Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Generade grisar?

Featured Replies

Publicerat

Undrar om någon kan ge mig en tidsram för hur länge vildsvinen behöver på sig för att vänja sig vid en ny miljö (eller vad som nu är problemet). Sköt en gris på åteln i början av juni och jag har vant mig vid att sådär ett par/tre veckor tar det garanterat innan någon gris vågar sig fram på åteln igen. Matplatsen vi har i åtelns närhet besöks regelbundet även om vi skjutit på åteln och det har fungeat fint att bara "stänga av" matplatsen så har grisarna strax varit tillbaka på åteln.

I början av juli röjde markägaren sly på ett hygge i omedelbar anslutning till åteln, ofta kom grisarna i slyet över hygget men lika ofta från andra håll. Sedan slyröjningen har det varit väldigt sparsamt med besök på åteln oavsett om matplatsen har varit öppen eller stängd. Matplatsen har grisarna använt hela tiden då det funnits mat där, den ligger precis i kanten av det nyröjda hygget men i lite tätare skog kanske 200 meter från åteln som ligger mer öppet.

Jag frågar mig om grisarna har blivit skrämda av slyröjningen på nå't vis eller vad är det som har hänt? Åteln är väletablerad sedan flera år och vi har alltid varit noga med såväl vilka djur som antalet som skjutits där.

Publicerat

Grisarna är mycket känsliga när det blir förändringar i skogen. Ibland måste man flytta åteln till en helt annan plats.

Publicerat

I grisarnas pereferiområden är risken ännu större för störningar. Det är ofta fallet i Uppland där det i princip alltid finns marker som inte jagas/störs i någon större omfattning.

Idag får en rejäl hundjakt kanske 1-2 veckors konsekvenser på våra åtlar, för 5 år sedan rörde det som månader i bland innan dom kom åter.

Publicerat
  • Författare

OK! Vi skulle ju kunna etablera en ny matplats och börja använda nuvarande matplats som åtel, vi vet ju att grisarna går där och äter frekvent men det känns inte så skoj... Bästa vakkojan står ju inte placerad för vak på matplatsen utan på åteln och den är i princip inte flyttbar = mycket tung.

Kan det vara så att grisarna lättare väljer bort åteln bara för att det är sommar och det finns mat ändå i överflöd? Alltså, kan man hoppas på att de kanske kommer som vanligt igen när det blir kallare/snö ute? Vi vet att frostnupen potatis på åteln är rena magneten men det är ju ännu ett tag innan man kan få till det här i Uppland...

Publicerat

En mobil vakkoja är aldrig fel. Det finns alltid grisar som aldrig besöker våra stationära åtlar och då brukar det gå att komma åt dem genom att ha tillgång till en flyttbar koja. Jag har en som jag kör runt, med hjälp av en fyrhjuling.

För din del tror jag inte det hjälper med att vänta. Grisarna, speciellt suggor med kultingar, är mycket trogna åtlarna på sommaren och har du inte gris då, bör du nog flytta åteln.

Statistiskt sett är sommarmånaderna de absolut bästa med tanke på frekventeringen av grisar. Det brukar bli en minskning i oktober fram till i början av maj då suggorna åter kommer med nya kultingar.

• 1 month later...
Publicerat
OK! Vi skulle ju kunna etablera en ny matplats och börja använda nuvarande matplats som åtel, vi vet ju att grisarna går där och äter frekvent men det känns inte så skoj... Bästa vakkojan står ju inte placerad för vak på matplatsen utan på åteln och den är i princip inte flyttbar = mycket tung.

Kan det vara så att grisarna lättare väljer bort åteln bara för att det är sommar och det finns mat ändå i överflöd? Alltså, kan man hoppas på att de kanske kommer som vanligt igen när det blir kallare/snö ute? Vi vet att frostnupen potatis på åteln är rena magneten men det är ju ännu ett tag innan man kan få till det här i Uppland...

Hej!

Har inte själv provat med frostnupen potatis på grisåtel, men om det är så begärligt som du säger så borde det väl vara värt att testa om det inte skulle gå att locka dit grisarna genom att slänga in en säck potatis i en vanlig frys ett dygn och sedan slänga ut detta både på utfordringsplatsen och åteln - det kan ju inte mer än misslyckas och då har man ju inte förlorat mer än några kilo potatis (behöver ju inte prova med så stora kvantiteter).

Kanske en dum idé, men provar man inte så vet man inte om det funkar.

Lycka till med åtlandet!

MVH

Alias