Publicerat Augusti 30, 200916 yr Vilka medlemmar håller på med denna eminenta hobby? Själv är jag intresserad på tips då jag kommer att ägna en ganska stor del av detta läsår på just att skapa fram en kniv. Valde detta som mitt projektarbete, men eftersom jag går samhällsprogrammet så riktar jag in mig på samekulturens påverkan på kniven och hur kniven just påverkat den... Hoppas jag hittar fler som håller på med att skapa fram knivar och som förhoppningsvis kan ge mig en hel del tips på hur just en kniv skapas på bästa sätt. Tack på förhand // Christer
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Hej. Här har du en iallafall Har hållit på med knivmakeri rätt många år nu och influenserna har jag fått från min gammla far och släkten som kommer från norra Finland. De flesta är renskötare och från min fars sida finns det samiska blodet någon gång i generationerna. mvh Kimmo Lilja Vilka medlemmar håller på med denna eminenta hobby? Själv är jag intresserad på tips då jag kommer att ägna en ganska stor del av detta läsår på just att skapa fram en kniv. Valde detta som mitt projektarbete, men eftersom jag går samhällsprogrammet så riktar jag in mig på samekulturens påverkan på kniven och hur kniven just påverkat den... Hoppas jag hittar fler som håller på med att skapa fram knivar och som förhoppningsvis kan ge mig en hel del tips på hur just en kniv skapas på bästa sätt. Tack på förhand // Christer
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Författare Hej.Här har du en iallafall Har hållit på med knivmakeri rätt många år nu och influenserna har jag fått från min gammla far och släkten som kommer från norra Finland. De flesta är renskötare och från min fars sida finns det samiska blodet någon gång i generationerna. mvh Kimmo Lilja Roligt att jag hittat en i alla fall! Får se hur det nu blir och tar gärna emot en del tips och information framåt hösten och vintern. Mvh
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Knivmakeri är kul Jag har dock aldrig gett mig in på att smida själv, håller mig til köpta blad. Gjorde min första kniv när jag var 14 år, har inte haft möjligthet att göra så mycket av denna hobby de senaste 10-12 åren så det har inte blivit mer är tiotalet knivar totalt. Jag hoppas dock att kunna återuppta detta när jag får ordning i verkstan här hemma. Ska försöka fixa lite bilder.
Publicerat September 22, 200916 yr Har väl gjort ett 50-tal knivar genom åren. Först med köpta blad men efter att ha gått en vända på Bäckedal är det egna blad som gäller. Just nu är hobbyn lite vilande eftersom småbarn effektivt tar upp all ledig tid.
Publicerat September 22, 200916 yr Just nu är hobbyn lite vilande eftersom småbarn effektivt tar upp all ledig tid. Amen!
Publicerat September 22, 200916 yr Köpte blad och skaffade grejer för ca 5år sedan. Och ungefär så långt har jag kommit med mitt första objekt. Kan ju inte ens skylla på att det ingår i 5års planen.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Har hunnit med 11 knivar nu, den första gjorde jag när jag var 13. Är idag 16 år och har håller i dagsläget på med en till skapelse Måste se om jag får in någon bild på några av dom!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Gjorde en del knivar i tonåren men hade inte samma erfarenhet av knivens funktion då som nu. Har precis, med hjälp av alla dessa duktiga knivmakare på forumet , nu äntligen kommit på tanken att jag vill börja göra knivar igen! Jag skall nu göra två knivar som första projekt i vår. En japansk kockkniv och en "fin-kniv" med damaskerat blad. Kockkniven skall byggas med ett fusion-tema. Japan vs. svenskt vilt. Har inte bestämt vilka två horntyper som skall ingå i skaftet men det skall vara ett vitt och ett mörkt som tillhör matviltet. "Fin-kniven" har jag inte bestämt mig än om den skall göras med en fin bit valnöt för att matcha min Browning eller om den skall göras i laminat för att matcha min Sako... Dock är jag sugen på att göra någon sorts sandwich med horn och metall för stt skapa ett intressant mönster i kockkniven. Har hittat en massa intressanta ämnen på Nordell så de kommer snart att få min order. Dock har jag inga maskiner för trä hemma längre men visst sjutton klarar man sig utan bandsåg och bandputs??? Tänkte grovsåga för hand och sedan fila mig till den slutgiltiga formen innan jag polerar med hjälp av borrmaskinen... Det lär ta några månader innan jag når färdigt resultat men det var ett bra tag sedan jag pysslade med detta...
Publicerat Januari 6, 201016 yr Gjorde en del knivar i tonåren men hade inte samma erfarenhet av knivens funktion då som nu.Har precis, med hjälp av alla dessa duktiga knivmakare på forumet , nu äntligen kommit på tanken att jag vill börja göra knivar igen! Jag skall nu göra två knivar som första projekt i vår. En japansk kockkniv och en "fin-kniv" med damaskerat blad. Kockkniven skall byggas med ett fusion-tema. Japan vs. svenskt vilt. Har inte bestämt vilka två horntyper som skall ingå i skaftet men det skall vara ett vitt och ett mörkt som tillhör matviltet. "Fin-kniven" har jag inte bestämt mig än om den skall göras med en fin bit valnöt för att matcha min Browning eller om den skall göras i laminat för att matcha min Sako... Dock är jag sugen på att göra någon sorts sandwich med horn och metall för stt skapa ett intressant mönster i kockkniven. Har hittat en massa intressanta ämnen på Nordell så de kommer snart att få min order. Dock har jag inga maskiner för trä hemma längre men visst sjutton klarar man sig utan bandsåg och bandputs??? Tänkte grovsåga för hand och sedan fila mig till den slutgiltiga formen innan jag polerar med hjälp av borrmaskinen... Det lär ta några månader innan jag når färdigt resultat men det var ett bra tag sedan jag pysslade med detta... Jag tillverkade ett mindre antal knivar innan kottarna kom till världen och jag skulle vilja rekomendera Körsbär och att bygga upp kniven med klossar istället för en hel bit. Avsluta gärna med en bit mörkt horn eller ebenholtz. Glöm inte mellanläggen bara. Min numera 14 årige grabb gjorde en kniv i skolans slöjd som var hemsk att skåda så vi gjorde faktiskt en ny här hemma för bara någon månad sedan och han gillar den skarpt , så skarpt att han nu har slagit sönder skaftet på sitt samuraj svärd för att göra ett nytt. Får se hur det går