Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

foderproblem

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, har en stövartik som är 4 mån. Nu är det så att ja ger henne ett hundfoder som heter kompis (svensktillverkat) som vi tror hon får utslag av, utslagen ser ut som finnar och befinner sig på baklårens insida och på magen baktill. Fodret innehåller fullkornsvete och jag tror det är av det men är inte säker ;) ! valpfodret vi gav före innehöll inte vete så tror ni jag skall klpa ett nytt foder utan vete???

hälsn. Tobias

Publicerat
Hejsan, har en stövartik som är 4 mån. Nu är det så att ja ger henne ett hundfoder som heter kompis (svensktillverkat) som vi tror hon får utslag av, utslagen ser ut som finnar och befinner sig på baklårens insida och på magen baktill. Fodret innehåller fullkornsvete och jag tror det är av det men är inte säker ;) ! valpfodret vi gav före innehöll inte vete så tror ni jag skall klpa ett nytt foder utan vete???

hälsn. Tobias

Byt inte foder, tror knappast att finnarna/plitorna beror på fodret utan de är nog mer åldersrelaterade och kommer troligen att försvinna ändå. Det byts på tok hundfoder för ofta och förmodligen kommer man bara att hamna i en ändlös karusell av foderbyten utan att man för den delen kommer till rätta med några problem.

Det sägs att hundar generellt tål vete dåligt, jag vet inte hur det är men jag köper å andra sidan inte foder där innehållsförteckningen börjar med någon form av spannmål. Visserligen är hunden allätare men födan baseras på animaliska produkter så någon form av animaliskt protein som första ingrediens tror jag är mycket bättre, dyrare visst men man får vad man betalar för.

Men som sagt, byt inte foder utan avvakta, det finns ingen regel som säger att hundar inte kan få ha några små plitor här och var, det finns faktiskt inte heller nå´n regel som gör det förbjudet att klia sig, ibland t.o.m ganska rejält. Man behöver ju bara gå till sig själv, att bli kliad på ryggen är ju hur skönt somhelst och man vill inte att det ska sluta och det betyder ju inte att det är nå't som är galet.

Angående foder till hundar så finns det säkert lika många skolor som hundägare och de flesta är troligen helt OK, var och en blir däremot salig på just sin tro!

Publicerat
  • Författare

det första på innehållsförteckningen är faktist vete

Publicerat
det första på innehållsförteckningen är faktist vete

Förstod det... Vad hade du för foder att börja med, du kallar det för valpfoder så jag undrar varför du slutat med det, din hund är ju fortfarande valp och det kommer den att vara ett bra tag till.

Publicerat

Personligen skulle jag definitivt ha bytt foder.

Håller med om att alla är saliga sin tro etc, och visst är de allra flesta torrfodren på marknaden baserade på spannmål. Men jag vågar lova att det finns flera märken som håller betydligt högre kvalitet än "Kompis"gör. Hade en kompis ( :o ) som gav detta åt sin allergiska labrador en gång i tiden... brukar inte lägga mig i andras val men här var jag bara tvungen.

Man ska inte skylla allt på foder heller, vårt utbud i Sverige ska innehålla allt hunden behöver. Jag är dock ganska övertygad om att det är rätt stor skillnad på Friskies och Klass... och åtminstone min hund är värd några hundralappar extra i mat per månad.

Publicerat
Personligen skulle jag definitivt ha bytt foder.

Håller med om att alla är saliga sin tro etc, och visst är de allra flesta torrfodren på marknaden baserade på spannmål. Men jag vågar lova att det finns flera märken som håller betydligt högre kvalitet än "Kompis"gör. Hade en kompis ( :o ) som gav detta åt sin allergiska labrador en gång i tiden... brukar inte lägga mig i andras val men här var jag bara tvungen.

Man ska inte skylla allt på foder heller, vårt utbud i Sverige ska innehålla allt hunden behöver. Jag är dock ganska övertygad om att det är rätt stor skillnad på Friskies och Klass... och åtminstone min hund är värd några hundralappar extra i mat per månad.

Håller med dig, jag kostar gärna på mina hundar, det betalar sig i långa loppet och jag skulle inte fodra med varken Kompis eller Friskies annat än under pistolhot.

Publicerat

Har haft liknande på min tyska. Men jag bytte foder till James Wellbeloved Rice& tyrkey.Sen dess alla problem borta!

Kom fram till att det var för mycket protein i maten hon fick när hon var valp/unghund därav klåda o utslag! kolla proteinhalten per 100g.. Är det över 30% så är det ganska kraftigt! I en sort hade jag 42g/100g!!!

Publicerat
I en sort hade jag 42g/100g!!!

Oj! ^_^ Vad var fetthalten då?

Publicerat
Oj! ^_^ Vad var fetthalten då?

Det minns jag ej. Men det var typ mera fett än kolhydrater. vilket nog säkert är bra åt hundar.. men proteinmängden gjorde nog att kroppen surnade på hundstackarn.

Publicerat
  • Författare

vilket fodermärke rekomenderar ni som inte kostar skjortan???, kan tänka mig att betala 200 kr/15 kg ungefär

Publicerat
vilket fodermärke rekomenderar ni som inte kostar skjortan???, kan tänka mig att betala 200 kr/15 kg ungefär

Jag tycker inte du ska byta, ge Kompis en chans, det kanske funkar för din hund och då är det ju OK! Tror nog att de små plitorna/finnarna du skrev om försvinner och så länge hunden inte besväras av dom är det ju ingen ko på isen.

För 200 spänn får man mest spannmål, så är det bara och vad det står på påsen att maten heter spelar egentligen ingen roll så några märkesråd tänker jag inte ge dig. Jag ger mina hundar foder som kostar nästan det dubbla för 15 kg och om det skulle vara knapert nå'n månad drar jag in på en kasse pilsner i stället.

Publicerat

Bra foder kostar! Du hittar inget för under 20kr/kg som är värt att ge. Detta är inte samma sak som att få hunden att överleva. Kosta på hunden ett bra foder. Billigast är sannolikt ngt färskfoder, jag kör med Fodax och High Energy 32/24.

Är det bara priset man tittar på kan man köpa svinfoder.

Erik

Publicerat
Bra foder kostar! Du hittar inget för under 20kr/kg som är värt att ge. Detta är inte samma sak som att få hunden att överleva. Kosta på hunden ett bra foder. Billigast är sannolikt ngt färskfoder, jag kör med Fodax och High Energy 32/24.

Är det bara priset man tittar på kan man köpa svinfoder.

Erik

Så om jag säger att att Tello High Energi 30/22 är ett bra foder och att jag betalar 13,85kr/kg så påstår du att jag har fel?

Vi har kört det nu i några år till våra hundar och är mkt nöjda med detta hittills

Publicerat

Säger som vanligt.

Färskfoder!

Jag kör åxå Fodax och är supernöjd. Lite gormigare MYCKET bättre. :blush:

Och bra i kurs!

Publicerat

tror kettukiller får nog fler hunds rabatt ..foder bilden 21.45:- / kg foderbilen

har själv bytt ifrån doggy high energi som jag nu får sota för..skit nöjd med doggy annars även om vissa anser det som billigare märke fast dyrare än dom flesta nämnda och gett bra resultat i hundväg för min hund..känner en som jobbar där och vet hur stor koll på har på sitt foder och prestandan den ger...30% protein & 20% fett vilket är Omsättbar energi 1630 kJ/100g.

och hund ska ca 2-300 gram per dag,ser andra foder kräver större mängder även,,,testat dom flesta kända märkerna och tycker mig se bäst med detta som jag bytte bort under låg säsongen vilket var idioti

Publicerat
Säger som vanligt.

Färskfoder!

Jag kör åxå Fodax och är supernöjd. Lite gormigare MYCKET bättre. ;)

Och bra i kurs!

1+ På FODAX

Vi kör FODAX till alla våra hundar och det fungerar kanonbra. Fin blank och mjällfri päls, vovvarna står sig bra i hullet jaktsesong, inga exem eller kassa magar.

Den enda nackdelen är att det kan vara slabbigt att ha med på resor men företaget säljer ju även Musch, typ epparkaksdeg och det funkar kanon vid sådana tillfällen.

Sedan tar det ju rätt mycket plats i frysen :ph34r:

Publicerat
tror kettukiller får nog fler hunds rabatt ..foder bilden 21.45:- / kg foderbilen

har själv bytt ifrån doggy high energi som jag nu får sota för..skit nöjd med doggy annars även om vissa anser det som billigare märke fast dyrare än dom flesta nämnda och gett bra resultat i hundväg för min hund..känner en som jobbar där och vet hur stor koll på har på sitt foder och prestandan den ger...30% protein & 20% fett vilket är Omsättbar energi 1630 kJ/100g.

och hund ska ca 2-300 gram per dag,ser andra foder kräver större mängder även,,,testat dom flesta kända märkerna och tycker mig se bäst med detta som jag bytte bort under låg säsongen vilket var idioti

Visst blir det billigare om man köper hem stora mängder...men det har man igen.Man slipper åka iväg flera ggr i sista minuten för att köpa några säckar. Är man ett par som delar på en pall eller två så går det åt ganska fort ändå.Det är dessutom väldigt smidigt att få det hemkört.

Publicerat

jo det stämmer,men tycker man ska testa sig runt lite då jag iaf sett proplan inte gjorde nå större succe,men istället funka bra för andra..

ibland får hundarna lite renkött och annant man ej äter själv som vegitarian

Publicerat
Så om jag säger att att Tello High Energi 30/22 är ett bra foder och att jag betalar 13,85kr/kg så påstår du att jag har fel?

Vi har kört det nu i några år till våra hundar och är mkt nöjda med detta hittills

Det är klart att man kan pressa priserna genom att köpa större kvantiteter. Har inte provat fodret eftersom det innehåller vete, vilket många hundar får probelm av, kan inte säga om du har fel eller inte. Dock kör jag med ett annat foder från samma tillverkare.

Erik

Publicerat

Doggy!! Billigt och förmodligen ett av de bästa torrfodren du kan hitta på marknade idag, TRO DET ELLER EJ!! Fick se ett lab-test där doggy var överlägsen i allt jämfört med alla de andra fodrena som de jämfördes med.....även med veterinärernas egna ;) . Sen har även en studie gjorts under 1 års tid och jämfört hundar vars ätit olika foder. De hundar som ätit doggy hade bäst klor, bäst tänder, päls mm mm. Tror ju inte det är en tillfällighet! Men sen är det ju naturligtvis som nå´n här nämnde....ska hundarna köras med stenhårt under en period så kan man ju med fördel kombinera med färskfoder.

Publicerat
Doggy!! Billigt och förmodligen ett av de bästa torrfodren du kan hitta på marknade idag, TRO DET ELLER EJ!! Fick se ett lab-test där doggy var överlägsen i allt jämfört med alla de andra fodrena som de jämfördes med.....även med veterinärernas egna :rolleyes: . Sen har även en studie gjorts under 1 års tid och jämfört hundar vars ätit olika foder. De hundar som ätit doggy hade bäst klor, bäst tänder, päls mm mm. Tror ju inte det är en tillfällighet! Men sen är det ju naturligtvis som nå´n här nämnde....ska hundarna köras med stenhårt under en period så kan man ju med fördel kombinera med färskfoder.

att doggy fått så billighets ryckte är nog för dom finns på ica typ..kört med doggy svarta påsen som finns hos lantmännen och skit nöjd tills jag bytte då dom ofta var slut,,billigare är dom inte iaf än annant foder och som sagt håller bra kvalitits krav med..hundfoder har högre krav på sig än människo föda..

• 3 months later...
Publicerat

Ja det finns ju alltid en massa olika idéer om detta ämne

men jag skulle nog säga att den absolut bästa melodin är att köra torrfoder men att man också

ger hundarna rent kött såsom hjärta lungor etc....Kanske inte alltid man har tillgång till det men mina hundar får

det som komplement mellanåt.

Jag kör Tasty hundfoder och är EXTREMT nöjd med detta. Har testa en del olika men har aldrig sett ett foder

som alla hundarna äter med som aptit och även mår bra av. Inga lösa magar där inte

Publicerat

finns ett bra sätt o kolla kvalite på maten,de säger inte allt,titta i hundgården,ser de allt förjävligt ut på ett par dagar,byt mat,en hund ska inte skita som en häst o i drivor, bra mat mindre skit i hunngårn :D normalt skiter dom 1-3 gånger om dan,men alla hundar e olika,o olika känsliga magar

Publicerat

Jag har 2 laikor som är kräsen i maten, jag kör med PRECEPT Endurance (torrfoder) hela året, Under jaktsesongen kompleterar jag med Klass köttkross (våtfoder, halvfoder).

Har provat olika märken men det är bara precept som dom vill äta någon längre tid, dom är blank och fin i pälsen samt verkar må bra så jag är nöjd med det fodret.