Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vänster hagelbössa eller högerbossa?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla! jag just klarat jägarexamen och har lite funderingar som jag hoppas att ni lite mer erfarna kan hjälpa mig med. Jag är vänster skytt men har alltid skjutit med en "högerbössa" vid skyttebanan och träffar både lerduvor (efter viss träning dock) :angry: och markmål , hur stor roll spelar skränkning av kolven? ska jag leta reda på en vänsterbössa eller duger en högerbössa med en relativt neutral kolv? tacksam för svar Mvh / Kalle

Publicerat
Hej alla! jag just klarat jägarexamen och har lite funderingar som jag hoppas att ni lite mer erfarna kan hjälpa mig med. Jag är vänster skytt men har alltid skjutit med en "högerbössa" vid skyttebanan och träffar både lerduvor (efter viss träning dock) :angry: och markmål , hur stor roll spelar skränkning av kolven? ska jag leta reda på en vänsterbössa eller duger en högerbössa med en relativt neutral kolv? tacksam för svar Mvh / Kalle

vilken är din dominanta öga ?

Publicerat

nu tillhör jag iof inte kategorin erfarna hagelskyttar, men vänsterskytt är jag.

Jag valde att köpa en "högerbössa" med neutral kolv. Främst för att utbudet av dessa är betydligt större än vänsterbössor.

För egen del har det gått bra att "skjuta in mig" med denna. Tror nog de kan vara svårare att anpassa sig om man är van att skjuta med en skränkt kolv och sen ska lära om sig till en neutral, men det är som sagt bara en teori...

Publicerat
  • Författare
vilken är din dominanta öga ?

Hej Radium jag har ett dominant vänster öga Mvh Kalle

Publicerat
  • Författare
nu tillhör jag iof inte kategorin erfarna hagelskyttar, men vänsterskytt är jag.

Jag valde att köpa en "högerbössa" med neutral kolv. Främst för att utbudet av dessa är betydligt större än vänsterbössor.

För egen del har det gått bra att "skjuta in mig" med denna. Tror nog de kan vara svårare att anpassa sig om man är van att skjuta med en skränkt kolv och sen ska lära om sig till en neutral, men det är som sagt bara en teori...

Hej Mosse tack för ditt svar intressant teori , det är just utbudet av vänsterbössor som ställer till det , men man kanske får pröva sig fram Mvh Kalle

Publicerat

vart bor du? Jag kanske ska sälja en vänster bössa..

Publicerat
  • Författare
vart bor du? Jag kanske ska sälja en vänster bössa..

Hej Jag bor i Mariefred i Södermanland såg att du bor i Umeå det är en liten bit men vad är det för bössa?

Publicerat

Som mindre praktiserande hagelskytt innebar ett bössbyte från En Winchester sporter med neutral kolv till en vänsterskränkt Beretta sporter en ökning i träffprocent på trappen med ca 30%. Jag tror att i skarpa lägen är skillnaden ännu större då du inte alltid står optimalt i gömslen etc. Vikten av en anpassad kolv blir då ännu större, och det är då du verkligen leker med liv och död.

Tror jag skulle kunna bli en riktigt skaplig skytt med denna bössa om jag bara tog mig tiden utöver de 10-12 trap/skeetrundor jag gör just nu.

Publicerat

som du säger. dom flesta vänsterskyttar börjar nog med högerbössa.

Jag säger: Köp en vänsterbössa o träna med den. O du kommer snart att skjuta ännubättre.

Blir onaturliga böjningar i skallen på dig om du håller på med högerbössa. Inte blir det heller aldrig riktigt optimalt..

Publicerat
  • Författare
Som mindre praktiserande hagelskytt innebar ett bössbyte från En Winchester sporter med neutral kolv till en vänsterskränkt Beretta sporter en ökning i träffprocent på trappen med ca 30%. Jag tror att i skarpa lägen är skillnaden ännu större då du inte alltid står optimalt i gömslen etc. Vikten av en anpassad kolv blir då ännu större, och det är då du verkligen leker med liv och död.

Tror jag skulle kunna bli en riktigt skaplig skytt med denna bössa om jag bara tog mig tiden utöver de 10-12 trap/skeetrundor jag gör just nu.

Tack för ditt svar det är sant du säger , man vill ju ha de bästa förutsättningarna för att skjuta bra i skarpa lägen h/ kalle

Publicerat
  • Författare
som du säger. dom flesta vänsterskyttar börjar nog med högerbössa.

Jag säger: Köp en vänsterbössa o träna med den. O du kommer snart att skjuta ännubättre.

Blir onaturliga böjningar i skallen på dig om du håller på med högerbössa. Inte blir det heller aldrig riktigt optimalt..

Tack för ditt svar blir nog att leta reda på en vänsterbössa:) H/ Kalle

Publicerat

Även jag är vänsterskytt och började med högerbössa visst fungerar det och med träning på banan skjuter man i princip lika bra som med en vänster skränkt, men som MKJ säger blir det viktigare under jaktliga situationer och en klar fördel att lära sig skjuta med en bössa som passar istället för att lära sig anpassa sig efter bössan.

Publicerat

halvautomat? då kan du ju fixa skränkning å höjd som du vill med brickorna...

Publicerat
halvautomat? då kan du ju fixa skränkning å höjd som du vill med brickorna...

Nackdelen med det är om man inte vill ha tomhylsorna flygandes framför höger ögat.

Har en bror som är vänsterskytt och han har testat en kompis kulhalvautomat och det kommer han

aldrig skaffa just för hylsorna som flyger.

Men annars kan det nog vara ett bra alternativ om man inte har ngt problem med det/Fredrik