Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bevis på att man avlagt statligt jaktkort?

Featured Replies

Publicerat

Får man något bevis på att avgiften är erlagd eller ska man bara betala och glömma?

Jag har inte fått något trots att jag betalade i juni.

Publicerat
Får man något bevis på att avgiften är erlagd eller ska man bara betala och glömma?

Jag har inte fått något trots att jag betalade i juni.

Systemet är ju minst sagt föråldrat... Man ska ha kvitto med sig på gjord betalning!? Visst, det funkade då man kunde pröjsa över disk utan att det kostade en halv förmögenhet men idag då de flesta (alla?) sköter sina betalningar via internet så får man ju inget egentligt kvitto.

Luta dig tillbaka och OM någon till äventyrs skulle vilja kolla dit jaktkort så kan du bara säga att de själva får kolla om det är betalt eller ej.

Publicerat

Du ska ju spara och ha med dej kvittot då du jagar...

Går att beställa intyg att du betalat, på naturvårdsverkets hemsida.

Publicerat

http://swenviro.naturvardsverket.se/dokume...rt/formular.htm

tjolahopp vad enkelt det kan vara ibland :wacko:

du får ett "kvitto" hem på att du betalt, bara att klippa ut och plasta in, det är drygt 2 kreditkort stort så det är mycket smidigare än att dra med sig a4-arket från internetbankens utskrift

Andreas

Publicerat
  • Författare

tjolahopp vad enkelt det kan vara ibland :wacko:

du får ett "kvitto" hem på att du betalt, bara att klippa ut och plasta in, det är drygt 2 kreditkort stort så det är mycket smidigare än att dra med sig a4-arket från internetbankens utskrift

Andreas

Perfekt!!

Tack så mycket för länken!

Publicerat

Är det inte snart dags för dom att införa ett nytt sytem för detta nu.

Publicerat
Är det inte snart dags för dom att införa ett nytt sytem för detta nu.

lite som oss finnar , de som har direkt debitering får ett plast kort lika stort som en kredit kort där alla uppgifter står fyllda, samma sak med våra vapen licenser, ingar papper med på våra jakter vi betalar allt med plast :DB)

Publicerat

tjolahopp vad enkelt det kan vara ibland :D

Andreas

Har själv beställt och fått hem ett sådant, och klippt ut det. Dock så blev jag lite fundersam när jag läste på "kortet":

"Jägarexamen"

"Teoriprov"

"Högvilt"

Min fråga är nu... Behöver man inte lösa statligt jaktkort om man ska jaga småvilt? Jag har ju full jägarexamen(även hagelprovet klarade jag), så därför undrar jag varför det inte står med på intyget om betalt statligt jaktkort?

Publicerat
  • Författare

Jag såg på mitt kort att jag bara hade avlagt teoretiskt prov så jag kastade mig på telefonen för att kolla det. Men det var så att de inte hade registrerat något sedan i april i år. De kommer att börja registrera igen efter jul...

Publicerat

En liten kommentar. Det kan vara jag som tolkar det hela lite fel så bestämsjälva hur ni gör.

Om jag inte minns helt fel så stod det förr på jaktkortet att man skulle medföra ett bevis för att man betalat jaktkortet.

Läser man texten på jaktkortet idag står det bara att dokumentet gäller som jaktkort under förutsättning att man betalat.

DVS det står inte längre något om att man skall medföra bevis för att man betalat!

MVH // Henrik

Publicerat

Det ska i princip räcka med ett kontoutdrag där man ser att 300 kr är insatta till "Kammarkollegiet, Ekonomi" som kvitto!

Publicerat
Det ska i princip räcka med ett kontoutdrag där man ser att 300 kr är insatta till "Kammarkollegiet, Ekonomi" som kvitto!

Eller att man har beställt ett jaktkortsintyg från NVV. :rolleyes:

Publicerat
Jag såg på mitt kort att jag bara hade avlagt teoretiskt prov så jag kastade mig på telefonen för att kolla det. Men det var så att de inte hade registrerat något sedan i april i år. De kommer att börja registrera igen efter jul...

Okej, men jag tog jägarexamen för två år sedan och därför känns det konstigt att de inte skriver ut även hagel/småvilt. Får väl maila dem och fråga vet jag.. :rolleyes:

Publicerat

tjolahopp vad enkelt det kan vara ibland :rolleyes:

Andreas

Tack ska du ha

• 1 month later...
Publicerat

Hej på er!

Har fått för mig att det kan dröja ett tag innan jaktkortet kommer (fram i september nått år?). Man vill ju gärna kunna visa papper på att man har betalat, om någon nu mot förmodan skulle komma och kontrollera, redan under pyrschen.

Borde det inte funka, om man betalar via internetbank, att gå till "utförda betalningar" och sedan skriva ut denna sida. Då får man ju med summa, betaldatum, kontonummer och betalningsmottagare, eller tänker jag fel?

MVH

Alias

Publicerat
Borde det inte funka, om man betalar via internetbank, att gå till "utförda betalningar" och sedan skriva ut denna sida. Då får man ju med summa, betaldatum, kontonummer och betalningsmottagare, eller tänker jag fel?

MVH

Alias

jag gör på det sättet som du beskriver alltså skriver ut från internetbanken och så klipper ut relevant information och klistrar på det på jaktkortet

fast jag önskar att man kunde få typ ett plastkort där allt står som på sen får ett ´klistermärke att klistra på eller om att man löser kort för flera år och då får ett plastkort modell kreditkort