Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En bra laddning förSceran 155gr

Featured Replies

Publicerat

Ett nödrop från en stressad småbarnsfarsa :rolleyes:

OK, jag kommer inom kort att behöva skotta iväg rätt så många Lapua 155gr Scenar, men jag har inga möjligheter att ta fram riktigt bra laddningar. Lite för lite tid till förfogande just nu.

Jag har tittat på Lapuas laddata och har krut i såväl över- som underkant vad brinnhastighet beträffar: Vv 135 och 150. Enligt tabellerna toppar 40,7gr Vv 135 i 804 m/s, samt 46,8gr Vv150 i 818 m/s. Jag tycker att det verkar vara lite låga hastigheter för maxladdade 155or i en .308?

Jag har inte skjutit så mycket 155or i mitt vapen - kort ljuddämpad Remington 700 - men kan konstatera att den håller ihop Bergers 150-grain ruskigt bra på en laddning av 42,4 gr Norma 202. Även med Hornadys Accubond skjuter den bra med 42 gr Norma 202. Min gissning är alltså att vapnet gillar lugna laddningar - vapnet skjuter seriöst skitilla dock när man trycker på med riktigt heta laddningar. Den vill ha "lagom" men då presterar den ruskigt bra.

Låt oss då säga att jag lägger mig i mitten av laddstegen direkt, jag kommer helt enkelt inte att ha tid till två resor till skjutbanan. Jag kommer att satsa på att vapnet skjuter tillräckligt bra för mina syften.

Min fråga är då: Har jag bäst chanser att lyckas direkt med 135 eller 150?

Publicerat

BB- skall du inte ta rygg på herr Cazorp, aka Borgelinen,

jag vet att han kört finskt i sin tub och att det är just Scenar 155:or som far genom pipan,

42,5 202 har annars fungerat bra för mig men att lägga om till finskt är något jag gör till vintern, du är redan där förstår jag.

/Christian

Publicerat

Satsa på 150 krutet.

Jag laddar med 46.8gr N150 i Norma hylsa med Fed210. V0 är i min AIAW 878.1 m/s (Snitt på 15 skott så sent som i dag)

Publicerat

Håller med Johan H, N150 är det som verkar gå bäst för de flesta .308w-skyttarna, N140 ger lite låg fart och tex. N540 ger stor ES mellan skotten.

Jag har provat och fått bäst resultat mellan 45-46,5 gr, runt 46,5 gr så är det bra med fart, runt 870 m/s i snitt med COL på 72,15 mm och CCI BR2 hattar och Normahylsor. 46,8 gr funkar oxå, men jag börjar få trycktendenser och större ES då, så jag har nöjt mig med 46,5 gr.

Noterbart är att jag (och Johan H) har 7,62x51 NATO patronlägen i våra bössor, så stirra dig inte blind på vad som har funkat för oss även om jag är rätt säker på att det kommer lira bra för dig!

Publicerat
  • Författare
Håller med Johan H, N150 är det som verkar gå bäst för de flesta .308w-skyttarna, N140 ger lite låg fart och tex. N540 ger stor ES mellan skotten.

Jag har provat och fått bäst resultat mellan 45-46,5 gr, runt 46,5 gr så är det bra med fart, runt 870 m/s i snitt med COL på 72,15 mm och CCI BR2 hattar och Normahylsor. 46,8 gr funkar oxå, men jag börjar få trycktendenser och större ES då, så jag har nöjt mig med 46,5 gr.

Noterbart är att jag (och Johan H) har 7,62x51 NATO patronlägen i våra bössor, så stirra dig inte blind på vad som har funkat för oss även om jag är rätt säker på att det kommer lira bra för dig!

Ok, så jag torde ligga skapligt bra till om jag gör ett gäng med 46gr Vv150, Federal tändhattar, och Lapua hylsor. Och ja, jag vet att man skall ta fram laddningar genom att göra snygga stegar med start från nära noll men det är inte det som kommer att hända B)

Publicerat

Om du har en kronograf så kör 3 skottare från tex. 44 gr, öka med 0,5 gr och kolla ES + trycktecken upp till 46,8 gr, den som ger jämnast ES och bra träffbild kan du ju ladda upp 10 av och skjuta en 5 skottare på 100 resp. 300 meter..

Om det är en långhållstävling du behöver 155:orna till, så är väl kanske inte extrem precision utan jämnhet och bra tabeller viktigast typ.. <_<

Publicerat

Eller kör på denna, då har du lite mer utrymme för felanden åt olika håll om du inte har tid för många resor till skjutbana:

http://optimalchargeweight.embarqspace.com/

Publicerat

Visst är VV 150 ett säkert kort och det krutet jag skulle rekommendera. Dock skall det sägas att jag faktiskt nått bättre resultat i ett par bössor men N540 där jag tvärt emot andras erfarenheter fått ned ES rätt bra. Jag har en laddning som ger ca 885 m/s och en ES på 5-6 m/s vilket är rätt OK i min vcärld.

