Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den mobila förbandslådan!

Featured Replies

Publicerat

Jag har ju min utrustning hyggligt klar för mig, men jag tror det är många som undrar och så även jag vad har ni i bältet under själva jakten och vad har ni alltid i bilen, i fråga om förband suturtråd kompresser saxar dropputrustning mm.

Ge mig den kompletta uppsättningen för bil respektive bälte!

Då inte bara för hunden utan för kompisar dig själv och ev. gäster alla kan ju göra sig illa.

Publicerat
Jag har ju min utrustning hyggligt klar för mig, men jag tror det är många som undrar och så även jag vad har ni i bältet under själva jakten och vad har ni alltid i bilen, i fråga om förband suturtråd kompresser saxar dropputrustning mm.

Då inte bara för hunden utan för kompisar dig själv och ev. gäster alla kan ju göra sig illa.

dropputrustning?????

Publicerat

Vi har alltid en kirurg med oss när vi jagar :wacko:

Andreas

Publicerat

Har ett av kronans förband i benfickan på alla arbets och fritidsbyxor, och på jaktbrallan hänger Neverlosts lilla röda förbandsväska, med plåsterremsa, tejp, första förband av två storlekar, sårtvättare, gasbinda plus att jag kompleterat med lite extra mtrl så som gummihandskar, pincett och förstoringsglas mm.

I bilen har jag förutom den sedvanliga förbandskudden, två st av J&J stora katastrofpack, med extra många och stora förband, tygsax, andningsmask, alufilt, och mer som jag inte kommer ihåg just nu.

Har även en typ nesesär till hunden, med sårtvätt, sax, pincett, förstoringsglas, alufilt, tejp, 3ml spruta, fästingplockare, första förband, kompresser av olika storlekar, självhäftande elastisk binda, gasbinda, vadd, tasstofflor, gummihandskar och en "bruksanvisning" om hur man åtgärdar de vanligaste skadorna på en hund.

Tar liten plats i ryggan eller midjebältet.

Publicerat

Blodstillande vadd, förband samt nål och tråd känns som ett måste i vart fall när man skickar ner terriern i underjorden... Har lite "the real thing" undanstoppat från min tid som försöksdjurstekniker men det duger med vanlig nål och "björntråd" som decinficeras i lite sprit /(ja,ja jag vet det är att häda men nöden har ingen lag) för att få ihop det värsta tills man får tag på en veterinär/läkare för vem eller vad man tråcklar ihop spelar ju ingen roll.

Publicerat

Hejsan .

Har numera ingen hund som går i gryt så här i Sörmland är gris den stora faran .

Lilla förbandet dvs. det som jag bär i hundförarväskan :

Sårtvätt, sax, pincett, tejp, första förband, självhäftande elastisk binda, gasbinda, gummihandskar, kirurgklämma

Cortison tabletter.

Telefon nummer till närmsta öppna veterinärklinik eller veterinär på jour.

I bilen värmefiltar, värmekuddar större förband.

Inriktar mig framför allt på att få skadad hund under veterinär vård så fort som möjligt .

Lars

Publicerat
  • Författare
dropputrustning?????

La mest till det som skämt för jag träffade en gång en hundförare som hade just påsar slangar och grjer i bilen för att kunna vätska upp hunden på väg till vetrinären.

Fattade aldrig riktigt varför

Publicerat

Höger benficka alltid första förband, i ryggan ligger ett litet kit och i bilen lite till, behövs det mera på plats i skogen så har jag skjorta och torrt ombyte att använda att snöra om med, hittils bara behövt använda det till mig själv när jag lyckades köra en kniv genom vaden, kniven låg i benfickan efter en slakt och jag hade dropppat ner den för att tvätta aqv händer och kniv senare, glömde kniven som hoppade ur och gick in genom vaden när jag böjde mig ner.

Publicerat
en kniv genom vaden, kniven låg i benfickan efter en slakt och jag hade dropppat ner den för att tvätta aqv händer och kniv senare, glömde kniven som hoppade ur och gick in genom vaden när jag böjde mig ner.

Man ska inte skratta åt andras olycka, men det där var fasen höjden av missflyt ! :blush: