Publicerat September 8, 200916 yr Hej Lusig sak hände på hemväg från jobbet idag. På vägen hem idag såg jag en grå rörelse i skogsbrynet söder om Hagby gård. Storlek aningen mindre än rådjur, större än grävling. Kraftigare än räv och högre samt grå rygg och vit mage. Hundsvans, schäferliknande ingen spets eller gråhundssvans, inte heller lo beroende på svansen Jag stannade och observerade djuret under ca 5 min. 17.58 tom 18.06 när det fortsatte längs skogsbrynet. Avstånd knappt 200 meter. Djuret kom gående norrifrån i skogsbrynet och var nyfiket på saker i kanten av åkern. Jag tolkade det som en ungvarg påväg söderut och nyfiken efter mat. Tyvärr saknade jag kikare men gör bedömningen sannolik vargobservation. Lat N 59º 27.976' Long E 018º 01.584' Sedan kom några ryttare och pratade med mig och djuret gömde sig i skogsbrynet. Jag hade vardagskläder och svart jacka så jag trodde inte det skulle vara lönt att sitta kvat när djuret upptäckt mig. Väntade ca 10 min men djuret vakade i gräskanten och kom inte ut. bröt ca 18.15 Har jag kaffeförgiftning eller kan det vara en varg? MVH H
Publicerat September 8, 200916 yr Om en varg uppenbarligen har varit 300m hemifrån mina föräldrars gård MITT ute på slätten på min gamla högstadieskolas skolgård kan det absolut varit varg i Täby. Helt sjukt att en varg kan ta den väg som den gjort i artikeln nedan. Det är verkligen bebyggt område, även om det är precis i kanten av stan. Dock omgivet av kilometervis av åkrar åt alla håll. hade vargen kommit 1 dygn tidigare hade jag stått ivägen när jag jagade duvor.... http://www.kristianstadsbladet.se/article/...-vargen-pa-film
Publicerat September 8, 200916 yr Troligen ingen varg, min åsikt är baserad bara på statistik och inte på din förmåga att artbestämma. Men visst, det har sprungit varg över Västerbron i Stockholm så inget är ju omöjligt. Vargar brukar dock inte bli så gamla i stockholmstrakten, de håller sig lite för länge på vägarna och verkar bli överkörda tämligen omgående. Om det var en varg får du med stor sannolikhet läsa om det inom ett par dagar.
Publicerat September 8, 200916 yr HejLusig sak hände på hemväg från jobbet idag. På vägen hem idag såg jag en grå rörelse i skogsbrynet söder om Hagby gård. Storlek aningen mindre än rådjur, större än grävling. Kraftigare än räv och högre samt grå rygg och vit mage. Hundsvans, schäferliknande ingen spets eller gråhundssvans, inte heller lo beroende på svansen Jag stannade och observerade djuret under ca 5 min. 17.58 tom 18.06 när det fortsatte längs skogsbrynet. Avstånd knappt 200 meter. Djuret kom gående norrifrån i skogsbrynet och var nyfiket på saker i kanten av åkern. Jag tolkade det som en ungvarg påväg söderut och nyfiken efter mat. Tyvärr saknade jag kikare men gör bedömningen sannolik vargobservation. Lat N 59º 27.976' Long E 018º 01.584' Sedan kom några ryttare och pratade med mig och djuret gömde sig i skogsbrynet. Jag hade vardagskläder och svart jacka så jag trodde inte det skulle vara lönt att sitta kvat när djuret upptäckt mig. Väntade ca 10 min men djuret vakade i gräskanten och kom inte ut. bröt ca 18.15 Har jag kaffeförgiftning eller kan det vara en varg? MVH H Alldeles omöjligt är det ju inte, det finns ju en varg i Stockholms län sedan länge men den har vistats mest i Roslagen. den senaste rapporten på vargwebben var att vargen befann sig i närheten av Ekskogen/Skepptuna men det är ju fortfarande inom rimlighetens avstånd för en varg att förflytta sig. Ska bli intressant att se om den förflyttat sig söderut på nästa positionering! Kartbild från senaste rapporten 00.00 - 2009/09/08
Publicerat September 8, 200916 yr Troligen ingen varg, min åsikt är baserad bara på statistik och inte på din förmåga att artbestämma. Men visst, det har sprungit varg över Västerbron i Stockholm så inget är ju omöjligt. Vargar brukar dock inte bli så gamla i stockholmstrakten, de håller sig lite för länge på vägarna och verkar bli överkörda tämligen omgående. Om det var en varg får du med stor sannolikhet läsa om det inom ett par dagar. Det var ju inte längesen vi hade vargbesök runt hallstavik så varför inte... En hund beter sig väl inte på det viset som han beskrev lr? Mvh
Publicerat September 9, 200916 yr Hejsan . Vad jag frapperats av då jag sett varg är att svansen är förhållandevis kort om man jämför med tex. en schäfer. Nu har de flesta vargar jag sett varit döda & legat på ett bord eller på golvet framför mig. Lars
Publicerat September 9, 200916 yr "Ryktena" förtäljer att det är mer än den 1 peljförsedda varg som finns i Norrtälje-Täby-Åkersberga triangeln men jag har lite svårt att köpa dem, utesluter inte att det är en varg du har sett men instämmer med Herr Berg i detta, det är tämligen osannolikt men inte omöjligt. Hur hundar agerar beror helt på hur vilda de är, det händer att hundar förvildas och det går fort. /Christian
Publicerat September 9, 200916 yr Författare En sak vet jag. Från ikväll ska jag börja ha en kikare i bilen. Jag är fortfarande inte säker men betraktar det som möjligt. Vildhund eller varg, misstänksam var den i alla fall. Inte rädd för trafiken men röster och rörelser. Vi får se i morgon då vargweben kommer med ny position. MVH H
Publicerat Oktober 11, 200916 yr När sk avi få börja jagade vargen. Det är dax NU!! Annars kommer det inte finnas någon som har lust att släppa sin hund utom synhåll. Det hade varit förjävligt tycker jag personligen, då jag älskar att höra ett fint drev. // S