Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddning till 9,3*62

Featured Replies

Publicerat

Tjena tjena !

Som ni kanske redan vet så är jag en nybörjare inom handladdning vilket kan ligga till grund för mina "korkade" frågor ibland :lol:

Hur som haver så har den första laddningen till 9,3*62 resulterat i en ORYX kula 285grains med en laddning på 55grain med Norma 202 krut. CoL 80mm och CCI standard tändhatt.

Detta resulterade i en utgångshastighet på ca. 685 m/sec och riktigt bra träffbilder...

Testade även fabriksladdad ORYX med samma vikt i kronografen och fick fram ca. 711 m/sec i jämförelse med 740 m/sec som står på asken..Detta tapp kan väl givetvis bero på nämnare såsom ex. pipländ vid test, friflykt m.m

MEN hur ser era laddningar ut till nämnda kaliber ?? Vad ligger ni på för utgångshastighet på den önskade laddningen ??

Jag skall givetvis laborera lite mer för att se om jag kan få upp hastigheten en aning men finns det igentligen ngn motivering till detta då jag endast jagar gris, älg med denna kaliber på avstånd upp till max. 150m.. Om ballistikprogrammet PCB stämmer levererar jag ca. 2981 joul med denna laddning på 150m vilket borde vara väl tillräckligt för det mesta.

Vore superinteressant att se hur ni laddar och vad ni åstakommer i träffbilder och utgångshastighet...

Mvh

Fredric

Publicerat
  • Författare

Hej !

Jo där har jag läst en hel del men jag var lite ute av personliga erfarenheter här på forumet :lol:

Publicerat

Kompisen laddar sin till 720m/s och han e nöjd med den effekten. Kan kolla vad han laddar för krut och vikten. Kulan är då Oryx.

Publicerat
  • Författare
Kompisen laddar sin till 720m/s och han e nöjd med den effekten. Kan kolla vad han laddar för krut och vikten. Kulan är då Oryx.

Kanon, det vore interessant att veta.

//F

Publicerat
Kanon, det vore interessant att veta.

//F

58 gr N-203B kör han och får ca 720 m/s

Publicerat

jag laddade med 56gr 202 till alla 18,5grams och kom väl upp i runt 700 m/s om jag minns rätt.

Publicerat

57,8gr Norma 203-B

FF 2mm ,COL 86mm

Vet tyvärr inte hastigheten.

post-2681-1252153524_thumb.jpg

post-2681-1252153569_thumb.jpg

Inget extra ordinärt på något sätt men kulan verkar gå bra i min pipa.

Använder mig inte utav denna vid jakt, men kom över en ask som jag gjorde en liten stege på och det duger till älgen iaf..

Publicerat

Jag har tre laddningar som skjuter bra i min 9.3x62.

Först ut är två billgare kulor, den första för övning/löpälg.

193gr S&B blyspets

57gr Norma 201

Federal 210

Norma hylsa

OAL 75.8mm

Vet ej hastigheten

285gr S&B SP

57gr Norma 203-B

CCI250

Norma hylsa

OAL 82mm

V0: 700 m/s

286gr Woodleigh PPSN

64.5gr Hodgdon 4350

CCI200

Norma hylsa

OAL 85mm

V0: 695.5 m/s

S&B samt Woodleigh kulorna/laddningarna samskjuter ut till ca 170m i mitt vapen.

Publicerat

Jag är väl lite trist men jag skjuter 300grains ryno fabriksladdade i benellin och dom slåri snitt runt 50-60mm på 100m i min med mig som skytt. vissa dagar har jag kanske varit nere på tätare bilder men ett ärligt snitt är nog så. Men dom tar som fan i det mästa jag väljer att pila ner.