Publicerat September 5, 200916 yr Hej, jag sitter här och funderar på hur hårt man ska dra skruvarna som håller pipan i stocken? Har hört lite olika varianter. Bla att inte spänna den främre skruven för hårt, då det skulle uppstå en "bananeffekt" på pipan, medan någon annan menar att man ska spänna skruvarna riktigt ordentligt. Jag funderar på om det är individuellt för vapen. Att man får hitta det som passar vapnets pipsvängning?!!! Är förmodligen helt ute och cyklar! Vad säger ni?
Publicerat September 5, 200916 yr Normalt skruvar man inte fast pipan, skruvarna sitter i lådan, och pipan som är skruvat i lådan ska vara helt friliggande. Lådan ska sitta FAST, inte röra sig någonting alls. Men det finns andra här som kan detta mycket bättre än jag, du får säkert fler svar.
Publicerat September 5, 200916 yr Pratar du en Brno 452 med pipskruv? Där har folk experimenterat mycket och funnit en "sweetspot" på sina gevär med olika ammuntionstyper. En del har jag sett skjutit snuskigt tätt när de fått till det. Men är det en vanligt studsare och du pratar om främre lådskruven så ska med dras och vara stum. Om något fjädrar o flexar så är det tokigheter. Är det inbyggt pipstöd/pressure point i förstocken så är en viss flex redan inbyggd med flit, på gott och ont. Till 99% bara ont men det skall fortfarande dras åt och vill man ha bort detta stöd så är det bara att slipa bort det. Den 648 jag gjorde i ordning med en Fajen syntetstock hade i plastkolven bara stöd bakom rekylklacken och då även skruven. När man drog så bröt det upp förstocken 2-3mm till den tog i pipan. Hur illa den sköt är ganska uppenbart så jag fick gjuta upp stöd framför rekylklacken också så den började skjuta igen. Mikael
Publicerat September 5, 200916 yr Författare Normalt skruvar man inte fast pipan, skruvarna sitter i lådan, och pipan som är skruvat i lådan ska vara helt friliggande. Lådan ska sitta FAST, inte röra sig någonting alls.Men det finns andra här som kan detta mycket bättre än jag, du får säkert fler svar. Ber om ursäkt! Jag uttryckte mig lite slarvigt och gjorde ingen skillnad på pipa & låda. Jag menade lådskruvarna, och tackar för svaret!
Publicerat September 5, 200916 yr Författare Pratar du en Brno 452 med pipskruv? Där har folk experimenterat mycket och funnit en "sweetspot" på sina gevär med olika ammuntionstyper. En del har jag sett skjutit snuskigt tätt när de fått till det. Men är det en vanligt studsare och du pratar om främre lådskruven så ska med dras och vara stum. Om något fjädrar o flexar så är det tokigheter. Är det inbyggt pipstöd/pressure point i förstocken så är en viss flex redan inbyggd med flit, på gott och ont. Till 99% bara ont men det skall fortfarande dras åt och vill man ha bort detta stöd så är det bara att slipa bort det. Den 648 jag gjorde i ordning med en Fajen syntetstock hade i plastkolven bara stöd bakom rekylklacken och då även skruven. När man drog så bröt det upp förstocken 2-3mm till den tog i pipan. Hur illa den sköt är ganska uppenbart så jag fick gjuta upp stöd framför rekylklacken också så den började skjuta igen. Mikael Som jag skrev tidigare så uttryckte jag mig lite (ganska) slarvigt. Jag menade skruvarna till lådan! Men det var intressant det du skrev. Visste inte att det fanns studsare med pipskruv! /Nissen
Publicerat September 5, 200916 yr Okej, då skall det dra stumt när du nyper till, ganska ordentligt. Men du behöver inte dra tills du får gängpaj eller mosar skruvspåren. Du skall se till att ha en mejsel som passar perfekt. Om det inte är stumt och du kanske till och med kanske kan se hur det fjädrar så är det en god idé att börja fundera plastbäddning som förenklat går ut på att man tar bort lite material runt skruvar och rekylklack o gjuter upp en ny yta i epoxy med lådan som mall. Mer exakt så finns det bra hjälp att få över forumen om man är lite händig, är man inte det så anlitar man någon att göra det. Det händer då och då att mekanismen bottnar mot underbeslaget och skruvarna drar då stumt utan att stocken flexar trots att mekanismen sitter löst i stocken. Det är inte heller bra.
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Okej, då skall det dra stumt när du nyper till, ganska ordentligt. Men du behöver inte dra tills du får gängpaj eller mosar skruvspåren. Du skall se till att ha en mejsel som passar perfekt. Om det inte är stumt och du kanske till och med kanske kan se hur det fjädrar så är det en god idé att börja fundera plastbäddning som förenklat går ut på att man tar bort lite material runt skruvar och rekylklack o gjuter upp en ny yta i epoxy med lådan som mall. Mer exakt så finns det bra hjälp att få över forumen om man är lite händig, är man inte det så anlitar man någon att göra det. Det händer då och då att mekanismen bottnar mot underbeslaget och skruvarna drar då stumt utan att stocken flexar trots att mekanismen sitter löst i stocken. Det är inte heller bra. Ok, tack för hjälpen! /Nissen
Publicerat September 6, 200916 yr på min varberger 717 låser sig slutstycket om man drar på för mycket . det går varken att dra ut det eller stänga det . vet inte om det ska vara så men alltid en fördel om bössan skulle bli snodd. eller har någon klåfingring som är framme
Publicerat September 6, 200916 yr på min varberger 717 låser sig slutstycket om man drar på för mycket . det går varken att dra ut det eller stänga det . vet inte om det ska vara så men alltid en fördel om bössan skulle bli snodd. eller har någon klåfingring som är framme menar då skruven på framstocken