Publicerat September 3, 200916 yr Jag letar efter en optimal laddning med maximal precision i min PPC. Har testat att mäta friflykten genom att släppa ner kulan i patronläget och försiktigt trycka fast den i bommarna och sedan märka ut detta avstånd på en gammal läskstång. Därefter har jag mätt hela avståndet till stängt slutstycke på samma sätt. Problemet är att jag måste ha minst 2mm friflykt för att patronen ska mata från magasinet. Hur stort är problemet? Jag är inte helt nöjd med vad bössan presterar nu och pipan är en ny shilen select match grade. Eventuellt kan en del av problemet härröra från kolven även om den är plastad och pipan helt friliggande då jag skjuter betydligt bättre när jag håller i bössan själv än med benstöden monterade. Vissa serier är ner mot 15mm på hundra men vissa är uppemot 40 mm och det är åt h-vete för mycket. Oftast är det någon flyer som öppnar gruppen och den vill sticka till höger lågt.
Publicerat September 3, 200916 yr Författare Det är en sako L461 (A1) 6mm PPC med fast magasin. Sätter jag kulan så att jag har 1 mm friflykt får jag den inte att mata från magasinet.
Publicerat September 3, 200916 yr Okej, men magasinlängden tillåter noll friflykt? Ett alternativ, kanske inte det lättaste, är ju att skruva in pipan några varv. Men det har du säkert tänkt på.
Publicerat September 3, 200916 yr Vad är det för kula du skjuter? Har du testat att ladda den med bomkontakt och skjuta utan att använda magasinet?
Publicerat September 4, 200916 yr Författare SAjmon; Magasinet tillåter utan problem bomkontakt men inte matningen. Lars ; Det är hornady 80gr fmj.
Publicerat September 4, 200916 yr Ett enkelt och bra sätt att få en tydlig mätning på max COL är att sätta kulan i hylsan bara precis så den sitter fast, fästa hylsan med kulan i slutstycket och mata in den. Då kommer kulan att sättas an mot bommarna och pressas in så långt i hylsan som den kan av kamringen. Då får du alltså ett bra värde på ditt COL max, och är enklare att genomföra än med en lös kula.
Publicerat September 4, 200916 yr Exakt vad är det som händer då du ska mata in en patron som är längre ?
Publicerat September 4, 200916 yr Hornady 80gr. funkar toppen bra vissa partier och i vissa pipor men inte alltid, så det kan helt enkelt vara att den inte trivs i din pipa kulan gillar nog 14" twist bäst. Du kan väl göra en laddstege med 0,5mm intervall från längden som fungerar i magasinet till rejäla bommärken och skjuta den utan att använda magasinet så ser du vad som händer.
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Exakt vad är det som händer då du ska mata in en patron som är längre ? Det blir tvärstopp då hylsan inte släpper från magasinet utan fastnar där den ska styra in kulan mot patronläget. Använder man våld för att mata så stukar man och skadar kulan. Lars ;När jag bytte pipa så gjorde smeden pipan cylindrisk en bit och den delen spände mot stocken ca 3 till 5 mm framför rekylklacken vilket jag missade först. När jag slipade bort det så spände hela pipan fast mot kolven så en plastning måste nog till för att reda ut och utesluta en del andra faktorer.
Publicerat September 4, 200916 yr Låter som du behöver slipa på magasinläpparna. Konstigt, på min sako fick jag knappt patronerna att ligga kvar.
Publicerat September 4, 200916 yr Ett enkelt och bra sätt att få en tydlig mätning på max COL är att sätta kulan i hylsan bara precis så den sitter fast, fästa hylsan med kulan i slutstycket och mata in den. Då kommer kulan att sättas an mot bommarna och pressas in så långt i hylsan som den kan av kamringen. Då får du alltså ett bra värde på ditt COL max, och är enklare att genomföra än med en lös kula. Det anser jag är ett ganska dåligt sätt, då kulan kommer att tryckas in i bommarna litegrann. Det innebär att om man då utgår från den "testpatronen" så kommer man få en negativ friflyktom man lägger sig på noll. Man kan dock göra en modifikation av båda sätten. Dvs, sätta fast en kula långt fram i en hylsa för att lättare kunna hålla den mot bommarna. MEN, när man sen mätt fram friflykten med den patronen så bör man göra en ny patron med 0mm friflykt. Sota kulan och mantla, plocka ut patronen och se så att bommarna inte skaft bort något sot. Man kan sedan backa kulan en tiondel eller så tills man får skavmärken. Precis den patronlängd där skavmärkena börjar så har man den faktiska 0 friflykten
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Låter som du behöver slipa på magasinläpparna. Konstigt, på min sako fick jag knappt patronerna att ligga kvar. Tror att Anders Ö just löst en massa frågor åt mig. Jag har en pararell tråd här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry338948 Allt har klämt litegrann och gjort att magasinet tryckts ihop i överkant därav matningsproblemet och eventuellt de inkonsekventa träffbilderna.
Publicerat September 11, 200916 yr Författare Problemet är löst. Magasinet spände mot lådan så att det klämdes ihop. Efter plastning och provskjutning är allt ok. Har laddat lapua 90gr fmj med 0,5 i friflykt och det gick bra.
Publicerat September 12, 200916 yr Problemet är löst. Magasinet spände mot lådan så att det klämdes ihop. Efter plastning och provskjutning är allt ok. Har laddat lapua 90gr fmj med 0,5 i friflykt och det gick bra. Hejsan Nils Det va ju kanon att det löste sej med matningen, vad har du för laddning till 90 grainaren? När jag hade min sako 75:a i cal 6ppc laddade jag 80 grainaren med 28 grain hodgdon H322 och dom gick i 960 m/s över chronografen. Mvh Jocke
Publicerat September 14, 200916 yr Författare Jag har bara laddat med vv N133 och ca 26 grain men dom skjuter inget vidare. Däremot så försvann problemet med matningen direkt och med 70 grains sierra så har alla träffbilder varit ett sammanhängande hål med max 12mm på hundra i cc på 5 skott. Var ut idag och sköt på maximalt håll som jag får ut och det är 176m men alla treskottsbilder hade en flyer som tog lite högre medan de två andra skotten täcktes av en klisterlapp. Jag vet inte om det var jag som rådde för det eller om det krävs ett sättskott då skjutställningen inte var den stabilaste. Däremot så ligger orrarna pyrt till upp till åtminstonde 200m om det inte blåser för hårt.
Publicerat September 14, 200916 yr Författare Jag hittade ett laddata med 26,5 gr norma 201 som jag testat tidigare men glömt bort. Såg att det sköt bra och ska testa igen.
Publicerat September 14, 200916 yr Jag har bara laddat med vv N133 och ca 26 grain men dom skjuter inget vidare. Däremot så försvann problemet med matningen direkt och med 70 grains sierra så har alla träffbilder varit ett sammanhängande hål med max 12mm på hundra i cc på 5 skott. Var ut idag och sköt på maximalt håll som jag får ut och det är 176m men alla treskottsbilder hade en flyer som tog lite högre medan de två andra skotten täcktes av en klisterlapp. Jag vet inte om det var jag som rådde för det eller om det krävs ett sättskott då skjutställningen inte var den stabilaste. Däremot så ligger orrarna pyrt till upp till åtminstonde 200m om det inte blåser för hårt. Hej Nils Det låter ju positivt, en orre är ju inte så stor om den sitter 200 meter bort. En av anledningarna till att jag undrade om laddvikten är att jag har stora funderingar på att pipa om min ena sako 22ppc till 6ppc. Plus att jag har funderingar runt räffelstigningen i den tilltänkta pipan. Jag har en rostfri 75:a som är lätt så har jag min s491:a som är en varmint modell. Vart lämnade du din bössa för ompipningen? Den sako 75:a som jag hade tidigare hade 1/12 i stigning men nu funderar jag på att ta 1/10 i stigning, har du 1/10 i din pipa?. Mvh Jocke
Publicerat September 15, 200916 yr Författare På inrådan av andra här på forumet så blev det en 1/10 men om det är optimalt kan jag inte säga ännu. Om jag skulle bygga en ny 6mm så tror jag att det blev en 6mmbr för möjligheten att skjuta ännu tyngre kulor på längre håll. Jobbet gjordes av kengis vapen i pajala. Han har gjort bra jobb hittils och jag kan rekommendera honom.
Publicerat September 17, 200916 yr På inrådan av andra här på forumet så blev det en 1/10 men om det är optimalt kan jag inte säga ännu. Om jag skulle bygga en ny 6mm så tror jag att det blev en 6mmbr för möjligheten att skjuta ännu tyngre kulor på längre håll. Jobbet gjordes av kengis vapen i pajala. Han har gjort bra jobb hittils och jag kan rekommendera honom. Hej Hur har kengis vapen med väntetider om man beställer jobb av honom? eftersom jag inte är utrustad med världens bästa tålamod när det lång väntan för att få något gjort när jag beställt ett jobb så anlitar jag gärna någon som kan garantera leveransdatum skapligt i allafall. Hur ligger han till prismässigt då? Mvh Jocke
Publicerat September 17, 200916 yr Författare Nu verkar han ha höjt priserna lite men när jag beställde så skämdes jag nästan för att han var för billig. Han tog ju nästan inget betalt för jobbet. Har hört att han fått mycket mera att göra men det tog några veckor från inlämning till det att han var färdig. Ring och prata med honom men ha ingen brådska och tänk igenom vad du vill fråga om för han är ingen skrytpelle och kanske inte den lättaste att höra vad han säger heller. Han har utbildning på bössmakarskolan och har fått avgångsbetyg därifrån så han är utbildad för yrket. Jag har förtroende för honom som yrkeskunnig och han gör även fina träarbeten. Han kanske har det lite lugnare under högvintern då de flesta har hängt in bössan för vintern. http://www.kengisvapen.se/
Publicerat September 17, 200916 yr Nu verkar han ha höjt priserna lite men när jag beställde så skämdes jag nästan för att han var för billig. Han tog ju nästan inget betalt för jobbet. Har hört att han fått mycket mera att göra men det tog några veckor från inlämning till det att han var färdig. Ring och prata med honom men ha ingen brådska och tänk igenom vad du vill fråga om för han är ingen skrytpelle och kanske inte den lättaste att höra vad han säger heller. Han har utbildning på bössmakarskolan och har fått avgångsbetyg därifrån så han är utbildad för yrket. Jag har förtroende för honom som yrkeskunnig och han gör även fina träarbeten. Han kanske har det lite lugnare under högvintern då de flesta har hängt in bössan för vintern.http://www.kengisvapen.se/ Tack för länken ! Jag ska ta kontakt med honom och prata lite om vad jag vill ha gjort så får vi se vad han säjer. sako 75:an som jag har har så långt magasin så det rymms utan problem normas diamondline br patroner och bössan matar dom hur snällt som helst ur magasinet. Det kanske är lika bra att gå direkt på 6br patronen om jag ändå ska hålla på och bygga om den. Mvh Jocke
Publicerat September 17, 200916 yr Författare Pratade med en gammal banskytteräv här i gällivare om 6mm ppc respektive 6mm br och 6mm xc patronerna. 6mm PPC har lite problem med matning vilket man slipper helt med br. 6mm xc,n ansåg han vara lite för kraftig om man ska skjuta i stående eller knästående. Många av de bästa banskyttarna skjuter helmatch med 6mm br för att rekylen är mildare och precisionen mycket bra och den är bättre avpassad för längre håll än PPC. Han sa att de bästa skyttarna sätter nästan alla 60 skott inom innertian en bra dag då egenprecisionen är mycket bra. Det skulle kännas rätt så angenämnt med en sådan bössa på orrpasset som inte spränger sönder fågeln heller. Nu köpte jag min ppc som ett komplement till min 6,5-06 bössa som ligger i en helt annan division vad gäller kulbana och rekyl än vad någon av ovanstående kalibrar klarar av och får jag bara till den ergonomiskt så tror jag att den kommer att stanna länge i mitt skåp.
Publicerat September 18, 200916 yr Pratade med en gammal banskytteräv här i gällivare om 6mm ppc respektive 6mm br och 6mm xc patronerna. 6mm PPC har lite problem med matning vilket man slipper helt med br. 6mm xc,n ansåg han vara lite för kraftig om man ska skjuta i stående eller knästående. Många av de bästa banskyttarna skjuter helmatch med 6mm br för att rekylen är mildare och precisionen mycket bra och den är bättre avpassad för längre håll än PPC. Han sa att de bästa skyttarna sätter nästan alla 60 skott inom innertian en bra dag då egenprecisionen är mycket bra. Det skulle kännas rätt så angenämnt med en sådan bössa på orrpasset som inte spränger sönder fågeln heller. Nu köpte jag min ppc som ett komplement till min 6,5-06 bössa som ligger i en helt annan division vad gäller kulbana och rekyl än vad någon av ovanstående kalibrar klarar av och får jag bara till den ergonomiskt så tror jag att den kommer att stanna länge i mitt skåp. Hejsan Nils Jo det kanske är förnuftigare att pipa om till 6br istället för 6ppc nu när bössan ändå matar br patronen så bra som den gör. Detta tål verkligen att fundera på br hylsor lär det väl inte bli brist på i första taget i allafall. Mvh jocke
Publicerat September 19, 200916 yr Författare Jag skulle utan att tveka rekommendera att ta en br istället för en ppc. Visserligen så skjuter ppc,n tätare på kortare håll men skillnaden är inte så stor att det har någon betydelse vid jakt. 6mm br klarar av lite tyngre kulor och ger en fördel vid +200m vilket banskyttarna tagit fasta på. Nu har jag bara skjutit några bävrar och ett par orrar med ppc,n så någon expert på kalibern är jag inte. Fördelarna med br är ju också att det finns köpeammunition och man slipper merarbetet med halssvarvning och fireforming. Det är inga problem med matning heller och det är bara att pipa om en vanlig klass 1 bössa med en inte allt för lång låda så är saken löst.