Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

råd till skytt

Featured Replies

Publicerat

hej

jag ska ut och vara skytt vid ripjakt med stående hund.

råd och tips önskas..

lite fakta:

hundförare finnes

unghundar settrar

skeetskytt

på fjället

vänligen nils

Publicerat
hej

jag ska ut och vara skytt vid ripjakt med stående hund.

råd och tips önskas..

lite fakta:

hundförare finnes

unghundar settrar

skeetskytt

på fjället

vänligen nils

Lyssna på hundföraren. Är jycken inte stabil i resningen så kanske du ska hålla inne med skjutandet? Öppna borrningar och klena hagel..

Mvh!

Publicerat

Som Hipshot skriver, lyssna på hundföraren. Det är inte alls pinsamt att vara frågvis och få reda på hur han vill att allt ska gå till!

Det är lite olika hur hundförarna vill ha det. En del bryr sig inte och andra vill absolut inte att du skjuter om inte hunden gör exakt rätt osv.

Kan vara lite vanskligt ibland på fjället...eller ja i skog också för den delen... :blush:

Om det lutar mot lite i terrängen är det lätt hänt att hunden blir i vägen för en hagelsvärm utskjuten ur en öppen trångborrning.

Är det unghundar kanske de dessutom inte lärt sig att stanna svar i uppfloget...eller inte är stabil som Hipshot skriver.

Själv använder jag 28-30g 6:or eller 7:or, brukar funka bra.

Skulle jag själv vara hundförare åt oerfarna skyttar (eller såna man inte känner åtminstonde...) skulle jag nog vara noga med signaltäcke och lina på hunden. Allra helst om det är en unghund!

Om du menar att du själv är skeetskytt torde skyttet inte vara några problem. Skytte över stående fågelhund är ju dock oftast likställt med trap-skytte. Men kan man skjuta trap kan man väl skjuta skeet antar jag...hehe.

Ett stort lycka till! Kul jaktform, men alldeles för lite fågel. Så ä rädd om de få som finns.. :D

Publicerat

Det är inget konstigt att vara skytt åt en som vill träna hund. Patronval är som skrivits. us6-us7 och kvarts eller halv borrning. Man brukar släppa ut fåglarna en bit så att dom inte dimper ner i gapet på en redan upptänd unghund, brukar inte vara populärt om det händer. Sedan så är det bara att komma överens innan om vad som gäller för att det ska få smälla. Går hunden i lina så är det inga problem går den utan så vill nog husse eller matte att jycken ska sitta eller ligga innan det smäller. Ibland kan det vara skott i luften för att träna skottfasthet innan man kan skjuta "verkanseld" men det är bättre att ta det med berörd hundägare.

Publicerat
  • Författare

B)

hej grabbar och tack för era inlägg,

dessa stämmer ganska bra med mina egna tankar.

nu blev det nya förutsättningar och det blev liksom lite enklare:

en skytt-dvs jag, novis

en hundförare-lilla frun, novis

en unghund-setter, novis

alltså skjuts det inte förrän han sitter och beroende på tid och situationen antingen på ripa eller i luften.

fortsatta inlägg gällande novis ripskytt, novis hundförare samt novis hund mottages även fortsättningsvis med glädje... ;)

vänligen nils