Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisolycka 2009-09-12

Featured Replies

Publicerat

Va på partaj inatt o va hemma vid 02.00.

Va visst en grisolycka tidigare i natt på Nybrohållet men jag avböjde.

I morse 05.40 ringde en av killarna i NVR o sa att hans jobbarkompis som jag också känner kört på en liten gris med moped.. på väg till jobbet. En fin liten gris va det visst, den va död o de ville jag skulle åka o hämta den.

Va så j… trött så jag skulle skicka dit en polare, han skulle ändå ut o släppa karelarna.

Några minuter senare ringer det igen o då säger killen som körde på grisen med mopeden att nassen rest sig upp, ruskat på sig -_- o dragit till skogs.

Den hade legat på vägen medans han åkt tillbaka 200 m o hämtat en skottkärra i huset för o lägga grisen i tills den blev hämtad.

Mopeden fick nått stag krökt o framskärmen spräckt, va en EU moppe. Killen klarade smällen utan att gå omkull o kunde senare köra vidare med den till jobbet.

Staget verkade gått i grusvägen som det såg ut på platsen.

Polaren med karelarna kom dit o kollade strax efter.

Hade telefonkontakt o va rätt glad att jag slapp ut o härja..

Vi bestämde att han skulle spåra med sin ungtik 50-100 m för grisen måste ju va rätt dålig om den legat på vägen i 5-10 min eller nått.

Efter 70 m vindar tiken och polaren tror att grisen ska ligga där så han kopplar loss…

Upp far 4 stora svarta grisar o jycken skäller ju o förföljer i 1,5 km eller nått.

Då ringer han mig igen o vill att jag skulle komma också vilket jag gjorde..

Va där strax efter 7 tror grisen blev påkörd 05.30 nånting.

Polaren hade då fått tag på sin hund så vi gick igång med min svarte i spårlina.

Syntes på grusvägen var grisen legat.

post-348-1252747473_thumb.jpg

En liten skit o lite blod i andra änden, killen på mopeden hade sett att det kom lite blod från mun o tryne på grisen.

För en gång skull spårade Blackie tyst…

Men där karelartiken gick på grisarna vindade mitt kräck åt andra hållet o upp för en backe.

Efter några meter så tjoar hon som bara hon kan o jag kopplar loss men det blir inget vettigt.

Hon rusar runt o tjoooar, är nu nere där förra jycken reste grisarna... nu blir det väl fart funderar jag... men hon verkar välja en annan väg.

Efter 4-500 m går det igång ordentlig, hon har klart kontakt men det rör sig lite sakta i gångstånd. Även om det står ibland också.

Sen drar det vidare blir fast igen och vi är inne på 15 m då går det loss igen sen blir det sken o drev.

Står en gång till senare så vi kommer intill men det går loss, skitsvårt o ta sig fram när det ligger gammalt röjt björsly. Rena plocke pinnet.. :blush:

Så småningom är grisen tillbaka där olyckan skett och går förmodligen ihop med resten av flocken.

Nu är min hund rätt slut, går sakta som faen o hon verkar tappa eller vänder o går hemmåt.

Kallade in henne, sen testar vi o släppa karelartiken där Blackie la ner men det blev inget av det.

Va visst fler grisar som passerade vägen vid olyckan åt det håll vi nu va.

Bara o ge upp.

Grisen va nog lite piggare än vi trodde….

Men den blöder från huvudet, hoppas bara det inte är käke eller nått som är skadat.

Maskinellt så va det iallafall inga fel på den grisen.

Rätt ont i huvudet bör den ha iofs… :D

Tänkte på hur vansinnigt kul det varit om killen kört bil o lagt den skendöda grisen i bagaget… Vilken upplevelse han fått när den vaknat…

Lite Astro info.

Gick på 07.18 vid röda krysset. Vid de röda pilarna va det ståndskall.

Vid svarta pilen kopplade jag upp henne 09.25.

Totalt 1.5 mil jagade jycken nassen.

post-348-1252747421_thumb.jpg

Så.. det var ytterligare ett misslyckande o lägga bakom sig… hatar sånt här…

Publicerat

Måste fått sig en smäll så den tuppade av, tänkte också på om grisen vaknat i bagaget eller i skottkärran :blush: provat astron en hel del under jakterna nu och på eftersök så är den riktigt bra, man ser vart hundarna går och varit på sök.

