Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

inkallnings tips

Featured Replies

Publicerat

hej, har en 3.5 månader gammal stövartik som jag tränar nån gång varje dag med inkallning, och fram till nu har det funkat väldigt bra när jag ropar namnet och blåser i ett inkallningshorn, men nu har hon börjat nonchalera mig mer och mer, ännu kommer hon ungefär 3 av 5 gånger! skulle vilja förbättra detta och eftersom detta är min första hund behöver jag tips och råd!

Publicerat
hej, har en 3.5 månader gammal stövartik som jag tränar nån gång varje dag med inkallning, och fram till nu har det funkat väldigt bra när jag ropar namnet och blåser i ett inkallningshorn, men nu har hon börjat nonchalera mig mer och mer, ännu kommer hon ungefär 3 av 5 gånger! skulle vilja förbättra detta och eftersom detta är min första hund behöver jag tips och råd!

Tiken börjar nog känna sig säkrare nu och tror att hon kanske kan klara sig på egen hand men om du märker att tiken inte vill komma till dig (utan står å glor med ett hånflin som dom brukar göra) så vänder du ryggen åt och går/småspringer ifrån henne, det brukar locka fram rätt beteende.

En annan MYCKET VIKTIG sak är när du kallar in och hunden kommer så MÅSTE du låta hunden kila iväg igen 9 gånger av 10! Om du alltid direkt kopplar valpen/unghunden då den kommer på inkallning så har du ganska snart lärt hunden att lydnad genom att komma på inkallning "belönas" med tillfångatagning och då har du ganska snart en hund som garanterat aldrig kommer när du vill. Däremot blir hunden motiverad om du belönar med massor av vänliga ord och omklappande händer och kanske, eventuellt nå'n liten godbit och sedan låter hunden kila iväg igen så kommer du att få en hund som med glädje kommer då du kallar på den.

En anan god idé är att träna lite lydnad också, lite fot, sitt och ligg en kort stund dagligen under ordnade former, det kommer då troligen att uppfattas av din hund som dominans i sin mildaste form och lär hunden vem som är flockledare och vem man har att rätta sig efter på ett alldeles naturligt sätt.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

tackar för svaret :wub: . Finns det andra saker än inkallning som en stövare skulle kunna tänkas behöva i jaktsammanhang??

Publicerat
tackar för svaret :wub: . Finns det andra saker än inkallning som en stövare skulle kunna tänkas behöva i jaktsammanhang??

God allmänlydnad och säker inkallning är väl det enda du som ägare behöver hjälpa till med, i övrigt får man hoppas att tiken fått goda gener medskickade från sina föräldrar och kommer att driva hare och räv så det dånar om det!

Det enda jag kan tänka mig är vikten av att inte försvinna från den unga hunden i skogen då den gör sina första längre sök och stapplande försök till drev. Man vill att hunden litar på att man finns där då den kommer i baklöpan. Du vill ju skapa en känsla hos hunden att du håller rätt på hunden och inte tvärt om, blir hunden osäker på var du kan vara så kan du ju få trånga sök och korta drevtider för att hunden hela tiden funderar över om den ska hitta dig igen. För den äldre och mer erfarna hunden är ju inte detta ett problem, det vet precis hur man gör men för unga färskingar kan man förstöra mycket så en bekväm stolsrygga laddad med godsaker åt både dig och hunden samt någon bra bok så att du i alla fall har nå't bra att göra medan du väntar på hunden.

Publicerat

Det enda jag kan tänka på är att inte "missbruka" namnet.

I början ropade jag också namnet vid inkallning men blev rådd att inte göra det.

Nu använder jag i princip bara pipan och i undantagsfall rösten om det håller på att bli farligt.

Nu gäller detta dock en Engelsk Springer Spaniel...

Lycka till och kom ihåg att ibland har hundarna perioder när ingenting verkar fungera och en vecka senare så verkar de kunna klara allt i världen!

Publicerat
Det enda jag kan tänka på är att inte "missbruka" namnet.

I början ropade jag också namnet vid inkallning men blev rådd att inte göra det.

Nu använder jag i princip bara pipan och i undantagsfall rösten om det håller på att bli farligt.

Nu gäller detta dock en Engelsk Springer Spaniel...

Lycka till och kom ihåg att ibland har hundarna perioder när ingenting verkar fungera och en vecka senare så verkar de kunna klara allt i världen!

Jag använde själv namn + kommande (obs bara en gång) för min jycke.

Tex betydde "Sigge, Hit" kom till mig direkt,ovillkorligt

och "Sigge, kom" kom till mig när du är "klar".

Funkade klockrent på min hund. Dock tyckte min kattägande kompis först att jag var löjlig när jag inte ville att han skulle säga

"Sigge, Kom Hit" :-) Men när jag förklarat problemet och han sett det i praktiken så funkade det förstås.

De flesta hundar får en "dipp" vid 6-10 månaders ålder då allt man lärt dem plötsligt inte funkar alls. Själv brukar jag ta det lite lugnare med krav den tiden och gå tillbaka i träningen lite grand. Det släpper oftast ganska snabbt.

/Mikael

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.