Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisolycka 20090828

Featured Replies

Publicerat

Hittade lite plastdetaljer i diket. Syntes att grisen som ska ha varit stor åkt kana på asfalten.

Killarna som ringde hade varit på olycksplatsen nån halvtimme efter olyckan och då hört att det knakade 50 m in.

Behöver ju inte betyda nått men man antar ju att det va grisen.

Nått var de ju i alla fall.

Vi tog med ett säkert kort.. Raja & min svarte idiot.

Blackie vrålade som vanligt när hon kom i närheten av platsen o tog an direkt.

Raja totalt ointresserad.

Jag va snabb på o koppla loss båda, inge smart men tänkte att grisen låg halvförlamad ganska nära men det resulterade i noll…

Vi tog om o det blev väl inte så värst mycket bättre..

Tog en lov på andra sidan vägen också, rakt över en vildvuxen tomt med massor av fruktträd rosenbuskar o annat stickigt..

Blev inget vettigt av de heller..

Tog om igen o släppte Blackie som nu jobbade sig vidare på något om än väldigt kringligt.

Hon tjoar som den idiot hon är, ser att hon är ute på nån öppning, äng eller nått.

Då hörs det i natten..

BÄÄÄÄÄäää! :huh:

H-vete!!

Vi tar oss dit o hittar hunden på andra sidan ett fårstaket men hon sket tydligen i fåren.

PHU!

Hjälper idioten ur fårhagen o så fortsätter hon o tjoar och reda i nån löpa.

Jag antar att det är fel vilt men hon är inte speciellt intresserad av o avbryta…

Får för mig att det är hare eller nått som krumbuktar.

Men vi har ju Raja så vi går en lov för o se om hon kan få kontakt eller åtmindstonde ta nån löpa.

Riktigt frustrerande… hon va inte längre bort än 90 m nån gång… mestadels 30m…

Blackie har nu tjoat sig vidare o i en högerböj gått över vägen igen.

Nu är jag vrång o tänker byta ut hundskrällerna på stående fot…

Ena killen väntar i bilen o han hör ju svarten tjoa så han kör upp o kollar vad hon gör.

Verkar som hon tappar när hon går över en vall o killen i bilen lyckas kalla in henne.

Vi lägger ner men bestämmer oss för o kolla om vi ser något där mitt tåg gick över en liten väg.

Sånt funkar ju kanon med Astron.

O visst faen hittar vi ett grisspår som går över där hon gått. Ser iofs inte purfärskt ut eller i spång men ändå så pass att det skulle kunna va rätt gris.

Tänkbart senario kan va att grisen piggnade till när killarna först va där o då drog iväg o tillbaka där den kom från.

Tydligen synts till en hel flock grisar på samma ställe natten innan, möjligt att den då ville till tillbaka till flocken.

De har säker gått o ätit äpple på tomten.

Eller är det en idiot som jag som greppar minsta halstrå i förhoppning om att hundstallet skulle kunna duga till nått…

Tror faen jag lägger av med trafikeftersöken snart… <_<

Åkte sen hem till en vrång fru som tänkt sig nått helt annat än o sova själv....

Man kan väl saga utan att överdriva att romatiken nu när klockan va en bit efter 03.00 fanns inte direkt kvar... -_-

Publicerat
  • Författare

Ifall nån undrar..

Jo... jag vet mycket väl att jag/vi är inne nått jävla missflyt...

Skämms gör jag men jag kan inte bara skriva när det går bra.

va skulle det ge för trovärdighet ?

Känns skit måste jag säga.. <_<

Publicerat

Ny dag, nya tag,

vi vet ju att du är bra på det här och att dina hundar klarar ut jävliga saker,

ibland blir det fel. Då tar man nya tag och angriper det hela från ett nytt håll.

Från en som vet och misslyckades, vårda relationen med hon som bestämmer, det är grunden till allt annat.

/Christian

Publicerat

Shit va skumt!

Där ser man vad giftigt det är att dra allt för stora växlar på en skottplats/kollisionsplats. Det kan larva iväg och trassla hur "bra" det än ser ut på skottplatsen.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ja..har väl inte haft så mycekt annat i huvudet idag än nattens misslyckande.

Snackat med ägaren till Raja som är på sjön igen o Raja ska troligen va på väg in i löp inom det närmaste.

Skulle kunna förklara hennes beteende.

Hänt förr att hon varit knepig i samband med löp.

Eller är hon nu helt enkelt för gammal.

Men tänker nu mer o mer i banor om att Blackie trotts allt va på rätt löpa men hon kopplades ju o vi avbröt.

