Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjurs "odling" (?)

Featured Replies

Publicerat

Förra helgen var det första riktiga helgen med jakt för mig i år.

I jakt kojan satt jag och en vän och diskuterade dagen över en kall öl och en och annan whiskey...

Eftersom vi jagar i norrbottens inland så är det framförallt fågel som står på menyn just nu.... Helgens resultat blev för övrigt en orrtupp samt en tjäderhöna. Skön premiär.

Till saken nu, In på småtimmarna började vi prata om hur roligt det skulle vara med rådjur i markerna.

Vi har haft en liten stamm på några få djur då och då men vintrarna och våra rovdjur, framför allt lodjuren, har gjort att vi alltid tappar hela stammen.

Vi har utfodrat, men detta har bara lett till att rådjuren följer samma stigar varenda dag och lo'n behöver bara ligga och passa för att få sig ett mål mat.

Saken är den att vi har en ö ca 1 km ut i sjön där det ofta brukar bo några enstaka renar varje sommar, totalt fri från rovdjur och överflöd av bra betesmarker, ön är ca 2x1 km eller nått sånt med rejäl gammelskog samt fina öppna ängar med gott om gräs, nån myr här och där.

Vi diskuterade då möjligheten att plantera in en rådjurs stamm och försöka få dem att stanna kvar på ön, skjuta av och byta ut bocken varje år för att få in nytt blod och på så sätt kanske till slut bygga upp en större stamm som tål lite rovdjur samt visst bortfall utan att dö ut helt.

Självklart skulle vi utfodra och se efter djuren.

Mina frågor till er som läser detta är alltså:

Är det överhuvudtaget en bra ide eller bara nått som borde ha stannat i jakt kojan?

Skulle rådjuren stanna kvar på ön eller utvandra?

Finns det nånstans man kan köpa djur? samt är det tillåtet?

Finns det bidrag av någon form att söka för sån här verksamhet?

Är det nån som dragit igång och lyckats med liknande projekt får ni gärna höra av er via mail...

Tacksam för svar samt synpunkter.

Mvh Nicklas

Publicerat

Du får inte fånga och flytta djur utan tillstånd.

Rådjur simmar gärna på sommaren, och traskar över is på vintern, och de kommer med säkerhet att lämna ön förr eller senare. Kanske inte alla dock... och ser man till att de har prdentligt med foder sommar som vinter så...

Förstår tanken, även om det då finns lagliga hinder!

Publicerat
Du får inte fånga och flytta djur utan tillstånd.

Rådjur simmar gärna på sommaren, och traskar över is på vintern, och de kommer med säkerhet att lämna ön förr eller senare. Kanske inte alla dock... och ser man till att de har prdentligt med foder sommar som vinter så...

Förstår tanken, även om det då finns lagliga hinder!

Torde det inte gå att göra ett vilthägn av ön, så tillvida att ni har rätten till det. Då det går att köpa både kron och dovvilt borde det även nånstans gå att köpa även rådjur, men detta är bara en gissning från min sida.

Hur som hellst, utan hägn kommer de dock att lämna ön.

Publicerat

Jag förstår att det är olagligt att fånga djuren och flytta dem, men tanken var ju att köpa djuren....

Kan tänka mig att rådjuren vandrar en del, men har samtidigt sett att de djur som uppehållit sig i våra marker tidigare har hållt sig inom samma område, mycket tack vare utfodringen skulle jag tro....

De renar som vandrit till ön vintertid har faktiskt stannat hela sommrarna, säkerligen pga av att kalvarna inte kan simma, Men även stora sarvasar har valt att stanna hela sommrarna. Tror att detta kan bero på den goda tillgången på mat.

Kan därför tänka mig att det skulle finnas en chans att få även rådjur att stanna på ön...

Så jag frågar igen om det går att köpa djur, i såna fall vart, är det lagligt och/eller krävs det tillstånd?

Vad menas mer exakt med vilthägn? Nått man måste söka tillstånd för eller kan få hjälp/bidrag till?

Tack för svaren!

Mvh Nicklas

Publicerat

Det krävs tillstånd för att sätta ut vilt, med undantag för gräsand, rapphöna och fasan (det är alltså inte längre exempelvis lagligt att sätta ut skogshare...).

Ett hägn skall hålla djuren inne, normalt med hjälp av stängsel, och det krävs tillstånd även för sådana.

Publicerat

Gör så här, fodra vintertid hårt med TEX. klöverensilage massor över hela ön, denna vinter och nästa, då har alla rådjur i länet samlats på er ö. Ni behöver inte byta ut någon bock, mina marker va tidigare ett jättehägn för dov och kron, den linjeavel som följde under den stenhårda konkurensen från hjortarna har resulterat i stora och fina rådjur med ordentlig massa, min mark är en halvö med överprodukton av rådjur så vi har mer utflytt än invandring än idag, så vi har nog liten inblandning utifrån.