hända.. O då är man ju rökt. Fan vad otäckt!
Publicerat September 3, 200916 yr Det kanske inte är någon töst men du har ju i alla fall fått blod på dina spetsar. Mina är fortfarande ethafoamskiveblanka..... Hoppas att du läker som du skall och snart skjuter igen !
Publicerat September 3, 200916 yr illa! mitt under brinande jakt period!.. hoppas de läker snabbt!.. Mvh
Publicerat September 4, 200916 yr Det kanske inte är någon töst men du har ju i alla fall fått blod på dina spetsar. Mina är fortfarande ethafoamskiveblanka..... Hoppas att du läker som du skall och snart skjuter igen ! +1 Krya på dig
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Nåå det är ihopläkt hyffsat redan. Var ju ut o jagade samma kväll det så. o typ ett par dagar efter så sköt jag ju bocken med blodigt finger så ^^ Läget är under kontroll! Det enda som är förargligt är att det är så grymt djupt så det tar lite tid innan de läker ihop verkar det.. ser ut som ett "kluvet hundöra" på fingret.. o de brukar ju inte läka?