Publicerat September 1, 200916 yr Tikka T3 hunter vs Tikka M695 Lite svårt att bestämma sig och har ingen jättebra koll =) Säg att bössorna är i lika fint skick (båda nästan nya) och till samma pris. Vilken skulle ni satsa på, någon klar vinnare? T3:an än ju en nyare modell, men tänkte om de e så att 695:an håller bättre kvalitet? Erik
Publicerat September 1, 200916 yr T3an så klart ! Smidigare ,lättare ,en jäkligt bra studsare. Vissa tycker inte om plast detaljerna men enligt mig gör det inget då tikka oftast spöar sako vid test skjutningar. Så ,so what ! Den äldre tikkan borde ju va billigare då den är mkt äldre, kanske ett överpris på den ? Har själv beställt en T3 med träkolv.
Publicerat September 1, 200916 yr Hade det handlat om en 595 så hade det (väl?) varit fråga om en kort låda, och där är en fördel mot T3 som bara har en lådlängd och istället insatser för att stoppa slutstyckets bakåtrörelse så den blir lagom för patronen i magasinet. Annars är väl T3 lite slankare och rakare stockad, medan 5/695 har en Monte Carlo-kolv med kindstöd etc. Jag hade tagit den som kändes bäst att hantera, både är kapabla till mycket fin precision. Förmodligen hade det blivit T3an då jag utvecklat en aversion mot MC-kolvar.
Publicerat September 3, 200916 yr Författare har en liten fundering... är det vanlgit att man köper begagnade vapen av privatpersoner utan att först provskjuta bössan? Har en på g som jag e sugen på men har inte möjlighet att provskjuta då säljaren bor i andra änden landet. Handlar om en bössa i nära nyskick men helt säker kan man ju inte vara över spridning osv. E ju trist om man lagt ut massa pengar och desssutom väntat 1 månad på licenstid och det visar sig att bössan inte hålller måttet. Hur brukar ni andra göra? Funderar på nån typ av "öppet köp" men licensbiten försvårar ju det hela...
Publicerat September 3, 200916 yr Testskjuta är ju en fördel. Men i ditt fall får man nog lita på den andre personen som säljer vapnet.
Publicerat September 3, 200916 yr Tycker du ska kolla upp gamla Tikka M/65,M/55 åxå...........har en som jag är vansinnigt nöjd med. Inget plast så långt ögat kan nå.............