Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan denna vara en medalj!

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag kokat skallen på min drömbock!

Tror ni att det kan vara en medalkbock?

bild-1.jpg

Publicerat

Vacker :)

Vikt??

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Vacker :)

Vikt??

/Lasse

Vet inte.

Min brevvåg går bara till 250g, o den gick i botten, rejält.

Publicerat

Den var riktigt fin :D 350 gram så räcker den ofta till brons, cirka 400 gram behövs till silver och 450 gram till guld.

Mvh.

Publicerat

Riktigt stilig!

Publicerat

Utan att låta alltför pessimistisk så ser den i ut att vara i klenaste laget för en medalj men jag kan ha fel, inte alltid så lätt att bedömma efter en bild, dock är det en grymt fin trofé! :D

Publicerat

Nja, den ser jämn och jäkligt ståtlig ut, men medalj???

Ska du skicka den för bedömning ska skallen först torka i tre månader. Väger den därefter 450g med okapad skalle, så som din är, är det värt att bedömma den. Kolla vikten nu på en riktig våg och mät även stånglängden. Vikt och stånglängd är det som ger de stora poängen. Stånglängd mäts från botten av rosenkransen till toppen på den högsta spetsen.

Skulle tro, utan att veta att den är en ett brons, möjligen ett litet silver, men det är svårt med ett foto!!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Najs :lol:

Publicerat

Jag tror kanske den kan nå brons, testa å få den bedömd tycker jag

Denna gav silver, hade förmodligen gett guld om jag hade sparat överkäken när jag kapade, lätt vara efterklok :D

Stånglängd medel 24,5cm mina poäng 12,3

Hornvikt 429g mina poäng 98,7

Färg poäng (0-4) mina poäng 2

Pärling (0-4) mina poäng 3

Rosor (0-4) mina poäng 2,5

Utlägg 38,4% (0-4) mina poäng 2

Taggspetsar (0-2) mina poäng 2

Regelmässighet (0-5) mina poäng 2

Totalt 124,5 poäng

Jag tycker poängsystemet är lite galet där man får så mycket poäng för vikten och där skönheten spelar mindre roll, men det är ju bara mina tankar

24210660.jpg

24245206.jpg

24245210.jpg

Publicerat

Den ser kanske ut att vara i klenaste laget för nån större medaljong iallafall. Min väger 452 gram kapad har jag för mig. Men dom är grövre än dina men också 4 cm kortare än dina.. Svårt att säga utan att veta vikten.. Räkna med 60-100 grams urtorkning på en helskalle på 3 månader.

Publicerat

Håller med dig dbtrapper.. Som du säger. "om jag sparat överkäken hade det kanske varit guld".. Liksom är det verkligen en käke det ska hänga på ? :D Nej vikten borde ha mindre betydelse.. snarare volym kontra utseende ..

Publicerat

Svårt att säga efter att bara ha sett den på bild. Själv har jag märkt att om skallen med hornen inte vill stå upp på tänderna som din gör på bild så räcker vikten oftast till medalj. Det beror givetvis även lite på hur höga de är för tyngdpunkten hamna ju högre på högre horn. Sen kan man bedra sig rejält på utseendet, jag har medaljhorn som för ögat ser mindre ut än andra som hamnat under gränsen. Hornen är olika porösa och det är ju som bekant nästan bara vikten som avgör om hornen får medalj. Oavsett en vacker trofé.