Publicerat September 8, 200916 yr OK, nu sitter jag här med ett ton Lapua Scenar 155gr och tänkte ta fram några testladdningar för att kolla hur laddningarna håller ihop och hur hög/jämn hastighet man kan krama ur dem. Test av laddningarna på lördag, bulkladdning på lördag, test av kulbanor på långt håll (300 & 400) på söndag. Sedan blir det dags för lite ballistiska kalkyler och där någonstans får jag en fundering... Det hävdas alltid att man inte kan lita på tillverkarnas angivna BC, att det skulle vara glädjekalkyler... Så OK, vilken BC har en Lapua 155gr Scenar?
Publicerat September 8, 200916 yr Enligt fabriken är G1 BC .508. Bryan Litz har räknat fram att det är närmare sanningen om man anger det som .459 eller använder G7 på .234 Se http://www.appliedballisticsllc.com/index_...apua_Scenar.pdf Själv får jag det bäst att stämma om jag sätter G1 BC till .450
Publicerat September 8, 200916 yr Den här sidan ahr du säkert sett men jag lägger upp den ändå http://www.jbmballistics.com/ Där kan man göra ganska bra ballistik tabeller, kort och andra intressanta uträkningar. Jag använder mest funktionen "Trajectory" som du hittar under Calculations.
Publicerat September 8, 200916 yr Författare Japp, och man kan ange G7 också. Jag har börjat pilla på den redan...
Publicerat September 8, 200916 yr Precis, dessutom finns Bryan Litz egna uträknade BC med att välja bland kul listan.
Publicerat September 9, 200916 yr Det här med den ballistiska koefficienten är ett intressant ämne där kunskapen inte alltid är så stor (förmodligen beroende på att det finns rätt komplicerade teoretiska bakgrunder som de allra flesta inte har intresse av att lära sig, det gäller även mig ). Nu är jag säker på att både Bengt och Johan har bra koll på ämnet men för andra läsare av tråden tar jag mig ändå friheten att göra en liten utvikning. Precis som Bengt skriver så hävdas det ofta att de ballistiska koefficienterna är "glädjesiffror", det har jag själv också hävdat. Nu skall detta inte tolkas som att jag påstår att fabrikanterna ljuger utan snarare att de använder en mätmetod som ger höga värden. Det är viktigt att förstå att den ballistiska koefficienten enligt G1 funktionen inte alls är konstant utan varierar med hastigheten. G1 funktionen är den funktion som man oftast använder och den stämmer skapligt för traditionella kulor men för VLD kulor eller andra ballistiskt välformade kulor funkar G7 funktionen betydligt bättre. Vissa fabrikanter (läs Sierra) publicerar istället olika G1 koefficienter beroende på hastighet, om man till exempel tittar på sierras 155 grains Palma Match King så uppger de en b.c på .504 för hastigheter över 820 m/s, mellan 540-820 m/s är den .470, mellan 450-540m/s är den .430 och under 450m/s är den .380. För andra kulor kan det se precis tvärt om ut med ökande b.c. med lägre hastigheter. Vad som sedan händer är att vissa fabrikanter kontrollerar sina ballistiska koefficienter på 100 yds (91m) vilket ger de högsta ballistiska koefficienterna, andra skjuter sina b.c. på 300 yds vilket ger lägre ballistiska koefficienter. Bryan Litz har gjort ett stort arbete och gått igenom och provskjutit ett stort antal kulor på 600 yds (eller möjligen 600m) och då helt logiskt kommit fram till lägre siffror. Skulle vi ta oss till att provskjuta Lapua Scenar 155 på 900m så skulle vi få ännu lägre siffror vilket också framgår av länken som Johan klistrade in. Alltså är de publicerade ballistiska koefficienterna ett medelvärde av de olika ballistiska koefficienterna som projektilen har på sin färd mot målet. Ett annat sätt för fabrikanterna att få högre b.c. är att ladda kulan i en hylsa som ger högre utgångshastighet. Om nu Bengt av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att byta ut sin 308win mot en 300 RUM så skulle som en bieffekt den ballistiska koefficienten alltså öka. Lapua har valt en delvis annan väg och har tillgängliggjort mätdata från dopplerradarmätningar för sina kulor. Dessa data ger en mer korrekt bild av hur kulans retardation ser ut och med hjälp av Quicktarget Unlimited som går att ladda ned via Lapuas hemsida så kan man få fram riktigt bra ballistiska tabeller. Nu ger JBM i kombination med G7 funktionen ballistiska tabeller som väldigt välk stämmer med verkligheten varför dopplerdatan kanske är att betrakta som överkurs för de allra flesta. //Henrik
Publicerat Oktober 8, 200916 yr Precis, dessutom finns Bryan Litz egna uträknade BC med att välja bland kul listan. Om Man väljet Litz från rullistan, vad blir det då, G1, G7-värde? På de avstånden vi normalt skjuter så har jag inte kunnat hitta någon större skillnad oavsett om man väljer G1/G7/Litz-värdet, dvs. produkten blir identisk
Publicerat April 5, 201313 yr Bumpar en gammal tråd då ämnet ligger mig i tiden just nu.Har precis införskaffat Scenar 155´or för mitt långhållsskytte (byter prel från SMK 168) och önskar sätta ett så korrekt BC som möjligt.Är helt inne på att använda Litz korrigerade G7 värden men .....Han anger G7 värden för 4 olika hastigheter samt ett medelvärde. Jag vet att mina Scenars kommer dra iväg runt 810-830m/s dvs runt 2700fps.Nu undrar jag, skall jag använda medelvärdet på 0.234 eller skall jag välja ett BC baserat på den hastighet som stämmer bäst överens (eller 0.240 om man räknar lite på var 2700fps hamnar i hans lista)Btw någon som vet om Scenars är kinkiga att få till o skjuta bra? tex i en LTR 20" pipa
Publicerat April 5, 201313 yr Funkar säkert bra att köra G7 men Lapua har även data från doppler radar här http://www.lapua.com/en/customer-center/lapua-ballistics/lapua-ballistics-software.html
Publicerat April 10, 201313 yr Jo jag kommer köra G7 (bygger mina kort med JBM) men jag är rådvillig på om jag ska använda medelvärdet på 0.234 eller nyttjadet värdet som listas för min specifika hastighet vilket skulle bli 0.240. Det skiljer ju ändå en del .....
Publicerat April 10, 201313 yr Det rimliga torde väl vara att välja bc för det hastighetsintervallet du kommer befinna dig inom. Medelvärdet är f.ö. 0.236 i min utgåva (skrev du fel kanske?). Sen beror det på vilket maxavstånd du ska skjuta på. Kommer du komma ner till 1500 fps så skulle jag nog ta medelvärdet av de tre slöaste hastigheterna, dvs AVG(0.240, 0.232, 0.230)=0.234.
Publicerat April 11, 201313 yr Ingen felskrivning utan utgick från Litz artikel på appliedballistics om Scenar som Palma kula.http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Lapua_Scenar.pdfSka kolla min Litz bok när jag kommer hem;)Vilken torde vara senaste budet?Btw så här ser min LTR ut just nu ....
Publicerat April 17, 201313 yr Fick svar från herr Litz själv Patrik,It's best to use the average G7 BC for long range shooting.Take care,-Bryan