Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SKB 500

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Jag undrar om ni har någon erfarenhet av skb modell 500? Köpte en sådan för 3000 kr för ett par veckor sedan. Är det ett bra gevär?

Publicerat

Har en SKB själv som jag tror är en 500.

Är ruggigt nöjd med den, stabil och en stark mekanism.

Hade lite problem med att den klickade, men det var skit i systemet från tidigare ägaren så efter en rensning hos vapensmeden så går den som en klocka.

Det är väl kanske inte världens lättaste eller snyggaste hagelvapen, men bra kvalitet är det.

Tror att Herr Hassel (pmt) kommer att göra en begagnatguide på just SKB 500 i nästa nummer av Vapentidningen....

Jag gav 1500 för min, tror att jag gjorde ett klipp där...

Publicerat
..........

Jag gav 1500 för min, tror att jag gjorde ett klipp där...

Jo, det kan man nog säga - om skicket var vettigt. De brukar säljas från runt 3000 kr och uppåt för exemplar i vettigt skick.

/T

Publicerat

Ett mycket trevligt vapen, Tyvärr var sambon tvungen att byta ut den mot något med ställbar kolvkam.

Någon som är sugen? Snabb affär 4300:-

5923810236.jpg

http://www.blocket.se/kalmar/Hagelbossa_ka...;w=1&last=1

Publicerat
Jo, det kan man nog säga - om skicket var vettigt. De brukar säljas från runt 3000 kr och uppåt för exemplar i vettigt skick.

/T

Skicket var helt OK. Som sagt i behov av en rensning men det gick på garantin...

Lite märken i kolven men inga glapp och ingen rost.

Publicerat
Hej alla!

Jag undrar om ni har någon erfarenhet av skb modell 500? Köpte en sådan för 3000 kr för ett par veckor sedan. Är det ett bra gevär?

En bra och stark bruksvapen har åtminstone min varit som jag haft 28 år. Blåneringen har nöts bort och den e' ganska skamfilad, men funkar ändå :lol: . Har skjutit enheldel lerduvor och 40 g laddningar med den utan värre glapp.

Publicerat
  • Författare
En bra och stark bruksvapen har åtminstone min varit som jag haft 28 år. Blåneringen har nöts bort och den e' ganska skamfilad, men funkar ändå :ph34r: . Har skjutit enheldel lerduvor och 40 g laddningar med den utan värre glapp.

Tack för alla svar!

Låter som om jag har fått tag på ett dugligt vapen:D Jag tycker faktiskt att det är snyggt med, gillar att framstocken är bredare än på många andra bockar.

Vet någon om man kan skjuta stålhagel med den? Finns ingen lilja på den, vad jag kan se.

Publicerat
Tack för alla svar!

Låter som om jag har fått tag på ett dugligt vapen:D Jag tycker faktiskt att det är snyggt med, gillar att framstocken är bredare än på många andra bockar.

Vet någon om man kan skjuta stålhagel med den? Finns ingen lilja på den, vad jag kan se.

Så länge den har max 1/2 choke kan du skjuta det mesta utom högeffektspatroner i den.

/T

Publicerat
  • Författare

Undrar en sak till: Säkringen på bössan känns lite "lös", det går att rucka på den en smula, men den funkar dock utan problem. Betyder detta att det är fel på den, och i så fall, vad kan jag göra åt det?

Publicerat
Undrar en sak till: Säkringen på bössan känns lite "lös", det går att rucka på den en smula, men den funkar dock utan problem. Betyder detta att det är fel på den, och i så fall, vad kan jag göra åt det?

En säkring måste ha ett litet spel för att den ska fungera, men det ska ju inte sitta och skramla..... Så länge den funkar och inte börjar fippla med att koppla om i skottet så tycker jag nog att du ska låta den vara. Det faktum att du frågar ger vid handen att du absolut inte ska göra ngt själv i alla fall.

/T