Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lång hålls "bössa"

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Jag har en del funderingar på att skaffa mig en trevlig lång hålls bössa.

Då är mina frågor/funderinigar till er som har erfarenhet/kunskap om detta.

Jag har idag en sako finnbear i 6.5x55 modell "AV" som jag förståt finns det olika modeller av finnbear.

Det som är gjort med den är att den är bäddad, stocken är ur slipad så pipan är helt klart frilagd.

Det sitter även ett par harris benstöd på den.

Optiken är en zeiss victory 2.5-10x50 åtskruvad med ett par optlock.

Vad kan man förvänta sig att vapnet i sig presterar.

Bortse från "skit bakom spakarn" för den delen jobbas det för fullt på redan =)

Om man vill optimera ovan nämda vapen för liggande långhålls skytte låt säga upp mot 600meter+

Villka punkter kan eller bör man förbättre.

Är vapnet i sig en bra grund?

Eller kan det vara ett bättre alternativ att satsa slantarna på något helt annat?

Vore välldigt taksam om någon skulle villja komma med några bra tips och ider.

Publicerat
Tjena!

Jag har en del funderingar på att skaffa mig en trevlig lång hålls bössa.

Då är mina frågor/funderinigar till er som har erfarenhet/kunskap om detta.

Jag har idag en sako finnbear i 6.5x55 modell "AV" som jag förståt finns det olika modeller av finnbear.

Det som är gjort med den är att den är bäddad, stocken är ur slipad så pipan är helt klart frilagd.

Det sitter även ett par harris benstöd på den.

Optiken är en zeiss victory 2.5-10x50 åtskruvad med ett par optlock.

Vad kan man förvänta sig att vapnet i sig presterar.

Bortse från "skit bakom spakarn" för den delen jobbas det för fullt på redan =)

Om man vill optimera ovan nämda vapen för liggande långhålls skytte låt säga upp mot 600meter+

Villka punkter kan eller bör man förbättre.

Är vapnet i sig en bra grund?

Eller kan det vara ett bättre alternativ att satsa slantarna på något helt annat?

Vore välldigt taksam om någon skulle villja komma med några bra tips och ider.

det var ta mig tusan dagens svåraste fråga och jag är ingen guru på långhåll men allt mellan 10 till 20 cm på 300m i medel gissar jag på (inte treskottare).

det första jag skulle göra för att få bra träffsäkerhet på 600m är att köpa ett 1000 pack kulor samt försöka få med en kompis att träna med, jävligt tråkigt svar men jag tycker det är ganska rätt ände att börja i.

för långhålls skytte blir kolven viktig för mig så den skulle jag bytt eller modifierat om jag bestämt mig för att använda den bössan på långa håll.

Publicerat

Det går helt klart att bygga nått av påken, det går det av allt, om det blir bra eller inte vet man först efteråt. Det som maddog säger en fråga om kolvpassning till stor del när det ska skjutas smått på längre håll. Allt måste passa föraren. :-)

Jag skulle, för att eliminera en ev felkälla, byta till en kompositstock av bättre märke, lämpligen McMillan.

Är pipan frisk kan du börja skjuta med den, annars ompipning till en bra pipa, Lothar Walther, Border, Krieger, Lilja etc, alla är bra. I samband med ompipningen låter man rikta systemet, slipa in låsklackar och se till att stötbotten på slutstycket är vinkelrätt mot loppet, dvs allt ska vara rakt. Jag hade valt en ngt grövre pipa, ett tungt vapen ger lugnare/mindre rekyl och alla skjuter bättre med mindre rekyl. En grövre pipa blir heller inte varm lika fort som en tunn jaktpipa.

Vill du ha lite mera riv i påken så brotchar man om patronläget till 6.5x55AI.

Är trycket bra så kan du låta det vara, annars låta en smed justera ner det till lämpligt vikt.

Beroende på hur mkt justermån du har i kikaren kan du behöva ett montage med lite lutning för att spara på justeringen, dels för att nå ut till längre avstånd men mest för att det inte är bra att ligga i optikens ändlägen.

