Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna Grand Prix Halvauto

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har lite funderingar om Husqvarna Grand Prix Halvautomat.

Är det som jag tror att det är turkisk tillverkad ?

Vad för prisnivå ligger en ny sådan ?

Mer info om modellen ?

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Hej!

Är ingen expert på Husqvarna, men jag tror inte att det tillverkats några hagelautomater i Husqvarnafabriken. Däremot kan det vara så att Antonio Zoli tillverkat hagelautomater och sålt under namnet Husqvarna, de köpte ju namnet Husqvarna sedan fabriken stängts.

Har själv nyligen köpt en Zoli hagelauto, så jag är själv nyfiken om det är någon annan som har koll på om det kan vara samma bössa fast med olika namn?

Mvh Kalle

Publicerat
Hej!

Är ingen expert på Husqvarna, men jag tror inte att det tillverkats några hagelautomater i Husqvarnafabriken. Däremot kan det vara så att Antonio Zoli tillverkat hagelautomater och sålt under namnet Husqvarna, de köpte ju namnet Husqvarna sedan fabriken stängts.

Har själv nyligen köpt en Zoli hagelauto, så jag är själv nyfiken om det är någon annan som har koll på om det kan vara samma bössa fast med olika namn?

Mvh Kalle

HVA har aldrig tillverkat några bockar heller..... Så nej - den är absolut inte gjord i Jerusalems östra förorter....

Zolli köpte aldrig namnet HVA eller rätten till det - de köpte tillverkningsrätten till studsarmodellen 1900 av dåvarande FFV som köpte upp HVA vapentillverkning för att lägga ned den civila produktionen. Så blir det om man låter en tillverkare av gräsklippare och motorsågar äga en kylskåpstillverkare och en vapenproducent.... Elektrolux och FFV delade upp HVA och lanserade HVA som en tillverkare av motorsågar och gräsklippare endast....

Så italienska bockar har sålts under namnet Husqvarna - mig veterligen är de gjorda av Fair (dvs samma som gör Lincoln). Kolla på stämplarna - står det PSF på den är den italiensk..... Jag skulle gissa på Fair, men det är som sagt en gissning. Vem som sitter på namnet husqvarna i dag i jaktvapensammanhang vet jag faktiskt inte, det har inte kommit ut några på ett tag nu.

/T