Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgkött

Featured Replies

Publicerat

Fick just en förfrågan från en tysk kollega om jag vilel sälja älgkött (tror jag, min tyska är minst sagt lite rostig).

Han kan ju ha frågat om jag ville sälja älgjakt åxå iofs :angry:

Nu tror jag att det var köttet han var ute efter och då till min fråga, vad tar man för det?

jag kommer troligen att få en hel del kött i år eftersom jag är med på två olika marker och jag kommer nog inte att behöva allt så att sälja det till någon som vill ha känns som en bra idé.

Tips på pris styckat eller ostyckat tas gärna emot.

/Lasse

Publicerat

nu är jag inte helt säkert, men 4 x det pris man tar på gris ?

Publicerat

De ggr jag har kollat i affären ligger viltkött rätt likt i pris oavsett viltsort och då har färsen kostat runt 100-lappen och stek 260 kr /kg. Sen kan man ju göra hur man vill beroende på tillgång och efterfrågan. Jag har tagit lite mindre när jag har sålt, typ 70 kr för färs, 100 för grytkött och 140 för stek.

En kompis gjorde precis tvärtom och la på 20 kr mot MAXI:s pris bara för att som han sa att hans kött var bättre. Bättre hanterat, man visste exakt hur länge det hade hängt, var det var skjutet och vilket djur ect. Inte trafikdöda gamla kossor som MAXI säljer. Och tro det eller ej men folk köpte av honom då.

Tyskar är ju kända för att betala hur mycket som helst bara det är älgrelaterat.

Publicerat
  • Författare
De ggr jag har kollat i affären ligger viltkött rätt likt i pris oavsett viltsort och då har färsen kostat runt 100-lappen och stek 260 kr /kg. Sen kan man ju göra hur man vill beroende på tillgång och efterfrågan. Jag har tagit lite mindre när jag har sålt, typ 70 kr för färs, 100 för grytkött och 140 för stek.

En kompis gjorde precis tvärtom och la på 20 kr mot MAXI:s pris bara för att som han sa att hans kött var bättre. Bättre hanterat, man visste exakt hur länge det hade hängt, var det var skjutet och vilket djur ect. Inte trafikdöda gamla kossor som MAXI säljer. Och tro det eller ej men folk köpte av honom då.

Tyskar är ju kända för att betala hur mycket som helst bara det är älgrelaterat.

Du är medveten om hur det kliar i mina småländska fingar nu.......

Jag antar att detta pris iom att det är specat är styckat och packeterat.

/lasse

Publicerat

Precis, styckat å färdigt i påse.

I Dalarna å Värmland betalas det mellan 35 å 50 kr / kg när man får det grovstyckat i back. På tok för dåligt betalt enligt min uppfattning. Bättre å lägga lite jobb på att skära ner det och ta rejält betalt.

Ni smålänningar, ni är för roliga.

Publicerat
  • Författare
Precis, styckat å färdigt i påse.

I Dalarna å Värmland betalas det mellan 35 å 50 kr / kg när man får det grovstyckat i back. På tok för dåligt betalt enligt min uppfattning. Bättre å lägga lite jobb på att skära ner det och ta rejält betalt.

Ni smålänningar, ni är för roliga.

Lite Von Anka du vet utan pengabingen bara.

Om det blir aktuellt så blir det finstyckat i vaccum förpackning.

/lasse

Publicerat

Vacuum ger alltid ett högre pris. Proffsig förpackning vet du :wacko: .

Publicerat

Jäklarn vilka priser, som icke älgjägare är jag glad att jag bor i Västerbotten, betydligt billigare här.

Publicerat
Jäklarn vilka priser, som icke älgjägare är jag glad att jag bor i Västerbotten, betydligt billigare här.

lillefar, nu ska du inte ta och förstöra en intäktskälla för mig. Köper du för under 35kr/kg finns det rent av utrymme för en mellanhand vid lokal vidareförsäljning :wacko:

Publicerat

Förra hösten såg jag att dom tog 259kr kilot för älgfärs i en Ica butik.

Publicerat
lillefar, nu ska du inte ta och förstöra en intäktskälla för mig. Köper du för under 35kr/kg finns det rent av utrymme för en mellanhand vid lokal vidareförsäljning :D

:D:D

Publicerat

48:- kilot ostyckat får vi från viltuppköparna

Andreas

Publicerat
  • Författare

;) För det priset skulle jag kunna mala ner hela älgarna :D oså spara lite till mig själv förståss...

/Lasse

Publicerat

50 kr/kg styckat å packat för allt vilt.

Alla nöjda och glada :D

Mvh/Christer

Publicerat

Skurebo,

om det är grovstyckat, typ en stor bit har vi betalat 50 kr kg, grovstyckat i mindrebitar och uppsågat där det är stora ben mm samt det som skall bli färs är frånskuret 70 kr, finstyckat av en riktigt duktig man som skär ut fina stekar och verkligen förhöjer användningspotentialen i köttet så ligger det på 90-100kr, men då är det fint kött. rimliga priser tycker jag och då har jag inte bett om kvitto förstås, om man inte gör det får man gå ner i pris för att relatera det till typ viltbodens priser mm, dom betalar skatt :rolleyes:

hoppas det hjälper

Kalle

Publicerat

Haha, var en arbetskamrat som nu på frukosten frågade vart jag får tag på älgkött när jag berättade att hundarna fått varsitt saftigt kokt ben i går att tugga på. Titta på honom och frågade vad han trodde jag gjorde i skogen på hösten med älghund och gevär? ååå sa han får du köttet oxå :rolleyes: men det visade sig att han var intresserad av att köpa om jag fick något över... nja, får se hur mycket det blir, brukar gå åt en hel del hemma av färsvaran... två tonårskillar som ska ha taccos på en fredagskväll då går det åt. VA!! gör du taccos av älgfärs!!???! *s* dom tycker det är för fint att använda till "vanlig" matlagning o jag har inte en tanke på det är ju uppvuxen med älgfärsen :wub:

Jaktkamraterna i Värmland som vill sälja en del av sitt kött brukar skicka med det neråt i landet för där blir det mer betalt. 80-100:-/kg styckat.