Henrik

Publicerat

Jag provade med 540 men fick inte till hastigheten innan jag fick trycktecken tyvärr, dessutom brann det "hetare" så pipan blev varm på kortare tid/färre skott. Med 44.9gr kom jag upp i V6 851 m/s med en ES på 8.9 m/s. Det var dock 4 skotts serier jag testade stegen på bara. 540 krutet ska vara lite mera temp stabilt har jag hört så det är absolut värt att testa om det trivs i ditt vapen. Vapen är individer och har egna smaklökar :-)

Sköt häromdagen 15 skott med 46.8gr N150 och där har jag en V0 på 878 m/s och en ES på 8.8 m/s, inte helt perfekt men det får räcka för tillfället. Har små kratrar på hatten med laddningen men jag har mer eller mindre kommit fram till att det beror på aningen fel headspace mått iom att jag skjuter hylsor kalibrerade till 308 Win i ett 7.62 Nato patronläge.

Valde N150 då det är lite billigare och för att det inte brann lika hett. Precisionsmässigt sköt både 540 och 150 bra.

Publicerat

Hakar på lite här.

Först skall jag idiotförklara mig själv och fråga vad ES står för?

Har precis införskaffat 155g SMK i 308 som jag tänkt prova med lite olika krut imorgon bla 202 och N140 men även N550,vilket ingen av er rekomenderat alls? inge bra?

/Micke

Publicerat
Hakar på lite här.

Först skall jag idiotförklara mig själv och fråga vad ES står för?

Har precis införskaffat 155g SMK i 308 som jag tänkt prova med lite olika krut imorgon bla 202 och N140 men även N550,vilket ingen av er rekomenderat alls? inge bra?

/Micke

Jag tror att det är en förkortning av Extreme Spread, dvs differensen mellan snabbaste och långsammaste kulan i en omgång,

155 SMK, 43.5 grains 202, Fed 210 hattar och Lapua hylsor är det jag kör, ok precision, ja du vet ju hur illa jag skjuter men inte snabbt nog för en del personers smak ;) .

Tänk på att 155:an är lite kortare än en 168:a och att sättdjupet kan bli lite mindre om man kör på att det skall vara maglängd eller bomkontakt.

155 Scenar är en toklång kula å andra sidan och ett annat djur när det gäller tryck och dess bildade med.

/Chris

Publicerat
Jag tror att det är en förkortning av Extreme Spread, dvs differensen mellan snabbaste och långsammaste kulan i en omgång,

155 SMK, 43.5 grains 202, Fed 210 hattar och Lapua hylsor är det jag kör, ok precision, ja du vet ju hur illa jag skjuter men inte snabbt nog för en del personers smak ;) .

Tänk på att 155:an är lite kortare än en 168:a och att sättdjupet kan bli lite mindre om man kör på att det skall vara maglängd eller bomkontakt.

/Chris

Ok.

I mitt fall är det ett måste att dom funkar i magget...ja du vet ;) samtidigt vill jag inte få en sinnessjuk friflykt så min tanke är att ladda dom till OAL 72mm vilket är max för mitt mag,detta skulle innebära att om vi räknar bort boattailen så får kulan styrning av ungefär halva hylshalsen? för lite?

/Micke

Publicerat
Ok.

I mitt fall är det ett måste att dom funkar i magget...ja du vet ;) samtidigt vill jag inte få en sinnessjuk friflykt så min tanke är att ladda dom till OAL 72mm vilket är max för mitt mag,detta skulle innebära att om vi räknar bort boattailen så får kulan styrning av ungefär halva hylshalsen? för lite?

/Micke

Mike jag har ett max i min lillsako om 72 mm så jag har satt min maxlängd till 71,7 och snittet är 71,5, variansen uppstår i det att spetsarna inte är helt jämna på SMK:n,

med det har jag ett sättdjup om cirka 4,5 mm det har fungerat sommar som vinter, mindre är ju så klart ok men beror lite på vilken necktension man har, jag minns inte vilken bussning jag har i mina Redding men den är ganska lös, dvs med inte så hård spänning.

/Chris

Publicerat

körde en laddstege på lapua scenar 155gr o fick till det hyfsat laddningen som gick bäst var N530 40gr c.o.l. 71 mm har inte prövat den på 200-300m o inte kollat hastigheten än men den funka kanon på 100m.

Mvh.