Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konstig Jämte!

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Jämte som hamnde i klammeri med en ko och kalv när han var ung och fick en snyting . (Kom till mig vid 4 år ålder, så det var före min tid)

Han är duktig på blodspår.... Har även haft stånd och gångstånd i ca 1½ timme på en skadskjuten kalv.

Men på "vanlig" jakt är han helt värdelös. Han hittar älg och springer gärna fram och skäller. Men det verkar som hans skall bara är för att driva iväg älgarna. För när dom på språng luffsar han förnöjt efter och är skit lycklig..... Sen kommer han tillbaks innom 10 min. Har sett upptagen och har vid något tillfälle kunnat se hur han jobbar efter älgen i 3-400m.

Är älgen ovillig att gå iväg har det hänt att han skäller upp till 10 min innan han får "iväg" älgen och kunna komma in och vara nöjd med sig själv.

Är det bara att skaffa ny hund eller finns det någon räddning?

Publicerat

hur länge har du jagat/haft han? du får väl se i höst hur det går..är det samma som tidigare hade jag nog gått i valptankar

du får va snabb å skjuta på stånd samt massor med beröm!

Publicerat
  • Författare
hur länge har du jagat/haft han? du får väl se i höst hur det går..är det samma som tidigare hade jag nog gått i valptankar

du får va snabb å skjuta på stånd samt massor med beröm!

Det bli 3:e hösten med mig nu..... Har varit ut och släppt på skogen 4-5 gånger. 2-3 upptag men samma visa som tidigare......

Publicerat

Ett par fina arbeten på grävling när du kan vara i närheten och ge honom beröm kanske skulle få honom att förstå hur det är hunden ska jobba. Linus

Publicerat
  • Författare
Ett par fina arbeten på grävling när du kan vara i närheten och ge honom beröm kanske skulle få honom att förstå hur det är hunden ska jobba. Linus

Kan inte säga att han visat något intresse för grävling.....

Rå har han haft något upptag på. Men han är mycket snabbare tillbaks efter kontakt med rå.

Ren tycker han är rätt kul att "driva" :lol: Han skäller bara i upptaget, men sen kan han springa efter så länge han har kontakt.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Han har skällt älg i 45 min, fast på fel mark. Gick in för att titta, men stötte och det gick lös.

Undrar om det var en engångs händelse eller början på något bättre?

Han har även haft flera upptag men minst ett på RÅ. Ett kort stånd på ko och kalv(2-5 min kollade inte på klockan).

• 2 months later...
Publicerat

hej jag vet inte vad du har för åsikt om gris jakt men annars kanske det kunde varit något för honnom och vem vet om han kommer igång med det så kanske han kommer igång med älgarna oxå. lycka till hoppas det går bra för er

Publicerat

Har jag fattat dig rätt att hunden är 7-8 år nu? 4 år innan den kom till dig och 3 höstar hos dig? I sånna fall tror jag att du ska titta dig omkring efter en ny valp om du vill ha en fungerande älghund.

Mvh Rikard

• 5 weeks later...
Publicerat

-_-

Jag märkte att min gick på för hårt i början av Oktober jakten, nästan som han ville skrämma iväg älgarna.

Min misstanke blev att han inte fick tillräcklig vittring av älgen. Så jag gick till veterinären och fick utskrivet

medicin för noskvalster, dagen efter blev han pigg igen och tog vittring. Efter 2 dagar hade vi 3 ståndskall med 1 skjuten älg som resultat. Förra veckan märkte jag att han började snörvla ordentligt, så jag gav honom en tablett. Då bet han av linan när han satt ute på tomten, och drog iväg och ställde älg i 2,5 timme. Han håller bättre avstånd när han inte har problem med nosen!

Nu vet jag inte om du har samma problem, men det kan vara värt att kolla ialla fall.

Publicerat
  • Författare
:rolleyes:

Jag märkte att min gick på för hårt i början av Oktober jakten, nästan som han ville skrämma iväg älgarna.

Min misstanke blev att han inte fick tillräcklig vittring av älgen. Så jag gick till veterinären och fick utskrivet

medicin för noskvalster, dagen efter blev han pigg igen och tog vittring. Efter 2 dagar hade vi 3 ståndskall med 1 skjuten älg som resultat. Förra veckan märkte jag att han började snörvla ordentligt, så jag gav honom en tablett. Då bet han av linan när han satt ute på tomten, och drog iväg och ställde älg i 2,5 timme. Han håller bättre avstånd när han inte har problem med nosen!

Nu vet jag inte om du har samma problem, men det kan vara värt att kolla ialla fall.

Om jag mins rätt så blir han 7 nu i vår. Han har fått flera behandlingar mot kvalster. Inte för att han har visat några problem utan för att jag har även en stövare som har haft mycket problem med kvalster.

Näsan fungerar ua. Funkar bra att spåra. Han hittar ofta älg, rätt ofta har han 2-3 upptag på olika djur samma dag. Han ligger ute på 300-ca 800m från mig på sök och kommer in kanske på 15-20 min om han inte har något i näsan.

Har eg inget annat större vilt på marken än älg. björn och tidvis varg. Nått enstaka rå men renar under vintern.

Kan hända att han skulle fungera klockrent på marker utan rovdjur. Eller på marker där älgar tenderar att stå pga bebyggelse eller vägar odyl. Han har varje jaktår något enstaka stånd och rätt många upptag där det står i upp till ca 5 min innan det gå lös. Han har på ett eller annat sätt varit med när det har rammlat ca 5-6 älgar, 2 där han har haft stånd men då har djuren redan varit påskjutna.

Eftersom han inte fungerar på mina marker så skall han bort...... Jag behöver mer än 1-2 riktiga stånd/jaktår. Någon med rovdjurs fria marker som vill testa han kan höra av sig. Eller om någon behöver en spårhund.(dock kan han vara ivrig, men han har följt spåret till slut eller att föraren har avbrutit. 2 uppspårade älgar med avlivning på stånd. 2 spår med död älg i slutet och några spår efter påskjuten älg men utan blod/hår som blivit "frisk" förklarade efter ett antal km spårande. + ett tiotal laggda blodspår)