Publicerat Augusti 28, 200916 yr Hej Har ni några bra förslag på kaliber för småvilt, såsom rådjur och räv. Gärna hyfsat flackskjutande, liten rekyl och ett lätt vapen. Vill att ammunitonen ska vara hyfsat billig så man kan lägga en del skott på skjutbanan utan att bli ruinerad. Antar att det får bli ett klass två vapen med alla dessa krav.. Men i nuläget har jag bara en 9.3x62 och den är lite överdimensionerad för rävjakt mvh M
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Jag skulle satsa mina slantar på en .222 eller .223remington.. Gärna en begagnad bössa och ett dyrare sikte.. Vilken ekonomi har du?
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Författare Har inte funderat så långt än, blir nog inget köp förräns till nästa säsong (2010), men jag vill gärna ha en bössa med syntetstock och ev, rostfri pipa. så då har man ju redan begränsat sig en del
Publicerat Augusti 28, 200916 yr HejHar ni några bra förslag på kaliber för småvilt, såsom rådjur och räv. Gärna hyfsat flackskjutande, liten rekyl och ett lätt vapen. Vill att ammunitonen ska vara hyfsat billig så man kan lägga en del skott på skjutbanan utan att bli ruinerad. Antar att det får bli ett klass två vapen med alla dessa krav.. Men i nuläget har jag bara en 9.3x62 och den är lite överdimensionerad för rävjakt mvh M Finns bara en kaliber som motsvarar dina krav 6,5*55 Nja det finns fler men jag skulle rekommendera det i alla fall. Den stämmer in på dina krav plus att du får en reserv bössa i klass 1
Publicerat Augusti 28, 200916 yr HejHar ni några bra förslag på kaliber för småvilt, såsom rådjur och räv. Gärna hyfsat flackskjutande, liten rekyl och ett lätt vapen. Vill att ammunitonen ska vara hyfsat billig så man kan lägga en del skott på skjutbanan utan att bli ruinerad. Antar att det får bli ett klass två vapen med alla dessa krav.. Men i nuläget har jag bara en 9.3x62 och den är lite överdimensionerad för rävjakt mvh M Billig & flack 6,5x55 Liten rekyl & lätt 222 rem
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Absolut en 6,5 Köp en nu medans de är impopulära för när modet svänger igen ska alla ha en på nytt å då stiger priserna. Du kan tex få en beggad Tikka 690 i nyskick i 6,5 för dryg 5 loppor å de skjuter snuskigt tätt de flesta. 6,5 e underbar tro mig!
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Tikka T3 Lite Stainless i kal .243Win. Med dämp. De är mums filibabba det serrö.. Alla djur inom ramen för Sveriges "klass 2" dör omedelbums om du använder rätt kula i rätt hastighet FÖRDELAR: *Flack kulbana *STORT kulutbud *Hyffsat billig i drift. Absolut inte så att man blir ruinerad iallafall. *Knapp rekyl. Speciellt om du sätter en dämpare på. NACKDELAR: Pipslitaget vid tuffa laddningar. Vilket man nästan alltid har om man väljer en 243 som kaliber. Men ACK o VE så roligt man har dom få skott man får skjuta med bössan innan pipbytet infinner sig Men nöter du inte onödigt mycket på skjutbanan så är det absolut ett bra val.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Lyssna inte på Berg Du ska ha blånerat, trä och 6,5 Lyssnar du på han så kommer du ändå att byta efter ett tag
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Tikka T3 Lite Stainless i kal .243Win. Med dämp. De är mums filibabba det serrö.. Alla djur inom ramen för Sveriges "klass 2" dör omedelbums om du använder rätt kula i rätt hastighet FÖRDELAR: *Flack kulbana *STORT kulutbud *Hyffsat billig i drift. Absolut inte så att man blir ruinerad iallafall. *Knapp rekyl. Speciellt om du sätter en dämpare på. NACKDELAR: Pipslitaget vid tuffa laddningar. Vilket man nästan alltid har om man väljer en 243 som kaliber. Men ACK o VE så roligt man har dom få skott man får skjuta med bössan innan pipbytet infinner sig Men nöter du inte onödigt mycket på skjutbanan så är det absolut ett bra val. jag misstänker att macke inte handladdar.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Hmm.. Då är ju saken en annan såklart. 243an kan ju som bekant vara rätt så kinkig på fabriksammo. Då är nog 22-250 eller 6.5an ett bättre val.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Mitt tips är en Ruger all-weather i kaliber 223. Jag har en själv och är mycket nöjd. Fördelar: Smidigt vapen som tål mycket stryk. Inte så dyr ammo om man handlar rätt sort. Flack kulbana. Ingen rekyl att tala om. Passar till allt "småvilt" Nackdelar: Priset på vapnet har stigit endel senaste året. Men den går kanske att hitta till det gammla priset eller bättre begagnat. Vad du än väljer så blir det nog bra. Det finns många fina kalibrar och vapen.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Grabben ska få en rävpangare blir en 223:a som jag kan låna för mängdträning, har en 308win tilll rådjur även om 223 fungerar också. 6,5x55 är billig i ammo och en väldigt trevlig kaliber till småviltsjakten och en reservbössa till älgjakten.