Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta vettigt?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Jag har för avsikt att montera en kulbanekompensator till min 9,3x62 och gjorde ett par tester på bana först. Med 58,5gr Norma 202 och en Nosler Accubond, 250gr. Jag hade inte med mig min kronograf men tester visade att träffbilden sjönk 50cm (jag hade förväntat mig 65, typ) på 300 meter då jag var inskjuten på 100. Kulan har BC 0,496.

Så för att få en kulbana som passar in på dessa båda mätpunkter laborerade jag lite med hastigheten. Jag vill alltså ha lite extrapolerade värden för 150, 200, 250, 350, 400m. Men det landade i att jag börjar med en utgångshastighet på 790 m/s.

Hm. Det känns lite mycket. vad tror ni andra?

Publicerat

i vilken Bal generator har du kört dina data?

Hur noga har du mätt in siktets höjd över pipan?

Jag har ju gjort motsvarande för min fältladdning, på 5-600 meter börjar mina skjutresultat att avvika från vad drop charten anger,

för ett läge som ditt hade jag ombesörjt att skjuta på ett längre avstånd till för att verifera hastigheten/BC;n.

Verkliga dropvärden är bättre än teoretiska varje dag i veckan.

/Chris

Publicerat

Hej,

jag har under rätt många år laddat mina 250 grains kulor i 9.3x62 till 800m/s så visst är det en realistisk siffra. Dock har jag inte kört med 202 utan med lite långsammare krut.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

En "dum" fråga har inte du en ganska kort pipa på din 9,3:a Bengt?

Typ 48 cm eller så, å andra sidan har Norma en 250 Aframe i 800 m/s och Henrik har laddningar som klarar det.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Typ 46 :-)

Det är den höga (uträknade) hastigheten som gjorde mig en smula fundersam. Men jag litar mer på två uppmätta punkter och en känd BC än en kronograf för 800 spänn.

Men tester hos vapensmeden med Normas fabriksladdade 286gr visade på endast 15 m/s sänkning efter kapningen. Jag kanske har haft tur med vapnet. Jag har tidigare haft en Sako Forrester som sköt ruskigt snabbt, typ 30m/s mer än andra vapen med samma eller längre pipor vid samma tillfällen. Gissningsvis ganska trång i pipan?

Men rent livsstilsmässigt är jag inte där att jag åker till en skjutbana för att verifiera 3-4 cm skillnad på 400m, det får räcka med att jag har benkoll på 100 och 300. Applikationen jag använde var den där webbhistorian som Henrik använder, var det exbal?

Jäkla ruskig patron, denna 9,3x62. Att dra iväg 16 gram med grym BC - i nästan 800 m/s - är respekt. Den sjönk MINDRE än mina 168gr Hornady Accubond i min .308.

Publicerat

Jag har ju samma kula hemma,

de är som små vitspetsade torpeder de där AB.

/Christian

Publicerat

Hur känd är den BC? Är det fabrikantens värden eller uppmätta? Är ganska säker på att fabikanternas angivna BC är mest försäljningssnack. Sedan anger de flesta BC i förhållande till G1 vilket nog stämmer ralativt bra på en kort knubbig kula utan boattail. På en Accubond är jag ganska säker på att det inte stämmer på lite långre håll.

Troligen är din kronograf mer noggran än kulans angivna BC.

/ Johan

Det är den höga (uträknade) hastigheten som gjorde mig en smula fundersam. Men jag litar mer på två uppmätta punkter och en känd BC än en kronograf för 800 spänn.
Publicerat

Nu har jag inte orkat läsa, men är det inte bättre att utgå ifrån den laddning som först och främst ger bäst precision? Och sedan rikta in sig på att få till ballistiken på ett eller annat sätt.

För har man dåligt precision på dom avstånden man behöver börja kompensera för så är man endå fel ute

Publicerat
  • Författare

Det hade nog gått bättre om du hade läst :)

Publicerat

När du fått åter den etsade kompen får du allt lägga upp lite bilder,

Herr Berg det är sånt vi andra gillar. :)

/Christian