Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjurs förekomst kontra svamp?

Featured Replies

Publicerat

Varför skulle det vara svampens "fel" att rådjuren inte är framme, svamp har det funnits mer eller mindre i alla år och jag har då inte tidigare märkt någon skillnad på åren...

:ph34r:

Publicerat
Varför skulle det vara svampens "fel" att rådjuren inte är framme, svamp har det funnits mer eller mindre i alla år och jag har då inte tidigare märkt någon skillnad på åren...

:blush:

Du skriver svaret i ditt inlägg, *mer eller mindre svamp vissa år*. Mer svamp i skogen - färre rådjur på vallarna. Mindre svamp i skogen - fler rådjur på vallarna.

Sen kan ju våran avsaknad av rådjur bero på de fläckiga predatorerna likväl. B)

Publicerat
  • Författare
Du skriver svaret i ditt inlägg, *mer eller mindre svamp vissa år*. Mer svamp i skogen - färre rådjur på vallarna. Mindre svamp i skogen - fler rådjur på vallarna.

Sen kan ju våran avsaknad av rådjur bero på de fläckiga predatorerna likväl. :D

Men du, har du verkligen märkt ett samband på att goda svampår vore dåliga "rådjursår", samt vise versa ?

Rådjuren är selektivbetare, dvs dom snöar in på tex örter och lövträd och så länge det finns gott om favoritföda väljer dom det före allt annat vilket gör mig fundersam om just svampen har gått och blivit favoritföda i år?

Teori eller fantasi ;)

Jag vet inte men, när jag drog upp några kräftburar häromsistens så var skalen inte hårda ännu vilket kan förklaras med att naturen ligger efter i år (ca 1 månad) vilket torde innebära att skog och mark fortfarande är rik på örter som i sin tur ger favoritföda till rådisarna?

Såg att du haft trevligt på pizzabagaren i helgen ;):P:D;);)

/K

Publicerat
vilket kan förklaras med att naturen ligger efter i år (ca 1 månad) vilket torde innebära att skog och mark fortfarande är rik på örter som i sin tur ger favoritföda till rådisarna?

Varför skulle naturen ligga så så mycket som 1 månad efter i år?

/Micke

Publicerat

Kan det bero på den ganska sega och långsamma våren vi hade,

den gav för lite ljus, den omständighet som jag har kommit att förstå styr mycket i naturen.

/Chris

Publicerat

Vad jag kan konstatera är att bönderna skördat/r säd som vanligt,hö- ensilage har tagits in som vanligt,bär-frukt av alla de slag har mognat som vanligt,rådjursbrunsten följde sitt vanliga schema m,m, jag ser inga tecken på att naturen ligger efter ;)

Vad jag däremot ser är en frodighet och grönska som tack vare det myckna regnandet är i en egen klass i år.

Mina vallar har aldrig varit så fina som i år!

/Micke

Publicerat

Måste nog hålla med Mike, här,

tänkte inte på det men han har helt rätt, det är sanslöst frodigt i år.

/Chris

Publicerat

Hmm,

Som bondewannabe kan man konstatera att vegetationsperioden är aningen längre i år än normala år. D.v.s tiden mellan sådd och skörd ärca 7-10 dagar längre än normalt. Detta är primärt kopplat till två saker, det har hela tiden funnits vatten, men mindre sol och detta har gjort att fotosyntes processen gått saktare. Avmogning kan ske på fyra sett, vattenbrist, frost, patogentryck (plantan vissnar i förtid) eller via dess biologiska klocka. Det sista sker väldigt sällan i en spannmålsgröda.

Onödigt vetande kanske men visst är året lite annorlunda. Blåklockor såg jag redan i maj och dom blommar fortfarande. Jag är lite på Mickels spår om skogens örter. Ett rådjur föredrar alltid friska örter före klöver, även om den sista är späd. T.o.m vilåkrarnas spädare exemplar av fodermärgkål får vara i fred. Tillika är det något otroligt med svamp, men i frågan var rådjuren är - är jag bara lekman och har mindre eller mer kvalificerade gissningar.

Det enda jag vet säkert här är att jag hade mycket rådjur i våras och nu ser jag betydligt mindre.

Publicerat
  • Författare
Varför skulle naturen ligga så så mycket som 1 månad efter i år?

/Micke

Kan erkänna att jag inte är expert men jag stöder mina funderingar på tidigare erfarenhet, kräftfiskeexperter och fiskeleverantörerna på jobbet!

Givetvis med geografiska avvikelser och sjöarnas djup eftersom kräftor sätter skal i takt med att temperaturen sjunker.

/Kenneth

Publicerat
  • Författare
Vad jag däremot ser är en frodighet och grönska som tack vare det myckna regnandet är i en egen klass i år.

Mina vallar har aldrig varit så fina som i år!

/Micke

Och då skulle rådjuren gå på svampen istället för dukat smörgåsbord av örter?

/Vänligen

Publicerat
  • Författare
Hmm,

Som bondewannabe kan man konstatera att vegetationsperioden är aningen längre i år än normala år. D.v.s tiden mellan sådd och skörd ärca 7-10 dagar längre än normalt. Detta är primärt kopplat till två saker, det har hela tiden funnits vatten, men mindre sol och detta har gjort att fotosyntes processen gått saktare. Avmogning kan ske på fyra sett, vattenbrist, frost, patogentryck (plantan vissnar i förtid) eller via dess biologiska klocka. Det sista sker väldigt sällan i en spannmålsgröda.

Onödigt vetande kanske men visst är året lite annorlunda. Blåklockor såg jag redan i maj och dom blommar fortfarande. Jag är lite på Mickels spår om skogens örter. Ett rådjur föredrar alltid friska örter före klöver, även om den sista är späd. T.o.m vilåkrarnas spädare exemplar av fodermärgkål får vara i fred. Tillika är det något otroligt med svamp, men i frågan var rådjuren är - är jag bara lekman och har mindre eller mer kvalificerade gissningar.

Det enda jag vet säkert här är att jag hade mycket rådjur i våras och nu ser jag betydligt mindre.

Hurru du du, pls förväxla inte mig med mickel, stooor skilland på fingrar och tår!

:lol:<_<

Publicerat
Men du, har du verkligen märkt ett samband på att goda svampår vore dåliga "rådjursår", samt vise versa ?

Rådjuren är selektivbetare, dvs dom snöar in på tex örter och lövträd och så länge det finns gott om favoritföda väljer dom det före allt annat vilket gör mig fundersam om just svampen har gått och blivit favoritföda i år?

Teori eller fantasi :lol:

Jag vet inte men, när jag drog upp några kräftburar häromsistens så var skalen inte hårda ännu vilket kan förklaras med att naturen ligger efter i år (ca 1 månad) vilket torde innebära att skog och mark fortfarande är rik på örter som i sin tur ger favoritföda till rådisarna?

Såg att du haft trevligt på pizzabagaren i helgen ;):D:lol::lol::lol:

/K

Om man får lyssna på de ihärdiga svampplockare som är ute *slåss* dom om svampen med rådjuren som dom uttrycker det. Men visst är det som du skriver att dom älskar örter oxå och det lär det ju heller inte vara dåligt av ett år som detta.

Pizzabagaren kan du ha för dig själv, uurrrk. <_<;)

Publicerat
Och då skulle rådjuren gå på svampen istället för dukat smörgåsbord av örter?

/Vänligen

Jag har heller inga svar,kan bara konstatera att på dom vallarna där rådjuren tidigare stått på kö för att få beta finns idag inga djur ute,detta trots en artrikare,grönare och frächare vall än någonsin???

Att skogen skulle erbjuda ett bättre bete har jag svårt att se...åtminstone i mina trakter.

/Micke

Publicerat

Rensat en jaktdagbok på jaktdagboksinnehavarens uppdrag då hans tråd gått lite överstyr. Inläggen i jaktdagboken var dock så pass intressanta så jag skapar en ny tråd och petar in de borttagna inläggen där/här!

/Rikard Admin.

Publicerat

Där jag bor i skåne hittar jag INGEN svamp i år! Brukar ha hur mycket som helst...

...och för att spä på konspirationstankarna lite nu...

Har aldrig haft så många rådjur förut på mina marker som jag har i år...

Är de så att min svamp har flyttat till göteborg och era djur hit, eller är det en slump... :wub:

Publicerat

Ett sjukt svampår verkar det vara.. och inte ett jävla djur på åkrarna.. 14 augusti var det fullt av djur på åkrarna.. men sen var det som att dom började äta nån annanstans.. Djuren finns.. Men inte på åkrarna.

Har aldrig varit med om svårare bockjakt än i år.. Nu får man dom ju inte ens med bössa..

Publicerat

Rådjur byter över till svamp i väldigt stor utsträckning när den första svampskjutsen kommer, vilket brukar vara c:a så här års om det är blött nog. Det är därför vi har vårjakt på bock... där det regnade mycket när Tjernobyl small, så föll det ner cesium som hamnar i svamparna. För att kompensera för att man inte kunde/ville jaga bock så här år så fick vi vårjakt.

Tillägg: efter att just ha varit ute i skogen bakom huset kan jag säga att det mycket riktigt är grymt mycket svamp. Rödgul trumpetsvamp en masse gör inget, för att inte tala om favoriten stolt fjällskivling... och rejält med vanliga kantareller då.

Publicerat
Rådjur byter över till svamp i väldigt stor utsträckning när den första svampskjutsen kommer, vilket brukar vara c:a så här års om det är blött nog. Det är därför vi har vårjakt på bock... där det regnade mycket när Tjernobyl small, så föll det ner cesium som hamnar i svamparna. För att kompensera för att man inte kunde/ville jaga bock så här år så fick vi vårjakt.

Tillägg: efter att just ha varit ute i skogen bakom huset kan jag säga att det mycket riktigt är grymt mycket svamp. Rödgul trumpetsvamp en masse gör inget, för att inte tala om favoriten stolt fjällskivling... och rejält med vanliga kantareller då.

Det är väl väldigt mycket att äta i skogen överhuvudtaget iår inte bara svamp

Vallarna mina jaktmarker är väldigt frodiga iår men ganska enhanda & det gillar inte rådjur,

däremot så har jag inte förut varit med om en sådan rik flora inklusive svamp på hyggena förut & där finns det rådjur.

Så här i augusti så brukar hyggena var ganska uttorkade & därmed ganska sterila men inte iår.

Vi har även svårt att få fram grisarna på åtlana men de finns i skogen & på hyggen.

//Lasse

Publicerat

Inte på något vis missunsam. Men det är skönt att se att det inte bara är jag som har problem.

Det är knappast något att oroa sig över. Djuren kan ju inte sen i våras bara ha gått upp i rök. Men just nu är det tungjagat alltså..