Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Luktar illa

Featured Replies

Publicerat

Har en fråga angående Stövare som luktar illa. Känner några stövarjägare som alla har finnstövare, och deras hundar luktar mycket illa, ja menar självklart så luktar hundar mer eller mindre hund, men direkt man har rört deras hundar så stinker man om handen eller handsken! Är det vanligt att finnstövare som ras utsöndrar denna illaluktande doft? eller gäller det alla stövarraser? Kan det bero på alltför sällan dusch av hunden? eller möjligen fodret som hunden äter? :D

/Micke

• 2 months later...
Publicerat

Det där är bara båg, tvätta hunden och ge den tuggben så är oftast problemen lösta

Har själv finne och det är inga problem där inte !!

Publicerat

alla finnar jag träffatluktar xtra mycket hund. finnstövarna luktar också hund.

vet itne hur det är med andra stövare då finnar är de enda stövar jag sett. kanske är det för att de har en kort päls så behövs utsöndras mycket fett för att hålla dom varma ?

// en luktlös radium ( hoppas han iallafall på)

Publicerat

Inte hört talas om, min stövare lukta då inte mer hund än nån av dom andra hundarna jag har.. Kan väl bero till stor del hur hundarna hålls i hemmet/hundgården.

Publicerat
Inte hört talas om, min stövare lukta då inte mer hund än nån av dom andra hundarna jag har.. Kan väl bero till stor del hur hundarna hålls i hemmet/hundgården.

Tror oxå att det beror på hur man har hundarna, tycker man känner på lukten på dom hundar som sitter/bor mycke i hundgården...

Publicerat
eller möjligen fodret som hunden äter?

Vad gäller mina katter så är sambandet lukt - foder glasklar. Ju högre mängd animaliskt protein fodret innehåller, ju mindre luktar katterna. Lågbudgetfoder med i princip uteslutande vegetabiliskt protein gör att mina katter stinker.

Publicerat
Har en fråga angående Stövare som luktar illa. Känner några stövarjägare som alla har finnstövare, och deras hundar luktar mycket illa, ja menar självklart så luktar hundar mer eller mindre hund, men direkt man har rört deras hundar så stinker man om handen eller handsken! Är det vanligt att finnstövare som ras utsöndrar denna illaluktande doft? eller gäller det alla stövarraser? Kan det bero på alltför sällan dusch av hunden? eller möjligen fodret som hunden äter? :ph34r:

/Micke

Jag tror det är en kombo av dålig hundgård, hunden mycket i hundgården och dåligt foder.

Det har nog mindre att göra med hur ofta man dushar hunden. Jag dushar i princip aldrig mina finnar och inte luktar de illa. Det får heller inte tuggben annat än vid speciella tillfällen :( Men de är inne när man är hemma, de är i fysisk trim och de äter ett bra färskfoder. Den stövare jag kännt som luktat mest var en schiller stövare. (Förutom våran gamla Hamilton, men hon hade en hudsjukdom) och han åt samma tråkiga billiga torrfoder hela sitt liv.