Publicerat September 11, 200916 yr jag ska kastrera min 3 årige hanhund. men många säger att han är för gammal. Är han det?
Publicerat September 12, 200916 yr Det beror ju lite på vad du vill uppnå med kastrationen, men man kan ju kastrera en hane under hela hans livstid, så för gammal är han ju inte så sett.
Publicerat September 12, 200916 yr jag ska kastrera min 3 årige hanhund. men många säger att han är för gammal. Är han det? Får man fråga VARFÖR du ska kastrera hunden?
Publicerat September 12, 200916 yr Absolut inte för gammal, jag kastrerade min jack russel hane på 10 år och det blev som en ny hund, från ett stress knippe så fort det var löptikar till en lugn och sansad hund igen. Inte påverkade det jaktlusten heller.
Publicerat September 13, 200916 yr Jag kastrerade min Bayerska Viltspårhund när han var 11 år....gjorde det själv...i "affekt"...dagen efter han försökt äta sig igenom en dörr+karm till löptiken vi hade instängd på andra sidan Allt detta beteende försvann efter kastrationen. Jag fick också en hund som åt upp sitt tilldelade dagliga foder. Innan kunde han vara ointresserad av foder flera dagar i sträck flera ggr i månaden så fort han fick nos på löptikar...och Bayrare har som bekant BRA nosar Så länge en hanhund har testiklar går den att kastrera...hanhundar har kvar könsdriften hela livet...dom är inte som oss gamla gubbar (nåja...än är jag "bara" 41 ) Fullt etablerade andra beteenden som inte primärt har med könsdrift att göra utan mer hur hjärnan är präglad av testosteron är naturligtvis svårare att få bort ju längre efter könsmognad hunden kastreras. Problematiken sitter också ofta i flertalet av dessa fall mer i felaktig hantering/lydnad/ledarskap från unga år än i testiklarna. I dessa fall hjälper således föga att skära bort dem // Matti
Publicerat September 18, 200916 yr Det är inte för sent men det beror ju också på vad Du vill uppnå. Är det problem kring tikar mm så kommer drifterna att minska rätt fort med en kastrering MEN,.. de delar som beror på brister hos hundföraren kanske aldrig försvinner. Dock blir hunden efter en tid lättare att hantera även där brister hos förarna finns efter en kastrering men det tar längre tid att nå önskad effekt. Vi kastrerade vår Tax när han var 2,5 år. Intresset för löptikar osv minskade inom några timmar! (Vi hade en höglöpande tik hemma för parning just då så skillnaden märktes rätt rejält) Nu gjordes iof inte ingreppet pga av problem kring löpen osv men det blev ändå en mkt snabb och trevlig effekt även på den delen