Publicerat Februari 7, 200521 yr Var på en av SÄK:s utställningar i helgen, och som vanligt blev det en hel del hundsnack med olika personer man träffade. Både gamla bekanta och nya känningar. Och det är alltid roligt att snacka med likasinnade. Men till saken: Varför ska nästan alla hundägare leta fel hos andras hundar både jaktligt och exteriört. Av alla jag pratade med i helgen så var det inte många som hade något gott att säga om andras uppfödningar eller raser. Men de var desto snabbare att framhålla egna hundar. Men ska väl tillägga att det är inget unikt för SÄK utan jag tycker det är likadant med de flesta jakthundsägare. För en annan som är uppfödd med uttrycket: " Bra hund talar för sig själv" så känns det lite konstigt. Är det fler som har reagerat på detta eller är det bara jag som svamlar?
Publicerat Februari 7, 200521 yr Är inte detta generelt inom jakt överhuvudtaget... alla framhäver sin hund och pikar andras, likaså med bössor, kalibrar kikarsikten etc etc etc. Dom flesta är saliga i sin tro och alla andra har fel, inom ett kompisgäng tas detta mest på skämt, men när det händer på andra ställen blir ofta stämmningen trist.
Publicerat Februari 7, 200521 yr Visst är det som du beskriver det. Det är så vanligt att man får höra negativa saker om andras hundar, särskilt från folk som inte har ett dugg bättre hundar själv. Kan det vara så att man måste dölja den egna hundens tillkortakommanden med att leta fel hos andra?
Publicerat Februari 7, 200521 yr Författare Är inte detta generelt inom jakt överhuvudtaget... alla framhäver sin hund och pikar andras, likaså med bössor, kalibrar kikarsikten etc etc etc.Dom flesta är saliga i sin tro och alla andra har fel, inom ett kompisgäng tas detta mest på skämt, men när det händer på andra ställen blir ofta stämmningen trist. I kompisgänget blir väl gärna jargongen sån och så ska det väl vara också. Men när folk klandrar andras hundar (som de knappt känner till) och skryter om sina egna då börjar det lukta.
Publicerat Februari 7, 200521 yr Är inte detta generelt inom jakt överhuvudtaget... alla framhäver sin hund och pikar andras, likaså med bössor, kalibrar kikarsikten etc etc etc. Dom flesta är saliga i sin tro och alla andra har fel, inom ett kompisgäng tas detta mest på skämt, men när det händer på andra ställen blir ofta stämmningen trist. I kompisgänget blir väl gärna jargongen sån och så ska det väl vara också. Men när folk klandrar andras hundar (som de knappt känner till) och skryter om sina egna då börjar det lukta. Tyvärr allt för vanligt, och spec med hundar dom inte ens känner till, det finns en mängd hundägare och uppfödare som har på tok för mycket förutfattade meningar, bristande kunskap eller ren ovilja att lära sig vet jag inte. Sedan är det vanligt att man förbiser småfelen hos dom egna hundarna då man inte sett något annat, men är väldigt snabb så fort man ser en brist hos en annan, mycket av detta tror jag kommer från jakt eller möten med en dålig hund och personen har då skaffat sig en uppfattning om hela rasen, beklämmande är det enda jag kan säga...
Publicerat Februari 7, 200521 yr Håller med dig Mats i ditt första inlägg... Det är mycket mycket sällan man hör en jägare erkänna brister i sina egna saker, vare sig det som sagt gäller hundar, kikarsikten, vapen etc. Mycket konstigt fenomen tycker jag...
Publicerat Februari 7, 200521 yr Håller med dig Mats i ditt första inlägg... Det är mycket mycket sällan man hör en jägare erkänna brister i sina egna saker, vare sig det som sagt gäller hundar, kikarsikten, vapen etc. Mycket konstigt fenomen tycker jag... Fenomenet är inte så konstigt med tanke på att människan har blivit 110% materialist, detta gäller ju inte bara inom jakten, inom fisket, bilen, huset, tv:n, senaste surroundanläggningen, kläderna... ja allt. Oftast skiter jag fullständigt i vad jag har eller inte har, men det vore en ren lögn att säga att jag inte vill ha den där nya dyra grejen som jag såg förra veckan, det ligger ju i människans natur att pryda sig med saker precis som djuren med den största manen, största fjäderdräkten etc. alltid får dom finaste honorna, så alla raser av hanar skall alltid vara lite bättre än den andre... Se bara på mig... jag är ju bäst ;D
Publicerat Februari 7, 200521 yr Jag tror inte att det är ett speciellt drag hos varken jägare eller jakthundsägare, det finns nog överallt där man jämför varandras förmågor eller dyl. Alla vill vara bra, är man inte det kan man ju alltid påpeka hur dålig någon annan är, kanske någon faller för det ???
