Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När en kula går "ned" genom ljudvallen....

Featured Replies

Publicerat

Hur mycket skadas dess bana?

Jag har tagit fram en långhållsladdning inför ett försök att ge mig på mål på 1000m. Jag har hittat en laddning som skjuter acceptabelt bra (runt en tum på 100m) och som ger 849 (exakt som bara den ;-) i kronografen. Nu har jag en spread på +/- 10 i dagens mätningar men jag sköt inte i kronografen från bänk så jag kan ju ha skjutit snett ibland även om det naturligtvis inte borde göra så mycket i hastighet om man gör det... Nåväl, på 8 skott i kronografen blev det några mätningar på just 849 så nu har jag bestämt att det är så snabbt laddningen skjuter ;) Kulan är Lapua Scenar med G7 på 0.234.

OK, det var detta med 1000m. Kulan går igenom ljudvallen på 950m enligt JBM. Vad kan jag förvänta sig de där sista 50 metrarna? Kommer kulan att lämna kulbanan med 30 meter i sydostlig riktning? Eller?

post-226-1252754779_thumb.jpg

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

skjut på klassikeravståndet 1000 yards i stället. jag har bara kommit under ljudet på 224 kulor och där har det blivit dåligt resultat.

Publicerat

Återigen ett intressant ämne där jag på grund av tidsbrist får lämna ett kort svar.

Kort kan man säga att det är lite olika aerodynamiska lagar som gäller när ett föremål färdas i supersonisk hastighet (d v s över ljudets hastighet) och när den färdas i subsonisk hastighet (under ljudets hastighet).

Låt oss för diskussionens skull anta att en kula är droppformad för bästa funktion, i supersoniska hastigheter gäller då att de bästa ballistiska egenskaperna uppnås genom att den smala spetsen på droppen pekar framåt i färdriktningen samtidigt som denna stabiliseras genom en kraftig rotation. När kulan färdas under ljudets hastighet gäller det motsatta att det mest gynnsamma är att den bredare delen av kulan är framåt, även stabiliteten påverkas.

Problemet uppstår i det som vi kallar transsoniska hastigheter d v s i gränslandet runt ljudets hastighet (Mach 0.8-1.2). Hur dessa problem kommer att yttra sig beror på kulans utseende och dess rotationshastighet och har att göra med att det yttre tryck som påverkar kulan förändras. Risken finns att kulan blir instabil och börjar tumla runt sin längdaxel. Det skall kanske tilläggas att ljudets hastighet inte är riktigt konstant utan påverkas av bland annat temperaturen. Eftersom även kulans retardation påverkas av diverse omvärldsfaktorer som lufttryck, temperatur och liknande så är det generella rådet att försöka hitta projektiler som håller sig supersoniska på det längsta aktuella skjutavståndet.

Den engelskspråkiga delen av wikipedia har en del matnyttigt att läsa under ämnet external ballistics för den som önskar fördjupa sig i ämnet...

Henrik

• 1 month later...
Publicerat

I min 1000 metersladdning som jag använde nere i Herrljunga så var den i gränslandet transsonisk vid 1000 meter, jag upplevde att den hade mycket god precision och jag fick väl 17-18 träff på 19-20 skott på 1005 meter, dock så tror jag att den i rent subsonisk hastighet gärna börjar välta, det är min erfarenhet med .223 vid avstånd över 500 meter och måttlig fart i laddningarna ialla fall, dvs. full pott på Tunna (50x40 cm) på 500 meter och den spred hejvilt på 600 meter, med en träff i tavelställ (130x130 cm) av 6 möjliga..