Publicerat September 6, 200916 yr Jo då, stora planer och tankar, med en ny pang på ingång har min optikhjärna gått igång och den snurrar runt en 4-16 variabel i 42 eller 50 mm variant. S&B har två sikten som jag tycker är intressanta, Precision hunter och så klart PMII, tittar man på dessa är det30/34 mm mellantub, medförstorande riktmedel, belyst i PMII, mer justeringsmån i PMII å andra sidan är den rejält bulkig och har parallaxen på sidan och klurigt placerad så att man i princip måste använda något annat än Sako Optilock fästen. Jo visst är detta ett Ilandsproblem o allt men jag tänkte få lite input om möjligt. Vem har lekt med någon av dessa? Tankar emotses gärna. /Christian
Publicerat September 6, 200916 yr En liten tanke är att 34mm tub kommer se vansinnigt klumpigt ut på minska Sako-mekanismen, men det är förstås bara en estetisk reflektion. Personligen är jag svag för saker som i princip byggs för att inte kunna gå sönder, såsom S&B PMII, men just på en liten bössa kanske det blir lite för mkt.
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Nolodrin- det är helt klart något att beakta samt bekymren med monteringen. /Chris
Publicerat September 6, 200916 yr Vet inte hur du tänkt använda bössan men jag själv skulle satsa på någon smidig glugg istället, har två Swarre AV som jag tycker är toppen. Problemet med dessa smidiga Sakolås är att det blir ett trist montage med långa kikare då den får ett i mina ögon på tok för långt överhäng fram både etiskt och tekniskt.
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Lars- det kommer att bli en variant på walk and stalk, dvs på mellanmjölkens språk, en smygjaktspang, Det är klart att en 3-9x36 Swarre skulle sitta som en fläskläpp men det är lite för lite optik tror jag för den tänkta användningen, jag ser ju bland annat kråkfågeljakt á la toppjakt som en vettig användning, en äldre S&B 3-12x42 är iofs lite smidigare och det är Swarres AV serierna med, smidiga alltså Hade för något är sen en Weaver 4-16 och gillade förstoringsomfånget, hmmmm, fan att det skall vara så svårt ibland. Monteringen kommer att bli "ful" oaktat så fort man tar en tub som bara är lite längre än de allra minsta. /Chris
Publicerat September 12, 200916 yr Hej Christian! Som jag sa till dig sist vi pratades vid så tycker jag helt klart att du ska ta med S&B 4-12x42 i planeringen. En fin kikare i mina ögon med lagom förstoringsomfång. MVH/Jocke
Publicerat September 12, 200916 yr Med den slanka profilen hos bössan i åtanke hade ett sånt här nog suttit fint: http://www.swarovskioptik.com/upload/media..._L%5B523%5D.jpg Swarovski Z6 2,5-15x44 med ballistiskt torn. Kostar förmodligen tokmycket som nytt dock... Finns massa roliga förstoringsintervall bland de nya Swarovski-serierna annars, 3-18x och 5-30x t.ex., båda med 50-objektiv. De är dock inget roliga för plånboken. Vet inget om hur Swarres torn är heller, de är ju mer kulbanekompensator än "skruva-skruva-skruva"-typen.
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Nolodrin, en Z6 är nog det sista jag skulle välja, nog för att jag gillar ny och dyr optik men för Swarres nya lina har jag inget till övers, balistiktorn är för skyttar som inte kan räkna, nej FFP skall det vara för denna optik.. Joacim- har letat efter en dylik, har inte funnit någon sådan optik. /Chris
Publicerat September 12, 200916 yr Synd du inte tog min f.d. S&B 4-12x42 själv då. Väldans trevlig kikare som sagt. Tror du gör rätt som i första hand kollar på S&B, för mig känns den som den robustare av européerna, särskilt ståltuberna, väldigt förtroendeingivande saker. Synd dock att de inte har någon motsvarighet till Zeiss 6-24 förutom i PM2-linjen där man tvingas leva med 34mm tub..
Publicerat September 12, 200916 yr Joacim- har letat efter en dylik, har inte funnit någon sådan optik./Chris Håll ögonen öppna. Dom kommer med jämna mellanrum på Egun. Ska hjälpa dig att kika runt lite MVH/Jocke