Publicerat Augusti 29, 200916 yr Som nybliven jägare behöver jag hjälp. Jag ska köpa ett nytt sikte, men vilket? Har bestämt mig för att satsa på ett belyst med 50/56 glugg så långt allt klart Trijicon och meopta tycker jag med min ringa erfarenhet se ut som två bra allternativ vad tycker ni som har provat dom i jakt? är meoptans ögonavstånd ett problem? mvh
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Ögonavståndet är inget problem. Vad jag vet är iaf Trijicons rriktmedel triangeln mkt bra för bla vakjakt ppå vildsvin när det är mörkt och det finns ingen risk att batteriet är slut vilket annars lätt händer. Risken med kort ögonavstånd är mest om du har en stock som inte passar i komb med en grov kaliber Lycka till/Fredrik
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Jag har haft en Meopta , bra optik sedan slutar det som är bra med den..... Ögonavståndet är SKIT enligt min åsikt. Har en Trijicon nu som jag är mkt nöjd med.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Jag har haft en Meopta , bra optik sedan slutar det som är bra med den..... Ögonavståndet är SKIT enligt min åsikt. +1 på det. Jag gillade inte ögonavståndet i min heller. Sen vägde den en hel del.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Har en Meopta 3-12x50 och kan inte hålla med om att ögon avståndet är ett problem. Haft det på 6,5an först och nu på en hyffsat lätt 30.06 och tycker det funkar fint. Men tycker samtidigt att Trijicon är riktigt fina sikten, hade nog faktiskt valt ett sånt om jag fått välja, men absolut inte pga ögonavståndet. Kan ju tilläggas att den belysta punkten på Meoptan inte syns i dagsljus.
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Jag är nog jävig iom att jag har en Trijicon och aldrig har kikat i en Meopta. Jag är helt nöjd med min kikare , inget att klaga på direkt kanske att en Zeiss är bättre men inte så mycket som prislappen säger. /Lasse
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Författare Tack för era synpungter om vi ser på Trijicons riktmedel att triangeln ska vara bra har jag förstått men har ni kikat på deras Duplex eller är det triangeln som är trijicons styrka. mvh/alpha
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Valde själv mellan Trijicon och Meopta! Blev ett Trijicon och det ångrar jag ingenstans vill jag lova. Jag valde tringeln då jag tycker gillar iden att inget kors alls är i vägen, mer space till att se viltet:P
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Jag tror att du inte ser nån skillnad i de båda rent optiskt. Jag gör ivf inte det när det gäller sikten av dyrare peng. Men saker som gör det hela mkt trevligare är: Långt ögonavstånd. Minsta möjliga tunnelsende. En mekanik som svarar på ändringar exakt Smidighet. Min röst blir på Triljicon ! På grund av ett mkt trevligt sikte. Meoptan snuddar strax därpå, på grund av ett sämre utbud av belysta sikten. Och ett anningen klumpigare utförande och kortare ögon avstånd. Är du seriös angående vakjakten så satsa på det dyraste du har råd med, man ångrar sig sällan då. För mer allround, så ta och väg in de aspekter som jag nämnde här ovan. ang 50eller 56 objektiv ! Vissa tycker sig se skillnad på 50 eller 56 mm. Jag jagar/vakar mycket under jakt och kan säga så här. Jag ser ingen skillnad i dem om jag inte ska använda mig utav 12ggr förstoring eller mer då kommer en större lins bättre till sin rätt. Men med 6-10ggr klarar du dig med 50. Kolla i kompisars sikten och jämnför ! God luck !
Publicerat September 2, 200916 yr Ett litet tips! Titta på Docter:s sikte. Jag fick tag i ett till bra pris och slog till även om jag var lite skeptisk. Har ju Zeiss o Swarre samt S&B innan så kraven är höga. När jag nu testat under bockjakten så kan jag säga att optiskt är Doctern i samma liga. Däremot är det snävare synfält och vikten ligger högre än de bästa. Kan man leva med det så är det ett allternativ som kostar mindre än hälften av de dyraste och nästan i nivå med de föreslagna siktena (Meopta & Trijicon).
Publicerat September 3, 200916 yr Docter är riktigt bra kikare. The company grew out of binocular production by the forerunner of Carl Zeiss AG before World War Two. Företaget växte ur kikare produktionen av föregångaren till Carl Zeiss före andra världskriget. In 1952 a part of the company VEB Carl Zeiss Jena was established in Eisfeld in what was then East Germany . 1952 en del av företagets VEB Carl Zeiss Jena grundades Eisfeld i dåvarande Östtyskland. Starting from tasks as supplier of parts and pre-assembling products for the Zeiss factories in Jena the company continuously developed over the following years to become a producer of precision-engineered optical consumer goods and industrial products.Från uppdrag som leverantör av reservdelar och före montering av produkter för Zeiss fabrikerna i Jena företaget ständigt utvecklats under de följande åren att bli producent av precision-engineered optiska varor konsument-och industriprodukter. A year after the German reunification , the Eisfeld plant of the Jenoptik Carl Zeiss Jena GmbH, which employed 550 staff, was taken over by Bernhard Docter, who lent his name to the company and products. Ett år efter den tyska återföreningen togs Eisfeld anläggningen i Jenoptik Carl Zeiss Jena GmbH, som hade 550 anställda, över av Bernhard Docter, som lånat sitt namn till företaget och produkterna. The company now traded under the name DOCTER-OPTIC-EISFELD GmbH and continued with the production of binoculars, riflescopes, spotting scopes, magnifying glasses and opto-electronic measurement equipment. Bolaget handlas nu under namnet Docter-optik-Eisfeld GmbH och fortsatte med tillverkning av kikare, kikarsikten, tubkikare, förstoringsglas och opto-elektronisk mätutrustning. 1995.Företaget Docter-Optic i Wetzlar förklarat konkurs för hela verksamheten den 15 november 1995. Den 1 maj 1997 en del av verksamheten med 40 anställda togs över av Analytik Jena GmbH, som traditionellt goda relationer fanns. Redan det första året efter övertagandet avslutades med mycket god omsättning och resultat.2006 Docter anställd 100 anställda Mvh.
Publicerat September 4, 200916 yr Docter är riktigt bra kikare. Var på jaktmässa för några veckor sedan. Tog mig då tid att jämföra lite olika sikte med varandra, bla S&B, Trijicon, Nikon Monarch E, Zeiss Varipoint, och Docter Unipoint. Och i mina ögon så var Docter Unipoint den som imponerade allra mest!!! Ruskigt klar o skarp över hela förstorningsskalan. (Fick ett så stort ha-begär, att jag sålde av min Varipoint) Så nu blir det en Docter i stället