Jump to content

Svamp eller dylikt i tassarna?

Recommended Posts

first_clas

har fått för mig hunden har nått i tassarna som ej var i slutet av säsongen,har suttit och lus läst lite om just svampar osv och upptäcker att han minsann är lite röd under tassarna men ej märkt han slickar eller kliar nämnvärt..

iaf har hans trampdynor börjat nötas(ömsad) när han jagar och bara längst fram på främre tassarna och inge blod eller så... väldigt nyfiken om dett skulle påverka trampdynan eller är det bara så att hundfodret jag ger är mindre bra,tillsätter matolja osv...

förra fodret jag hade så vare skärt ute utan att det märktes på trassarna men nu äre ömsat om han driver tex 5 timmar och vid bra väder ute,inte för torrt mao..har det med saken att göra månne?? borde sova nu men detta måste lösas NU...!

tillfällighet eller ingepp dax???

ska nämnas att jag bor där det är vinter 6 månader om året med kyla, snö, pingviner och utflyttade isbjörnar och några idioter som trotsar detta...

vet-janne vet du???

first_clas

ingen som vet om svamp påverkar trampdynan om så fallet skulle vara

qvarnhill
ingen som vet om svamp påverkar trampdynan om så fallet skulle vara

Har aldrig varit med om att svamp skulle påverka själva trampdynan, däremot missfärga päls och irritera huden mellan tårna. Om det är blåsor som går sönder och vätskar så kan det vara furunkulos, tror att det finns lite problem inom vissa stövarraser. Men känner du dig osäker så uppsök en veterinär för konsultation.

Vanlig svamp som missfärgar hud och päls framför allt mellan tårna kan man däremot komma till rätta med på egen hand, tvätta fötterna med Lactacyd-tvål dagligen, torka väl speciellt mellan tårna och blås allra helst rejält torrt med en hårfön och smörj sedan med zinkpasta. Genom att "sura" ner miljön och hålla undan fukten så försvårar man betydligt för svampen att överleva.

Själv har jag ingen aning om vad det kan vara för jag har aldrig hört eller sett något som skulle påminna om det du skriver. :D Hoppas iaf att du hittar den "röda tråden" rätt fort så inte säsongen går om intet. :(

first_clas

inte jag heller och måste vara nått nu på senaste tiden då jag ändå kört motion sommaren och våren och utan haft några problem samt 3 dagar irad han rymde och drev 12 timmars utan att det var nått,så nu ska jag vända på sakerna vad tusan det kan vara,fodret eller att jag inte höll mig nog länge sen han röjde i stenrös och så

inte jag heller och måste vara nått nu på senaste tiden då jag ändå kört motion sommaren och våren och utan haft några problem samt 3 dagar irad han rymde och drev 12 timmars utan att det var nått,så nu ska jag vända på sakerna vad tusan det kan vara,fodret eller att jag inte höll mig nog länge sen han röjde i stenrös och så

Vad har du för material i hundgårdsbotten då ?.....kanske något där ?

first_clas

hungårn kan vara så,den var fylld med natursand och en del sten från utfyllnad,nu med hälften single sedan 2 veckor. men har juh innan haft han inne så jag tror ej det ska vara problemet hela hans liv innan detta så borde juh vart ännu sämre innan

ska tro singel gör underverk...

när jag kollar senaste dreven och finner han varit vid en stentipp och snurrat runt en del,kanske stått och grävt och det är samma dag som det hände,kanske så enkelt att han ej fått vila efter det?????

vem eller vilka ska man ringa i hundvärlden som borde veta eller kunna ge svar?? hade han haft samma sak på baktassen hade jag sagt kassa tassar men nu äre på treklövern på främmre tassarna längst fram som nötts i ett lager, samma ställe båda gångerna och inte över hela,nu ser man det inte men självklart det ställe som utsätts för mest påfrestning när han driver....

kan vara så enkelt att han ej fått vila tillräckligt då jag inte jagat så mycket men efter det första drevet vart det 4 gånger samma vecka.

att ringa en vetrinär som inte vet nått och vill fylla hunden med piller är inte min melodi,det behövs nån som varit med om detta och fixat det man vill höra ifrån

tassarna i övrigt är mjuka och inga sprickor i

grytjägaren

har samma problem på kim nu... vet att han grävt sönder sina i sten gryt + drivit mycket och fort på grusväg tror domm snabba stoppen vid avhopp är stora skurkar har hittat bromsspår efter honom som är 50-70 cm långa.... plus att han sliutit ner klorna så att pulpan är framme......

