Publicerat Augusti 29, 200917 yr Ja, vad ska man säga... Ett par av våra vänner fick en samojedhund och sambon tycker att det är den bästa hundrasen som tänkas kan. Jag är benägen att hålla med - hunden har en enorm personlighet och ett väldigt vänligt och piggt utseende - men kan den bli en bra jakt- eller eftersökshund? Någon som har erfarenhet av rasen eller har hört något om samojeds prestationer i jaktliga sammanhang? Mycket tacksam för tips! /Arvid
Publicerat Augusti 30, 200917 yr De är väl avlade på sitt utseende de sista 50 åren vet bara om blandningar på samojed som jagat, viltspår ska nog funka, men vill du ha en jakthúnd så titta på andra raser, alla individer får sitt egna sätt och behöver inte vara rasbundet.
Publicerat Augusti 30, 200917 yr spåra kan nog dom flesta raser, men att sen ev. släppa på en skadeskjuten älg är ju en annan sak. Detta är ju en Draghund och jag personligen hade varken skaffat en sådan eller en jakthund som sällskapshund, har haft en alaskan husky innan ja började jaga och dom kräver ju en hel del motion för att må bra. Men visst det kan ju funka, såg i en jakttidning där dom jagade älg med en husky. köp en riktigt jakthund istället. En Laika!
Publicerat Augusti 30, 200917 yr Har haft en korsning mellan Alaskan Husky och Samojed...å han jaga renar som bara den!
Publicerat September 1, 200916 yr Känner en som har en samojed som ställer älg. Jag vet inte hur bra den är. Det jagas inte med den med den brukar smita iväg och skälla älg ibland.
Publicerat September 2, 200916 yr Författare (förlåt, kunde inte motstå) Hylsan: och detta trots att den inte var renrasig! Hmm... har läst lite runt på nätet och det skrivs väldigt lite om att jaga med samojed överhuvudtaget. Det enda som sägs är att den varit alltiallohund (inklusive jakt) för samojedfolket och att den är en av väldigt få raser som är någorlunda renrasiga sedan vargatider. Det skulle bero på att den hållits isolerad med samojedstammarna... Det enda man kan göra är att testa - har hört om någon som tränat sin samojed till eftersökshund, oklart vad för vilt den sökte dock. Stort tack för alla tips!
Publicerat September 2, 200916 yr Samojed är en draghundsras och det är en hund med enorm päls. Dom vill inte vara inne och är inga hundar som älskar värme. Har sett en kompis samojed ligga på kojtaket med tassarna i vädret när det var -30. Tog man in honom i värmen höll han på att kola av efter 10 min. Han stötte fågel och jagade allt han kom åt men i princip helt tyst.
Publicerat September 2, 200916 yr Vet en som haft en samojed. Den jagade brevbärarn och sotaren Så låt sambon köpa en samojed och du köper en jakthund om du ska jaga....
Publicerat September 2, 200916 yr Författare Egentligen har jag (än sålänge) bara behov av eftersökshund för eget bruk. Så kanske gör det inte så mycket om den inte skäller... Att hunden ska tvingas vara inomhus mycket (dåliga möjligheter till hundgård) och kommer att tycka det är jobbigt med värmen är nog värre. Skulle det visa sig att jag verkligen behöver en riktig jakthund någon gång i framtiden finns ju inget som hindrar att man hittar en sådan då. Hursom: Någon i norra Norrland som vill ha inneboende människa + hund (kan endast stå för människans rumsrenlighet) ?
Publicerat September 3, 200916 yr Egentligen har jag (än sålänge) bara behov av eftersökshund för eget bruk. Så kanske gör det inte så mycket om den inte skäller... Att hunden ska tvingas vara inomhus mycket (dåliga möjligheter till hundgård) och kommer att tycka det är jobbigt med värmen är nog värre. Skulle det visa sig att jag verkligen behöver en riktig jakthund någon gång i framtiden finns ju inget som hindrar att man hittar en sådan då.Hursom: Någon i norra Norrland som vill ha inneboende människa + hund (kan endast stå för människans rumsrenlighet) ? En hund är ju en långsiktig kompis. När jag var yngre så ville inte min dåvarande sambo ha en jakthund så jag gav med mig och vi skaffade en liten sällskapshund, vågar knappt säga det men det var en Cavalier King Charles. Rätt mycket hund i den lilla kroppen. Hon var blodspårstränad, fast jag hade aldrig tid att testa på "riktigt" men de spår jag lade var hon klockren på. Dessutom var hon rätt väldresserad. Fast något djur lär hon aldrig ha ställt om hon fått chansen :-). Trots det ångrade jag mig och kom fram till att nästa gång det blir hund blir det verkligen vad jag vill ha (En strävhårig Vorsteh då förstås :-) ). Men inte förrän jag har tid. Vad jag vill säga är att det gäller att tänka sig för så att man får det man vill ha. Vilken hund som helst blodspårar men ibland vill man ju kunna släppa på tex ett skadeskjutet rådjur och då ska de "veta" vad de ska göra. /Mikael
Publicerat April 8, 201016 yr Lustigt, jag är i exakt samma position som du. Jag har haft polarspets förut och tycker det är underbara hundar. Dessutom läraktiga, intelligenta och arbetsvilliga. Många samojedägare klagar just över rasens jaktlust, så jag.. ja. jag tror på det, det kan nog gå :-) Ursprungligen användes den också till jakt, och 1000 års avel borde väl finnas kvar en hel del av tycker man. Från "min" uppfödare har det också kommit flera älg och fågelhundar, så det är någorlunda dokumenterat att det finns väl fungerande hundar inom den linjen också. Plus att det är lättare att skaffa en jakthund om man redan har en jycke, de behöver ju SÄLLSKAP! ;-) /M
Publicerat April 8, 201016 yr Varför inte skaffa sig en riktig jakthund på en gång när ändå en hund ska införskaffas. För sällskap blir vilken normal jakthund som helst och fördelen med en jakthund är ju att han är en kompis i skog och mark och är på så sätt lättare att aktivera naturligt pluss om du får till jakten på hunden så kanske du kan få ändå mera jakt. Det är ju rätt krävande med en stor samojed mycket hund och päls!! Det finns ju en uppsjö med jaktspetsar som kanske skulle funka i stället men det beror ju på vad du jagar. Ska du ha en eftersökshund och så och bara har en hund så behöver du ju antingen en med ställande eller rivande egenskaper om du ska kunna lyckas med annat än dödsök.
Publicerat April 8, 201016 yr Stopp, sluta. Skaffa en hund du har bruk av. Förklara detta och dra med henne att träffa trevliga hundar av andra raser så tycker hu lika mycket om dessa sen.