Publicerat Februari 7, 200521 yr Detta känner man igen allt för väl, det är ju såklart svårt att se svagheterna hos sin lilla ögonsten som man har skött om sen den var en valp. För ens egen skull är det nog viktigt att försöka ha lite perspektiv. Iof s gör ju hunden sitt jobb så länge som den uppfyller dom krav föraren ställer på den....... blir lite av en självuppfyllande profetia . Detta är väl ett av dom främsta skälen att gå jaktprov, att kunna få referensobjekt. Jag har tur som jagar med en kompis som har ett väldigt duktigt strävhår, det hjälper helt klart till att bibehålla kraven. Det krävs hög självdiciplin för att bibehålla kraven, snart nog så ursäktar man sig själv.... Jaja jag ska ju ändå inte gå jaktprov...... Hon går ju efter för att hon har så stor jaktlust....... Knallapport kan ju vara bra vid skadskjutning...... Jag gick ett eftersöksprov hos SVK i arvidsjaur och dom hade en suveränt skön och positiv anda i klubben, helt överlägset något jag stött på i hundvärlden.
Publicerat Februari 8, 200521 yr Folk som skryter eller framhäver sig själv har ofta i grunden ett dåligt självförtroende. Vanligtsvis gör dom det för att de tror sig vinna någon form av fördel för gentemot andra människor. Människor som känner sig trygga i sig själva behöver sällan göra så.
Publicerat Februari 8, 200521 yr Folk som skryter eller framhäver sig själv har ofta i grunden ett dåligt självförtroende.Vanligtsvis gör dom det för att de tror sig vinna någon form av fördel för gentemot andra människor. Människor som känner sig trygga i sig själva behöver sällan göra så. Nja, håller inte med till 100%, till 95% har du rätt, men en hel del ligger i personligheten och denne persons upplevelser och erfarenheter, jag tex kan verka väldigt framhävande, eller rättare sagt tar plats i ett sällskap, vissa tycker jag har skrytsaker men jag är prylgalning och tycker det är kul. Jag tar ofta kommando och saken i egna händer, detta ses ofta som väldigt framhävande av mer försynta personer. Och jag ett sjukt stort självförtroende, samt är väldigt trygg i det jag gör. Mycket sker i betraktarens ögon, vissa har inte upplevt eller varit med om lite udda/extrema saker och när sedan en oblyg person berättar om ibland sjuka händelser så ses detta ofta som skryt av vissa....
Publicerat Februari 10, 200521 yr Folk som skryter eller framhäver sig själv har ofta i grunden ett dåligt självförtroende. Vanligtsvis gör dom det för att de tror sig vinna någon form av fördel för gentemot andra människor. Människor som känner sig trygga i sig själva behöver sällan göra så. Nja, håller inte med till 100%, till 95% har du rätt, men en hel del ligger i personligheten och denne persons upplevelser och erfarenheter, jag tex kan verka väldigt framhävande, eller rättare sagt tar plats i ett sällskap, vissa tycker jag har skrytsaker men jag är prylgalning och tycker det är kul. Jag tar ofta kommando och saken i egna händer, detta ses ofta som väldigt framhävande av mer försynta personer. Och jag ett sjukt stort självförtroende, samt är väldigt trygg i det jag gör. Mycket sker i betraktarens ögon, vissa har inte upplevt eller varit med om lite udda/extrema saker och när sedan en oblyg person berättar om ibland sjuka händelser så ses detta ofta som skryt av vissa.... Ja men du Mats är ett undantag.. ;D
Publicerat Juli 13, 200521 yr Jag tror att i min bekantskapskrets är det vanligare att just hundägaren är den som är mest kritisk till sin hund men givetvis berättar om det går bra....men det är väl olika, själv så skryter jag aldrig , bommar aldrig, skriver inte saker jag ångrar ,har aldrig fel......... ;D ;D ;D