Jeg vet ikke hva dine problemer skyldes. Men bruker mine støvere i tillegg til rev også på mink , da foregår jakten på svært steinete grunn ved saltvann. I tillegg så er det veldig bratt og steinete i mine revemarker. Graver gjør støveren også mye på grytene. Jeg har aldri hatt problemer med føttene på mine støvere , men terrierne sliter klørne veldig på minkjakt.

I fjor hadde jeg veldig mange jaktdager , men hadde 2 støvere så de fikk jage annenhver gang. Så det er mye mulig at det kan være mangel på hvile som forårsaker dine problemer. Jeg har grus / singel i hundegården. Mine hunder fores i jaktsesongen med tørrfor som inneholder 30% fett , i tillegg så får de tørket fisk ( 90% protein ) på hviledager.

Det er klart at hunder som jager fort vil ha mer slitasje på trampdynene enn støvere som jager sakte. Vet du omtrent hvor fort Buster jager da ?

Mine støvere ligger normalt på mellom 10 - 15 km/t , Finnen drev noe saktere enn Foxhounden.

Vet ikke om du ble noe klokere.

first_clas

jag har juh jagat så lite med han ännu,men tycker konsigt ställe att få,ska lägga in en bild,fodret han får är 30/20 plus endel renkött och så lite annat man kommer över...under jakt får han ibland färsk foder som man är väldigt,men bara när vi jagar vilket vi inte gör nu,han har även vuxit till sig endel och ser ut att vara i kanon form övrigt,men funderat om det bara är lite ömt i början????

men han driver mellan 7-25kmh som dom flesta hundar och snittar 15kmh.. men visst sliter det kanske mera då rävarna sällan går igryt,men 3 timmar är vanligaste jakten...

ska lägga ut en bild senare för visa hur det ser ut nu :unsure:

tack slaktar ska ringa han!!!

stefan-jo hade 4km jakt efter en väg och vet han gör några livvakts vändningar...men jag har juh jagat så lite ännu

first_clas

kanske bara dax att sluta räkna minuter och skjuta som en tierpare istället...känner mig som en för fet tjej med mens just nu och inte på humör toppen och ej mottaglig....... :unsure:

har det problemet nu med karelar tiken och förr med schäfrarna när vi bodde vid saltad väg. jag smörjer med pevaryl salva som är mot svamp och det tar inte lång tid innan det är borta. är det riktigt illa så får hon ha på tejpade barn strumpor efter salvan är dit satt så hon inte slickar bort det direkt.

first_clas

jo men i här finns det bara salt att köpa på affären,inge salt efter vägarna alls.

utan jag lägger in en bild får ni filura,jag har ringt och hört med 4 som brukar svara på frågor i olika tidnignar och dom var ganska överens om det inte handlade om dåliga tassar utan att jag varit för het att köra igång,kroppen sa dom håller för dubbel jakt men tassarna ska man se över och driver hundarna ca 5 timmar som min hund gör ibland så är det ca 5 mil i 10kmh samt några snabba vändningar som gör sitt...Fodret ska inte ha inverkan då dom tyckte jag fyllde kritererna även utan dum husse som inte ser efter sin hund lite mera :lol:

first_clas

verkar iaf kunna gå jaga nu med han fast det inte är helt schyst,gick 3 timmar utan blivit sämmre igår och måste säga jag tror det kan varit så han bara rivit upp nått och jag inte sett det medans man haft mycket å göra på jobbet och sedan inte märkt det,iaf var det nu endast en tass som var öm efteråt och nu vilar vi sen testar vi igen och ser annars blire värre,,kan tänka mig kan varit otur som vanligt som drabbar mig,det skulle kunnat vara korsbandet istället så bara se på den ljusa sidan att det inte är så och snart är snön här :huh: