Publicerat November 14, 200520 yr ??? ??? ??? Det var inte utan bekymmer att skjuta på älgbanan med min kiplauf.Lyckades över förväntan, men tänker mig något mer repeterande tills nästa år. Skall naturligtvis jaga med k.lauf, men vill göra det lite lättare på älgbanan. Har sökt efter lämpligt offer till 7 mm-08 projekt à la mig, men inte fått något priseffektivt napp. Farfar har en 96:a, sådan som Norma gjorde civiliserad med jaktpipa och Hellqvist-diopter. Klackar har jag fått borrat (för rödpunkt), men ej bytt handtag (måste till). Skulle man nu slösa pengar på något slikt vapen, så är frågan om lådans styrka den intressanta. En del säger att den klarar det mesta (Norma kamrade även .30-06, tror jag), andra säger att den är vek. Fast för att hantera klass 1 6,5x55 borde den ju klara en del gastryck väl? Tuffast vore ju 7mm-08 för min del. 338-06 A-square är också käck. Lönsamt med pipbyte är det knappast, men man kan ju stjäla kompisarnas hylsor och forma. Tacksam för all input jag kan få av forumets intelligentia!
Publicerat November 14, 200520 yr Satsa du dina pengar på någon annan mekanism... Köp 6,5x55 ammo för pengarna och använd bössan som den är istället! 7mm-08 gör sig bättre i en kort låda så som tex Rem 700 SA, en beg Remington eller Sako borde du kunna få loss för rimliga pengar. Jag tror nog att du får specifiera vad du menar med "priseffektivt napp", hur mycket håller budgeten för?
Publicerat November 14, 200520 yr Tack för förnuftet, Kindbo och-jo, jag har nog lite den känslan själv... Priseffektiv ja. Svårt att förklara. man får ju naturligtvis betala för "så färdigt som möjligt". Har ratat SAKO-objekt akut mogna för kolvbyte och en hel del renovering pris: över 4000:-. Kanske är jag småsnål. Sen märks det ju klart att korta lådor är populära, och marknaden styr ju. Budgeten brukar väl ordna sig när rätt sak uppenbarar sig... Längre-låde-objekt(e.g.1640) finns ju till spottstyvrar, men då tarvas ju trycke & stock som ett minimum (minst 2000:- direkt) Ja Ni ser hur tankarna vindlar-skulle inte förvåna mig om jag snubblar över något jag inte alls tänkt på och i ett ögonblicks klarsyn slår till-det har hänt förr... : Tills dess är jag tacksam för alla inspel!
Publicerat November 14, 200520 yr Använd enpetaren till jakt och köp dig en vettig .308W som du kan använda till både jakt och skytte. En vettig .308 färdig att användas borde inte bli för dyr... Vad är det för enkelskottare du har?
Publicerat November 15, 200520 yr Det har sprängts några m96or med vanlig standard fabrikladdad 6,5x55. Den sista konstaterades härdfel i slutstycket Så i en bössa som är bra går det säkert att kamra .30-06 men hittar du en sämre bössa så kan det gå åt helvete. Behåll du farfars bössa som den är, är du snål köper du en huskvarna 1640 då de kan fås nästan hur billigt som helst. Köpte själv en 270 på blocket för 1000kr. Men lägg inte pengar på m96:an, och framförallt inte 7-08 MVH Håkan
Publicerat November 15, 200520 yr Tack Kindbo för tipsen! Nyligen har det yppat sig en ev. möjlighet till förvärv av en kamrats Rem. 700 ADL i .308W. Inte o-billig heller! Stocken har jag själv knåpat dit . Skjuter fin-fint och är både stadig och smidig. Anvädbar direkt minus en "aktiv hörselmördare" som måste bort.Vänta, vänta... Min älskade budget-kipplauf är en (Classic)Sabatti i 7x65 R. Fult nedklottrad med djur på en blank låda, alltför snabbt nätskuren i Italien, men Ack! vilken trevlig bössa! Förutom det naturligt vackra och smidiga i konceptet, är den skönt befriad från det blinda patronläge vissa försöker marknadsföringstricksa till "ett snabbare andra skott" (kal.20 låda). Min är en äkta kopia! ;D (Har tidigare ägt en Ruger#1 i 7x57 R men tyckte den var för tung och stel.Snabbare på älgbana emellertid...)
Publicerat November 15, 200520 yr Tackar för värdefull information, Håkan! Jag är bekant med Norma-provskjutningsveteranen Steve H, och tänker höra med honom angående farfars bössa och vad man ev. kan befara. Inget projekt med den emellertid, den saken är biff! Småsnål är jag och 1640 är och har varit en alltid aktuell favorit. Enkla är de men oftast välgjorda. Stor potential finns till relativt liten penning. Har faktiskt slängt ut en trevare på ett ompipat ex. (7x64). 7 mm är nog sexigaste kalibern trots allt... Tack för vägledningen ur en monetär och säkerhetsmässig återvändsgränd!