Har inte kunnat komma ifrån idag o släppa där hon tappade o ska jobba till 06.00 i morgon så för min del är det kört o göra ett nytt försök.

Är rätt trött redan o ha vaken vakt mellan 22.00-06.00 så måste jag helt enkelt sova imorgon.

Killarna som va med hade ingen möjlighet o släppa nån hund där idag heller. Är deras jaktmarker har jag för mig.

Är nog bara o inse att grisen är förlorad.

Hoppas bara den inte lider allt för j-vligt.

PS.. Christian N

jo har nog "vårdat" förhållanden lite idag..

Haft kalas för fruns släkt.

Välkomsdrinkssnacks = kanape med rökt grågåsbrös, filadelfiaost och soltorkad tomat.

Förrätt = egenhändigt fångade o kokta kräftor.

Varmrätt = grillad rådjursytterfile och foliestekt vildsvinstek från kulting.

Till det vitlöksdoftande potatisgratäng och sockerglaserad rödlökssås med reducerad balsamico.

Timjans ailoi med fetaost o fräch sallad.

Jävlar va mätt jag är nu B)

Publicerat

Jag har haft turen att få en hund som är så bytesmedveten att hon aldrig, observera aldrig släpper ett spår av ett djur som är skadat, oavsätt om det läcker blod eller inte, man har tagit en 2 dagar gammal skadskjutningar där andra hundar gått före och gått bet, och lyckats, men lik förb...... har det hänt att man gått på ett tillsynes buslätt jobb antingen längs vägen eller efter en påskjuten gris och kammat noll, jättenoll! Alla på plats har ju undrat om hundjä...... ä döv blind och infekterad av en arme med noskvalster.

Jag önskar att jag hade ett bra svar att ge dig, för jag vet vilken j.... frustration du känner. Man kan liksom inte släppa det "Vad gick snett". Men jag kan tala för min del, jag tror att hundarna har två sett att ta sig an ett spår, som jaktbart och som skadat.

Vad jag menar är att om alla parametrar luktar jakt och hunden vet att nu ska vi göra eftersök får dom inte ihop det, din gris kanske inte fick riktigt så mycket stryk av bilen att den började lukta "eftersök" men ni hade alla eftersöksgrejer det va natt , du luktade som att du skulle på eftersök, hundarna var kort och gott klara för eftersök men där fanns inget enligt deras parametrar att eftersöka.

Det står två killar vid vägen kanske lite chockade, plastbitar i diket, lite stress killarna på vägen babblar oavrutet om hur den kom och vilken smäll det var mm. mm.

Min enda och fasta religon är att lita på min hund, vill dom och kan dom inte hitta det jag vill dom ska hitta fanns där inget att hitta, eller så räckte vi inte till just den dagen. Man gör alla eftersök man kan och hinner, dom allra flesta löser man, vissa är knepiga och tar tid och deckararbete andra är lätta och man tar dom direkt, men avsätt hur många lyckade man gör på raken kan den glädjen aldrig överväga besvikelsen av ett man inte "fixade". Kanske är det det som driver oss i natten i mörkeret i regnet på julafton, mot bättre vetande till fruns stora vrede under middagen med svärmor.

Upp med hakan polarn, om det kan vara till någon tröst vet jag hur du känner, och delar din frustration.

Publicerat
Tror faen jag lägger av med trafikeftersöken snart…

Har också haft de tankarna. :lol:

Är så jävla mycket strul med dåligt uppmärkta platser och fel uppgifter så man blir ju less på det. ;)

Men det är bara att ge sig på det igen. B)

För övrigt så tycker jag mig känna igen Raja´s betende, är säkert löp på gång.

Publicerat
  • Författare

Ja.. va faen..

Får jag en påringning igen så nog far man ut lika korkad som vanligt..

I med o motgång så är man ungefär lika klok/dum som alltid.. :lol:

Trodde jag skulle bli klokare med åren men det verkar inte så...

Publicerat
Ja.. va faen..

Får jag en påringning igen så nog far man ut lika korkad som vanligt..

I med o motgång så är man ungefär lika klok/dum som alltid.. ;)

Trodde jag skulle bli klokare med åren men det verkar inte så...

Är väl den där envisheten (på gränsen till dumhet) som gör en bra eftersökare. Så bara fortsätt du. :lol:

Publicerat

Du är seriös i det du gör och du gör det bra, jakt är svårt eftersök ännu svårare ibland, blackie hade ju gris och kanske rätt gris, de är inte kompletta som hundar men deras förmåga att inte sluta är jag lite imopnerad av sen det där tjoandet är ju kul första gången :lol:;)

Publicerat

Grymt bra text och tankar Göran!

Mvh!