Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenförvaring i uthus?

Featured Replies

Publicerat

Om vi bortser från den rent lagliga biten som nog är det störta problemet så vad anser ni om detta?

Det är ett timrat häbbre utan värme, dvs temperaturen kommer att skifta kraftigt. Fukten går att lösa genom två st torrbollar tänker jag, men kommer vapnen ta stryk ändå tror ni?

Innan ni kommer med moralpredikningar så kommer inga vapen förvaras där utan tillstånd. Till saken hör att detta Häbbre är betydligt säkare ur inbrottssynpunkt än vilken villa som hellst.

Ps. naturligtvis står de i vapenskåp.

Publicerat
Om vi bortser från den rent lagliga biten som nog är det störta problemet så vad anser ni om detta?

Det är ett timrat häbbre utan värme, dvs temperaturen kommer att skifta kraftigt. Fukten går att lösa genom två st torrbollar tänker jag, men kommer vapnen ta stryk ändå tror ni?

Innan ni kommer med moralpredikningar så kommer inga vapen förvaras där utan tillstånd. Till saken hör att detta Häbbre är betydligt säkare ur inbrottssynpunkt än vilken villa som hellst.

Ps. naturligtvis står de i vapenskåp.

Om bössorna var rostfria och resten syntetiskt så kanske det skulle funka, men annars är risken för rost och träbitar som slår sig enorm.

Jag skulle inte rekommendera detta!

Publicerat
  • Författare

Av nån anledning så räckte min hjärna bara till fukten för stålet, att träet inte gillar värmeomslag tänkte jag inte på.

Publicerat

Lillefar-

med den reservation du själv har angivit,

så kan jag säga att de lösningar jag har sett har omfattat en liten lampa inne i skåpet, för lite värme och fuktutdrivning samt en liten fläkt á la datorfläkt,

en lösning som jag har sett, tror det var på accurate reloading, hade det hela fukt och tempreglerat, genom eget fix med elen,

ett enklare alt är att man alltid har lampan på, att fläkten går en gång var 4:e timme och att det larmar från systemet om lampan går sönder.

Torrbollar innehåller någon form av metallsalt, en bekant till mig har provat, det kom att bli viss rost på vapnen då kan jag meddela, oklart om det var på grund av platsen de stod på eller torrbollen.

/Chris

Publicerat

Nja jag tror inte det är så bra att ha det sående där. Som du skriver så är det för stora varitioner i temp.

Publicerat

Jag har frågat polisen samma sak här i Kalix och eftersom det inte är av bunkertyp så var det ett blankt nej och att jag inte hade full uppsikt över dom nattetid och övrig tid som jag var hemma. Det hade inte hjälpt om jag hade bultat fast vapenskåpet med genomgående bult i vägg och golv och dubbla låscylindrar i dörren. Hör efter med polisen först så att det inte blir någon överraskning för dig!