Gör det enkelt för dig, köp min ;-)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=20511

Publicerat
  • Författare
Det går helt klart att bygga nått av påken, det går det av allt, om det blir bra eller inte vet man först efteråt. Det som maddog säger en fråga om kolvpassning till stor del när det ska skjutas smått på längre håll. Allt måste passa föraren. :-)

Jag skulle, för att eliminera en ev felkälla, byta till en kompositstock av bättre märke, lämpligen McMillan.

Är pipan frisk kan du börja skjuta med den, annars ompipning till en bra pipa, Lothar Walther, Border, Krieger, Lilja etc, alla är bra. I samband med ompipningen låter man rikta systemet, slipa in låsklackar och se till att stötbotten på slutstycket är vinkelrätt mot loppet, dvs allt ska vara rakt. Jag hade valt en ngt grövre pipa, ett tungt vapen ger lugnare/mindre rekyl och alla skjuter bättre med mindre rekyl. En grövre pipa blir heller inte varm lika fort som en tunn jaktpipa.

Vill du ha lite mera riv i påken så brotchar man om patronläget till 6.5x55AI.

Är trycket bra så kan du låta det vara, annars låta en smed justera ner det till lämpligt vikt.

Beroende på hur mkt justermån du har i kikaren kan du behöva ett montage med lite lutning för att spara på justeringen, dels för att nå ut till längre avstånd men mest för att det inte är bra att ligga i optikens ändlägen.

Gör det enkelt för dig, köp min ;-)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=20511

Tackar så mkt för tipsen och iderna.

Pipan är mer eller mindre ny kan man nog säga, köptes från en säker källa som har skjutit ca 50-100 skott totalt sedan den var ny, pipan ska oxå enligt smeden som bäddade bössan vara i mkt gott skick, pipan i övrigt upplever jag som rätt grov för sin kaliber.

Vikt aspekten har jag inte kollat så mkt på, men det är utan tvekan bland det tyngre jakt vapen jag kännt på. Men jag ska nog väga den så jag har lite mera fakta än bara "jag har känt på".

Stocken som du nämner, McMillan levererar dom stocken helt färdig och klar så det bara är all släppa ner maskineriet och köra eller krävs det arbeta i stocken?

Samt kan dom leverera till mitt vapen, läste på deras A5 tror jag vet var, står det "Sako A-series" menar dom där den modell jag har som har stansningen "AV"?

Om ja på ovan nämda punkter, Vad brukar priset landa på i runda slängar när den är hemma i brevlådan?

Kan tillägas att på 80m har jag oftast träffbilder i snitt på ca 10-20mm när jag inte gör fel villket händer rätt ofta =P

Eller Johan du kanske vill byta rakt av mot den du länkade =P

Publicerat

Xeron- skjuter du 5 skottare runt 20-25 mm på 100 meter liggande så är det bara att sluta fundera och börja skjuta,

ta fram en dropchart som matchar din kulbana hyffsat, finn en skjutbana som går till 600+ meter, det brukar vara det svåra momentet i detta,

för att sedan träna som en tok,

vi har en del tävlingar och tips som gör att man blir en bättre skytt här, det är bara att ta del av dem med liv och lust.

Det är empiriskt visat att man med en standardbössa kan komma långt,

en av begränsningarna för dig är din optik som inte har så stor intern justermån och det är nog inte helt klart att du når 600 meter bara genom att skruva,

ett tips är en billigare tub anpassad till banskytte, det finns otaliga sådana, bara att läsa i de optiktrådar som finns här.

Ett sista tips, man behöver inte ens ha benstöd, jag vet en skytt som klarade sig ganska länge utan och skyttet led inte på grund av att han sköt över ryggsäck men omgivningen gjorde det. :rolleyes:

/Christian

Publicerat

här ser man två olika stilar på 1000 yards skytte.

den ena killen har lite mesiga tillbehör , den andra stilen kallas the hard way B) .

post-703-1251890673_thumb.jpg