Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är LEHD

Featured Replies

Publicerat

Hej på er alla.

Borde väl egentligen presenterat mig för länge sedan men det har aldrig blivit av .

L i LEHD står för Lars eller Lasse D för Dahlén EH är två mellan namn .

Jag är en landsflyktig Skåning boende i Sundbyberg, började min jaktliga bana med en vildkanin i en kohage på Linderödsåsen vapnet var min fars salongare en Husqvarna enkelskott & åttkantig pipa eller om den var sexkantig.

Var väl då 10-12 år & teoriserade (Stavas det så ?) traktens kaniner, något som jag förövrigt gjorde med fars tillstånd vilken far skulle våga göra det idag.

Jagar framför allt klövvilt har helt enkelt den typen av hundar, hundar i mitt liv har varit cocker,tax, drever & nu DSG (Dansk/Svensk Gårdshund) är en av de som envisas att jaga med dessa.

Det har väl funnits någon terrier i mitt liv men dessa har inte lämnat några direkta spår men det har faktiskt också funnits en Pudel som har lämnat spår.

Kom förra året upp till ca 60 jaktlagar & det är väl ungefär det blir något år kanske det blir någon dag till.

//Lasse

PS kaninen, det skottet är sedan länge förlåtet det är trots allt strax över 40 år sedan men jag kommer ihåg skottet bättre än skottet som fällde bocken i måndags .

Publicerat

Kul,

Jag hade förmånen att jaga in enDSG som min svägerska hade på foder, vilket skall och perfekta drevtider,

Nu förtiden har den tydligen blivit eftersökshund hos sina nya ägare.

Det är alldeles för sällan man stöter på den rasen i skogen.

Lägg gärna in lite bilder och berätta mer om era jakter,

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Välkommen! :)

Publicerat
  • Författare
Kul,

Jag hade förmånen att jaga in enDSG som min svägerska hade på foder, vilket skall och perfekta drevtider,

Nu förtiden har den tydligen blivit eftersökshund hos sina nya ägare.

Det är alldeles för sällan man stöter på den rasen i skogen.

Lägg gärna in lite bilder och berätta mer om era jakter,

Jag har faktiskt två stycken Far & son, Raffi som är fadern är sju & Ajax dvs sonen är dryga året kommer att gå sin första säsong iår.

Raffi är väl egentligen ingen utpräglad kortdrivare om man nu inte tycker att 45 - 60 minuter är kort.

Drevtiderna har ökat med tiden en gång i tiden var de som sonens dvs 5 min men inte idag.

Vi jagar som sagt klövvilt då framför allt hjort & rådjur & då framför allt i Sörmland men även viss jakt i Västmanland.

Brukar alltid jaga in hundar på hare & gärna i marker med lite rådjur för att få ett bra sök.

Är mycket sällan som jag inte går med hund under en jaktdag är nog inte någon vidare bra passkytt.

Vanligtvis så brukar det i de jaktlag som jag jagar vara två tre såtar per hund & dag, traditionell Sörmländsk jakt i ett blandat landskap.

Publicerat

Välkommen hit,

jag har fadersgården vid Årröd efter Sätarödskorset, det torde vara namn som ringer en del igenkänning hos dig,

är inte skåning per se, uppvuxen i bördiga Östergötland men visst klappar hjärtat lite extra för denna del av landet..

Det är härligt att läsa om de lite uddare hundraserna.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Välkommen hit,

jag har fadersgården vid Årröd efter Sätarödskorset, det torde vara namn som ringer en del igenkänning hos dig,

är inte skåning per se, uppvuxen i bördiga Östergötland men visst klappar hjärtat lite extra för denna del av landet..

Det är härligt att läsa om de lite uddare hundraserna.

/Christian

Vet mycket väl var Årröd är & mycket väl var Sätarödskorset cyklade säkerligen din fadersgård på väg mot Vramsån

där jag fiskade mycket som pojk .

Publicerat

Hej & välkommen hit!

:D

Publicerat

Jagade in den på hare sedan drev hon hare i ca 45 min och rådjur ca30min, saknar henne ganska mkt men i hemmet hade hon damp och gav sig på både matte och ett av barnen, så tyvärr fick hon flytta till ett annat hem

Jag har faktiskt två stycken Far & son, Raffi som är fadern är sju & Ajax dvs sonen är dryga året kommer att gå sin första säsong iår.

Raffi är väl egentligen ingen utpräglad kortdrivare om man nu inte tycker att 45 - 60 minuter är kort.

Drevtiderna har ökat med tiden en gång i tiden var de som sonens dvs 5 min men inte idag.

Vi jagar som sagt klövvilt då framför allt hjort & rådjur & då framför allt i Sörmland men även viss jakt i Västmanland.

Brukar alltid jaga in hundar på hare & gärna i marker med lite rådjur för att få ett bra sök.

Är mycket sällan som jag inte går med hund under en jaktdag är nog inte någon vidare bra passkytt.

Vanligtvis så brukar det i de jaktlag som jag jagar vara två tre såtar per hund & dag, traditionell Sörmländsk jakt i ett blandat landskap.

Publicerat

Välkommen! :D

Publicerat

Hej och välkommen! :lol:

Publicerat

Hej å Välkommen!! :wub: