Publicerat September 3, 200916 yr Hej! Jag la denna tråd under handladdning- allmänna frågor, men min fråga är egentligen tvådelad: När jag idag provsköt några laddningar med 200grains A-Frame i 8mm så kärvade ungefär vart 4:e skott när det skulle in i patronläget. Jag drog ut patronen och fann då att kulornas spets deformerades. Jag har aldrig varit med om att det varit matningsproblem med detta vapen förr (Husqvarna 648)och då har jag ändå skjutit ett flertal olika kulsorter. När jag tryckte tillbaka patronerna i magasinet och provade att ladda igen gick det utmärkt.Vad kan ha gått snett? Jag fick också problem med att 1 skott i varje serie spred från de andra 3. Om 3 skott i princip bildade 1 stort hål satt det 4:e 40-50mm cm därifrån. Jag fick inte det till att det var skotten som kärvade som orakade spridningen. När jag sedan skulle prova att skjuta med Speers Hotcore-kula så gick det inte att stänga alls. Med våld fick jag tillbaka slutstycket och då satt kulan kvar. Underligt tänkte jag eftersom jag mätt upp friflykten noggrannt och sedan tidigare vet att detta vapen har ett vält tilltaget patronläge. Det visade sig sedan att kulans spets är riktigt ordentligt deformerad, men jag kan inte begripa hur det kan orsaka att den fastnade! Alla hylsor är nogrannt kalibrerade och svarvade.
Publicerat September 3, 200916 yr Prova att mäta om patronläget och dubbel kollar med col måttet på kulorna och ser om det skiljer sig åt, vilket du kanske redan har gjort. Det verkar mycket konstigt att kulan fastnar i loppet om den normalt inte skulle nå fram dit, hylsorna skulle ju vara jätte mycket för långa i så fall. /Lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Hej!Jag la denna tråd under handladdning- allmänna frågor, men min fråga är egentligen tvådelad: När jag idag provsköt några laddningar med 200grains A-Frame i 8mm så kärvade ungefär vart 4:e skott när det skulle in i patronläget. Jag drog ut patronen och fann då att kulornas spets deformerades. Jag har aldrig varit med om att det varit matningsproblem med detta vapen förr (Husqvarna 648)och då har jag ändå skjutit ett flertal olika kulsorter. När jag tryckte tillbaka patronerna i magasinet och provade att ladda igen gick det utmärkt.Vad kan ha gått snett? Jag fick också problem med att 1 skott i varje serie spred från de andra 3. Om 3 skott i princip bildade 1 stort hål satt det 4:e 40-50mm cm därifrån. Jag fick inte det till att det var skotten som kärvade som orakade spridningen. När jag sedan skulle prova att skjuta med Speers Hotcore-kula så gick det inte att stänga alls. Med våld fick jag tillbaka slutstycket och då satt kulan kvar. Underligt tänkte jag eftersom jag mätt upp friflykten noggrannt och sedan tidigare vet att detta vapen har ett vält tilltaget patronläge. Det visade sig sedan att kulans spets är riktigt ordentligt deformerad, men jag kan inte begripa hur det kan orsaka att den fastnade! Alla hylsor är nogrannt kalibrerade och svarvade. Om spetsen på kulorna är deformerade så bör deformationen uppstå när slutstycket för fram patronen ur mag(eller att den har blivit stött i samband med laddning) Kanske tar kulan i någon "kant" när patronen ska ur mag och ska glida in i patronläget. Jag förmodar att du vet att olika kulor ska ha olika COL mått. En spetsig kula kan ligga en bra bit in i loppet utan att den tar i bommarna. En "knubbig" kula tar i bommen tidigare. Använder du då samma COL kommer den knubbiga kula att fastna. Fast det vet du redan, men jag nämner det ändå.
Publicerat September 4, 200916 yr Om spetsen på kulorna är deformerade så bör deformationen uppstå när slutstycket för fram patronen ur mag(eller att den har blivit stött i samband med laddning) Kanske tar kulan i någon "kant" när patronen ska ur mag och ska glida in i patronläget.Jag förmodar att du vet att olika kulor ska ha olika COL mått. En spetsig kula kan ligga en bra bit in i loppet utan att den tar i bommarna. En "knubbig" kula tar i bommen tidigare. Använder du då samma COL kommer den knubbiga kula att fastna. Fast det vet du redan, men jag nämner det ändå. Ett exempel för mig i 6.5*55 är att rekommendationen för COL vid laddning för Norma Oryx är 74mm och för Lapua Scenar 80mm. När jag mätte max COL på Oryx låg denna på ca 80mm och Lapua Scenar på 82. Vill jag minnas. På oryx vet jag säkert, det är scenar jag är osäker på. Så olika kulor, olika COL.
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Jo, att olika kulor har olika COL har jag full koll på, men att det är just de kulor som deformeras som fastnar/kärvar begriper jag inte alls. COL för mitt vapen med Speerkulorna är så långt att kulisättaren egentligen inte räcker till! Det är inte när jag för fram slutstycket som det kärvar, utan när det skall stängas. Med min 300WSM har jag liknande bekymmer: Hylsor som är skjutna lika många gånger, svarvade till samma längd och halskalibrerade går olika tungt att mantla. Det vapnet har också fått för sig att börja sprida på sistone och har gått från att skjuta 5-skottsgrupper på under 15mm till 35-40mm grupper. Jag sköter vapenvården mycket väl med både krut och kopparlösare, så någon överskitig pipa handlar det inte om.
Publicerat September 4, 200916 yr Det går inte att spekulera i detta med någon form av rimlighet, det är dags för dig att gå till verket med en märkpänna och ett gäng dummies som du har skapat, där du har skav på märkfärgen har du en tight passning. Det är bara att arbeta sig bakåt med en stilla noggranhet och uppmärksamhet. För min egen M98 har jag upptäckt att jag har en misspassning mellan verktyg och patronläge, verktyget ger för långa hylsor, för mycket motstånd över kalibreringsögat hos mitt RCBS-verktyg, som skall åtgärdas till nästa laddomgång. Att du har svårt att stänga på slutet talar för att du har inadekvat kalibrering, som vidare svar på en följdfråga, en del kalibrerar lämpar sig inte bara till halskalibrering, man måste "bumpa" tillbaka bröstet en aningens oaktat alla andras åsikter, det har att göra med passningen mellan verktyg, hylsa och patronläge. /Christian
Publicerat September 4, 200916 yr "Det visade sig sedan att kulans spets är riktigt ordentligt deformerad, men jag kan inte begripa hur det kan orsaka att den fastnade!" om du gör som christian sa och kontrollerar att allt är schysst i längd och passform så skulle jag kunna gissa att om du skavt av en flisa någonstans så kan den ha kilat in vid kulan och då kan den sätta sig. vanligt för mig som har gott om fett på blykulorna, skulle jag få mycket fett som är kvar i läget när jag slutar sitter det som fan nästa gång = kulan fastnar och hela magget blir fullt med krutet som släpps ut när kulan inte vill med tillbaka. Prova att göra som du brukar när du kalibrerar hylsor. ta en hög tomhylsor och kolla hur dessa går att kamra. om du inte smörjer ordentligt inne i hylshals med BRA smörja kan halsen bli sned och hylsbröstet utdraget beroende MEST på hylsans kondition. vet inte om du blir klokare. /Kalle
Publicerat September 4, 200916 yr Författare "Det visade sig sedan att kulans spets är riktigt ordentligt deformerad, men jag kan inte begripa hur det kan orsaka att den fastnade!"om du gör som christian sa och kontrollerar att allt är schysst i längd och passform så skulle jag kunna gissa att om du skavt av en flisa någonstans så kan den ha kilat in vid kulan och då kan den sätta sig. vanligt för mig som har gott om fett på blykulorna, skulle jag få mycket fett som är kvar i läget när jag slutar sitter det som fan nästa gång = kulan fastnar och hela magget blir fullt med krutet som släpps ut när kulan inte vill med tillbaka. Prova att göra som du brukar när du kalibrerar hylsor. ta en hög tomhylsor och kolla hur dessa går att kamra. om du inte smörjer ordentligt inne i hylshals med BRA smörja kan halsen bli sned och hylsbröstet utdraget beroende MEST på hylsans kondition. vet inte om du blir klokare. /Kalle Visst blir jag klokare! Jag tror på din första förklaring. Som du skriver har troligtvis en bit bly skavts bort och sedan fått kulan att kärva i patronläget. Jävligt trist om det skulle hända på björnjakt... Jag har kanske inte smort hylsorna tillräckligt på insidan. Använder RCBS hylsfett som borde vara av god kvalitet.
Publicerat September 4, 200916 yr Ett tips RCBS- duger inte mycket till, jag förordar istället Redding Imperial Sizing die wax. /Chris
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Ett tips RCBS- duger inte mycket till,jag förordar istället Redding Imperial Sizing die wax. /Chris Där ser man. Jag har bara mycket positiva erfarenheter av Reddings grejer, så det stämmer säkert.
Publicerat September 5, 200916 yr Att kulan fastnade har jag inget nytt att tillföra men tillknövlade spetsar har jag sett med en del matningsproblem. Kontrollera så att matningsrampen i lådan inte sticker ut över magasinet så kulorna kan fastna där i och att den är "välpolerad" När jag satte i 1600 stålunderbeslaget till min 648 så visade det sig att magasinbrunnen i det var 1.5mm för lång så kulorna hakade i och det blev tokigheter. Lösningen blev ju att öppna lådan lika mycket framåt och slipa om matningsrampen eftersom den blev vinkelrätt där kulorna skulle först ta i och det var ju smal sak. Provade sedan att repetera i patroner och det var ungefär som att knuffa igång en gammal Volvo 140 och kulorna blev skit. Var ganska nervös att jag sabbat lådan tills jag polerade matningsrampen ner till 1200korn och bössan blev lättare att repetera än den någonsin varit. Trodde aldrig att det kunde göra så stor skillnad med att polera rampen trots att jag läst om det 100gr eller något. Mikael
Publicerat September 28, 200916 yr Att kulan fastnade har jag inget nytt att tillföra men tillknövlade spetsar har jag sett med en del matningsproblem. Kontrollera så att matningsrampen i lådan inte sticker ut över magasinet så kulorna kan fastna där i och att den är "välpolerad" När jag satte i 1600 stålunderbeslaget till min 648 så visade det sig att magasinbrunnen i det var 1.5mm för lång så kulorna hakade i och det blev tokigheter. Lösningen blev ju att öppna lådan lika mycket framåt och slipa om matningsrampen eftersom den blev vinkelrätt där kulorna skulle först ta i och det var ju smal sak. Provade sedan att repetera i patroner och det var ungefär som att knuffa igång en gammal Volvo 140 och kulorna blev skit. Var ganska nervös att jag sabbat lådan tills jag polerade matningsrampen ner till 1200korn och bössan blev lättare att repetera än den någonsin varit. Trodde aldrig att det kunde göra så stor skillnad med att polera rampen trots att jag läst om det 100gr eller något. Mikael Kompisen köpte ammo från vildsvinsbutiken i Skåne och fick tag i ett märke som heter "Partizan", och som kommer från Serbien. Billiga var dom för han köpte 4-5 pkt och då hade han betalt resan också för mellanskillnaden att köpa Norma här hemma. han fick problem med sina skott då även de fastnade vid omladdning i hans halvautomat. Kalibern är 9,3 X 62. Ca vart fjärde skott fastnar och han får trycka in den med milt våld för att kunna skjuta av det.
Publicerat September 28, 200916 yr Partizan skall om möjligt undvikas alternativt skjutas i ett vapen som tål lite strul, en halvis i 9,3x62 känns inte som en sådan best. För egen del hade jag skickat dem men din bekant kanske inte vill det, billigt är inte alltid bra och just detta märke har skrämt skiten ur mig på ett sätt som inte ens S&B har gjort, Gastryck där hatten har svetsats samman med hylsan kan inte vara bra för skytt eller vapen i längden och så var det för mig med dem partizan som min far köpt.. Men för att återgå till frågeställaren, Turisten har du fått ordning på pangen? /Christian
Publicerat September 29, 200916 yr Författare Jovars, nu fungerar den fint. Polerade upp matningsrampen och det hjälpte mycket. I övrigt tror jag att problemen med att slutstycket är trögt att stänga ibland beror på att stötbottnen har expanderat lite pga högt tryck i vissa laddningar. Har inte kunnat se några andra varningstecken på höga tryck, men skall köpa en micrometer för att kontrollmäta samtliga hylsor. Jag tror du även att du har rätt om att kalibreringsverktyget och patronläget har en "misspassning". Hylsorna blir väääldigt långa vid kalibrering, måste svarva 8x57-hylsorna varje gång. (Hornady laddvertyg) Dessutom trycker vertyget ihop hylshalsen såpass att hylsorna är slut redan efter ett gäng omladdningar.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare Nu har jag jobbat lite med märkpennan och upptäckt att vissa hylsor kärvar vid hylsbröstet. Åtgärd? Varför kärvar vissa, när det går fint med andra. De har ju genomgått exakt samma behandling. Det är också olika trögt att sätta i kulor. Provsköt lite laddningar med en Speer kula också. En laddning låg på 15mm, vilket får anses som klart godkänt, men det 4:e skottet tog 10cm lågt. Jag klurar på om detta kan beror på sneda hylshalsar eller om problemet ligger någon annanstanns. Jag känner inte att jag kan lita på kalibreringsvertyget eller pressen, men när jag tidigare använde andra kulor sköt bössan väldigt fint. Sköt en älgkalv i onsdags, dock var första skottet en klick vilket jag inte varit med om tidigare. Fick inte tag i Federals tändhattar, så jag köpte CCI i somras. Det verkar som om dessa hamnar djupare i hylsan, därav klicken när slagstiftet inte nådde ända fram Någon som vill ha en gråwachtel förresten? Han är jäv**gt billig just nu.
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Jag tror problemet uppstår när du har tryckt tillbaka bröstet och sedan drar tillbaka kalibreringskulan genom halsen. Pga att det går lite trögt (och olika trögt på olika hylsor) så drar du då tillbaka bröstet igen lite lite grann vilket gör att du inte får samma kalibreringsgrad på hylsorna. Mitt förslag är att du antingen smörjer halsarna invändigt för dåligt eller att det är kulan i verktyget som ställer till det, är det räserbajsverktyg så röstar jag på det senaste
Publicerat Oktober 16, 200916 yr Författare Jag tror problemet uppstår när du har tryckt tillbaka bröstet och sedan drar tillbaka kalibreringskulan genom halsen. Pga att det går lite trögt (och olika trögt på olika hylsor) så drar du då tillbaka bröstet igen lite lite grann vilket gör att du inte får samma kalibreringsgrad på hylsorna. Mitt förslag är att du antingen smörjer halsarna invändigt för dåligt eller att det är kulan i verktyget som ställer till det, är det räserbajsverktyg så röstar jag på det senaste Troligtvis en kombination. Hornadverktgen har en kula som är fruktansvärt dumt konstruerad. (Kan inte låta bli att småskratta lite åt formuleringen "räserbajsverktg")