Publicerat
  • Författare

Glömde säga att vi var tämligen säkra på att det va rätt gris hela vägen.

Storleken på klövtrampet över grusvägarna stämde längs hela vägen.

Min svarte ignorerade oxå karelartikens löpa med de 4 stora svarta grisarna trots att de va "Nyare" spår.

Hon va visserligen o tjoade där de legat men sket i dem o verkade sålla ut rätt gris.

Alltid nått o glädjas åt i all bedrövelse..

Han i morse inte ens få i mig nån frukost... en energidryck fick jag iallafall med mig.

O polaren hade lite svart kaffe, hmmm... va de gör gott i kistan... ;)

Å va anfådd o svettig man blir när man sjunker ner till anklarna i sugande mossar o svartjordsumphål i flera hundra meter o så har man varit ute på galej kvällen innan... :D

Ja o ont i hårbotten oxå... B)

Vid första ståndskallet så delade vi på oss.

Jag fortsatte genom skogen o polaren tog bilen.

Svetten lackar o jag stannar till 100 talet meter från ståndet o tycker jag hör att det dunsar som av en flock grisar som kommer mot mig.

Lyssnar, lyssnar... dunk.. dunk..

Faen de va mitt hjärta som slog frivolter...

Hur pinsamt är inte det.. :D

Tur man va själv då....

Publicerat

Tråkigt att ni inte fick tag på den.

Grisen verkar ju ändå varit rätt pigg eftersom den gick undan så långt.

Hur långa stånskall blev det innan det gick loss igen?

Inget läge att släppa på karelaren samtidigt?

Publicerat
  • Författare
Tråkigt att ni inte fick tag på den.

Grisen verkar ju ändå varit rätt pigg eftersom den gick undan så långt.

Hur långa stånskall blev det innan det gick loss igen?

Inget läge att släppa på karelaren samtidigt?

Vet inte exakt men längsta ståndskallet varade så jag han snabbgå 5-600m, det gick loss när jag va rätt nära.

Kompisen va där lite tidigare med bilen o de va nog han som stötte den gången...

Verkade där som grisen smög undan medan jycken hälsade på polaren...

Nästa gång vi va i närheten var det en röjd plantering med plockepinnbjörkar och massor av ormbunkar, där såg jag jycken men såg eller hörde ingen gris som gick iväg men iväg kom den..

Nu var det en mindre rödgris va vi kunde förstå, kan ju ha betydelse för viljan att stå still.

Sen ville de ju tillbaka till flocken som den tydligt visade, fast de va ju en rejäl omväg..

Va oxå inne på att släppa på karelartiken men hon är ung o grön o hennes husse vill ju inte ha skjutet på drev.

Går ju lixom inte o ta hänsyn till sånt när det gäller eftersök, då skjuter man ju när läge uppstår.

Sen efter ett par ståndskall så insåg vi att grisen va maskinellt OK.

Skadan bör va i huvudet, risken är ju käkbrott osv..

Hade iofs polarens gamla karelarehane oxå med i bilen men hans grej är älgar, grisar anser han rätt ointressanta.

Skulle haft Raja med... fast hon löper nog o de är ju ingen hit....

Publicerat

Hade ju en i fjol där ett klantarsel skjutit av käken. <_< Den var också lite svår att få stopp på till en börja, bara traskade på.

Publicerat
  • Författare
Hade ju en i fjol där ett klantarsel skjutit av käken. <_< Den var också lite svår att få stopp på till en börja, bara traskade på.

Jo visst är de så..

Man ska ha lite tur oxå, men den varan verkar jag ha rätt ont om numera...

Nu menar jag givet inte att ni hade det i fjol så sett.

Men jag såg hunden vid en vägpassage en gång o polaren vid två tilfällen utan att vi han i pass för grisen.

Man lär sig ju vart passen är med tiden men det gäller ju va där i tid på nå vis...

Förrseten så har de varit en hög grisar i trädgården inatt där killen som körde på va o hämtade skottkärran.

Husägaren är i norr o jagar älg men hans flickvänn va ute o jagade bort grisarna med kvasten.

Undrar vem som va räddast...

Grisarna eller tjejen med sopkvasten ^_^