Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljudvåg eller kulans väg till målet

Featured Replies

Publicerat

kul

Publicerat

Vapor trail´s / bullet trace är riktigt fräckt att kika på. Funkar efter lite övning att eldleda en skytt efter ganska bra. Det syns bäst om man ställer ner focus på tex målkikaren så den har focus någonstans mellan skytten och målet. Har filmat någon gång när jag sköt på 500m i duggregn och där blev det också väldigt tydligt.

Jag är inte 100 poå vad som orsakar detta men har någon gång läst/hört att luftens fuktighet förångas och lämnar spåret har inte satt mig in mer än så i fenomenet.

Publicerat

Det är väl turbulensen efter kulan man ser samma som ses på flygplanets vingar antar jag. Tycker själv det är tydligast vintertid med solen i ryggen.

Publicerat
  • Författare

Om jag förstår rätt är det frågan om en förändring av luftens densitet orsakad av kulans bogvall, detta medför att ljuset bryts annorlunda i det påverkade området.

"Just want to expand a little on vapor trails and traces. A bullet trace is a disturbance of air pressure which causes light to be refracted differently. This is similar to what you see in a shadowgraph or schlieren photography.

A vapor trail is a different and rarely seen. I have only observed vapor trails only twice and that was when shooting a .220 Swift. I used to seriously hunt varmints back in the '70s, and had the Harts rechamber a new 40-XB .22/250 for the .220 Swift. Humidity, temperature and dark background all have to be favorable for this phenomenon to take place and be seen. The vapor trail is white in color and comes from the change in air pressure at the back of a bullet. Just like the temporary trails that jet fighter wing tips produce when doing maneuvers. This trail hangs in the air for about a second and then vanishes. We observed it both on the 100 yd range and when shooting a groundhog across a bean field. Unlike a trace one does not have to be directly behind the shooter to see"

Nu rapar jag bara upp vad jag googlade fram men det förefaller vara korrekt.

Jag bryr mig mest om den praktiska betydelsen som Johan talar om samt att det ser coolt ut.

/Chris

Publicerat

Det var som tusan. Visste inte om detta fenomen!

/Nissen

Publicerat

Jag tycker att jag ser lite av samma fenomen när jag tittar på "Lars" film där han skjuter en lerduva 500 meter bort, men inte lika tydligt då.

Andreas

Publicerat
  • Författare

Absolut,

där väcktes mitt intresse, har ju själv observerat 22 Lr kulan på vägen fram från 200 meters vallen,

bäst syns det i lite bakljus och mot en mörk/blöt vall.

/Chris