Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya stövlar, vad välja?

Featured Replies

Publicerat

Tidigare har jag haft Dunlop Endurance men dessa har efter 8 år gett upp under en grytjakt. Nu söker jag därför efter tips på vad jag ska välja för stövel. Det jag söker är en höst/vår-stövel, på vintern är det kängor som gäller.

Le Chameau, endel modeller från Aigle kan vara alternativ, ös på med tips!

Publicerat

Jag har precis varit i din situation, tittat på en massa hightech-vinterstövlar och grejer. Det slutade med ett par klassiska Tretorn Sarek Millennium. Outstanding så länge det inte är en massa minusgrader, höga skaft och bra passform. Blir jag sedan kall om fossingarna i mina Lundhags Proffessional så kompletterar jag väl med ett par riktigt varma vinterstövlar.

Publicerat
Det slutade med ett par klassiska Tretorn Sarek Millennium. Outstanding så länge det inte är en massa minusgrader, höga skaft och bra passform.

Du menar inte att du hittat ett par Tretorn som håller? :P

Har jag svårt att tro på. :angry:

Publicerat
Du menar inte att du hittat ett par Tretorn som håller? :D

Har jag svårt att tro på. :angry:

Har inte haft dem så länge än men mina gamla stövlar av lite lägre snitt har hållt länge :P

Publicerat
Tidigare har jag haft Dunlop Endurance men dessa har efter 8 år gett upp under en grytjakt. Nu söker jag därför efter tips på vad jag ska välja för stövel. Det jag söker är en höst/vår-stövel, på vintern är det kängor som gäller.

Är inne på mitt andra par le chameu vinter har tunna strumpor idom då är det inga problem att ha dom tidigt på hösten oxå när det är varmt. Väldigt bra att smyga i man har bra "känsla" idom. Köpte först ett par av sommarmodellen men vrickade fötterna hela tiden för sladdriga enligt mig.

Farsan har köpt stövlarna med tomas ekbergs namn har för mig att det är tretorn han är väldigt nöjd med dom men det är väl troligtvis för att dom var billigare du vet smålänningar :D .

Publicerat

Hej!

Jag kan varmt rekomendera Le Chameau med skinn foder och dragkedja.

Haft ett par i 5 år nu och dom e som nya fast jag använder dom mycket.

Dyra men hållbara.

Mvh Christer

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen, men jag vill ha mer! Är det bara 4 personer som går i stövlar, visst matbohman har ju foppatofflor men resten går ni i sandaler eller mockasiner eller vad är det frågan om!

Publicerat

Mig har du rdean frågat. :)

Men jag är mycket nöjd med mina Le Chameau. Blir nog sådana nästa gång också.

Publicerat
Du menar inte att du hittat ett par Tretorn som håller? ^_^

Har jag svårt att tro på. :)

Jag tror inte heller på det.

Tretorn har inte fått sina stövlar att hålla sedan man bytte gummiblandning i början av 1990-talet. Efter att ha reklamerat tre par sarek milennium på raken fick jag uppmaningen att börja smörja dem med silikon för att slippa sprickbildning...

Näe, behöver jag gå långt tar jag kängor, skall jag bara stå eller gå en kort sträcka blir det sågarstövlarna, de håller i alla fall.

Publicerat

Jag har haft ett par Le Chameau som används rikligt men efter att SAS slarvat bort mitt bagage vid senaste norrlandsfärden fick de bjuda på ett par LaCrosse Alphaburly Sport. Jag är otroligt imponerad av stövlarna då jag tyckt att mina Chameau har varit lite mjuka i ankeln och det har varit lätt att trampa snett. Med LaCrosserna är detta inget problem då de uppfattas som vanliga kängor pga förstärkning i både fot och ankel. Sedan inköpet har både Chameauerna och mina kängor stått oanvända och något säger mig att det inte kommer slitas nämnvärt på något annat än de nya stövlarna i vinter.

Publicerat

Jag har ett par LaCross som är väldigt sköna, dem är lite stadigare än Le Chameau men aningen klumpigare.

Skulle nog satsa på Le Chameau eller LaCross. Det är nog en fråga om fotform också. Le Chameau passar inte mina fötter så bra (dem är lite smala i foten) Därför valde lag Lacross sist dem passade bäst.

Båda är kanonstövlar tycker jag.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Jag provade ett par Arxus Primo Nord men dessa var stenhårda och noll känsla i, som att ha träplankor fastspännda på fötterna, passformen var superb däremot. Därefter vart det sommarfodrade Le Chameau, dessa var för sladdriga för min smak. Därefter hittade jag stövlarna som sög ner foten och satt rätt stabilt: Le Chameau Vierzonord Plus (vinterfodrade).

Publicerat

Till hösten så är det Le kamel sommarfoder/lundhagskänga och vintertid Nokia.

Publicerat

Kör även jag med Le Chameau Vierzonord Plus, helnöjd förutom att det kan bli lite varmt om fossingarna på förhösten :wub:

Publicerat

Kolla på http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader/index.php?id=11

Dom brukar ha bra priser på stövlar. Har haft ett par Tretorn Setter nu i några år som jag köpte hos dem. De var "sekunda" utan några funktionella fel och kostade bara 275:- om jag inte minns helt fel...

Stövlar är ju ändå någon form av förbrukningsvara jmf. med kängor, och kan när som helst rivas upp av en vass sten eller argsint gris. ;)

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

Igårkväll fick jag tillfälle att testa stövlarna lite grann, gick väll ca 3 km.

Vattentäta-check

Sköna-check

Lagom varma-check (således inte svettig om fötterna trotts vanligtvis riklig fotsvett ;) )

Publicerat
Igårkväll fick jag tillfälle att testa stövlarna lite grann, gick väll ca 3 km.

Vattentäta-check

Sköna-check

Lagom varma-check (således inte svettig om fötterna trotts vanligtvis riklig fotsvett ;) )

Och stövlarna var väl blankare när du kom hem? ;)

Publicerat

Tröttnade på Tretorn i mitten/slutet av nittiotalet, och har sedan dess haft samma par Aigle. De har just fått respass, men läcker fortfarande inte och har inte spruckit alls. De är dock alldeles för mjuka att gå långt i. Men bra att smyga med... Och de är använda mycket!

Eftersom jag inte handlar sommarstövlar på 10-15 år vet jag dock förstås inte hur marknaden ser ut nu... säger dock en del om gummikvaliteten på Aigle! Eller om hur den var i alla fall... vis av Tretornskadan...

Publicerat

Nu har alla klagat så på Tretorn att jag börjar tro att det inte var något bra köp alls ;) Jag har ju bara använt mina Sarek några dagar och tycker de är kanon. Jaja, de var på rea (undrar varför ;) ) och får väl vara med så länge de håller.

Publicerat
Nu har alla klagat så på Tretorn att jag börjar tro att det inte var något bra köp alls B) Jag har ju bara använt mina Sarek några dagar och tycker de är kanon. Jaja, de var på rea (undrar varför B) ) och får väl vara med så länge de håller.

Problemet jag hadde var att de sprack efter en säsong, vilket jag tycker är för dåligt. Helt överlägsna att gå i, dock. Ryktet på 90-talet var att man förbjöd ett cancerframkallande mjukgörningsmedel i gummit i Sverige, men inte i Frankrike... Medlet skulle enligt ryktet påverka dem som jobbade med tillverkningen. Om det var sant har jag ingen aning om, men det var ett faktum att de Sarek jag hade haft tidigare höll jättebra. Och sedan hände ngt och hela ovansidan av foten krackelerade över sommaren...

Ställ dem inte i solen i onödan...

Publicerat

Jag har ett par Tretorn Sarek Plus som borde vara föregångaren till Millenium.. Men dem är nästan orörd då jag aldrig tyckt om att gå i stövlar.

tretorn.sarek.jpg

Annars då borde dem duga till stövelkastning... :huh:

Publicerat

Jag har ett par Tretorn Setter som jag haft i två år. Jag är nöjd med dom men 9 dagar av 10 så är det lundhags kängan som gäller....

Publicerat
9 dagar av 10 så är det lundhags kängan som gäller....

Självklart ;) Gummistövlar är ju bara ett substitut när det är som allra blötast :unsure: