Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

slipa helmantel kulor

Featured Replies

Publicerat

om man slipar ner helmantel kulan så blykärnan blottas, kan det orsaka pipsprängning alternativt skador på vapnet? :D

anledningen till det skulle vara att få en billig expanderande kula. har dock ingen tanke på att prova detta men skulle vara kul att veta vad som skulle hände. :o

vet inte om frågan passar på sjf area. vill gärna ha svar från medlemmar och i från sjf. :blush:

Publicerat
om man slipar ner helmantel kulan så blykärnan blottas, kan det orsaka pipsprängning alternativt skador på vapnet? B)

anledningen till det skulle vara att få en billig expanderande kula. har dock ingen tanke på att prova detta men skulle vara kul att veta vad som skulle hände. :P

vet inte om frågan passar på sjf area. vill gärna ha svar från medlemmar och i från sjf. ;)

i värsta fall tränger blyet genom manteln o lämnar manteln kvar i pipan,,,,till du skickar nästa skott genom pipan...kabooom

Publicerat
i värsta fall tränger blyet genom manteln o lämnar manteln kvar i pipan,,,,till du skickar nästa skott genom pipan...kabooom

Hur får du fram detta, är det nått du testat själv?

Kan inte tänka mig att så mycket händer förutom att precisionen blir lidande. Hade jag haft tillgång till en billig sketpang så hade jag mer än gärna testat ett tjugotal smäll så får vi det svart på vitt.

/Robban

Publicerat

Det finns ju f.ö. snorbilliga blyspetskulor att köpa, varför göra det svårt för sig om du nu bara vill ha tag i en expanderande kula?

Publicerat
Det finns ju f.ö. snorbilliga blyspetskulor att köpa, varför göra det svårt för sig om du nu bara vill ha tag i en expanderande kula?

håller med, frågeställningen är svår att förstå, blöta blyspets kulor brukar ju vara billigare än fmj i många kalibrar.

Publicerat

Läste ett om detta nyligen (vet dock inte om tidningen var ny eller gammal). Norma har tydligen gjort flertalet tester med klart deformerade kulor. Resultatet var i stort sett oförändrad precision.

Publicerat
Hur får du fram detta, är det nått du testat själv?

Kan inte tänka mig att så mycket händer förutom att precisionen blir lidande. Hade jag haft tillgång till en billig sketpang så hade jag mer än gärna testat ett tjugotal smäll så får vi det svart på vitt.

/Robban

Välkänt fenomen, som lett till flera pipsprängningar. Tar man för mycket så åker det tunga blyet ut framåt, och manteln stannar kvar.

Publicerat
vet inte om frågan passar på sjf area. vill gärna ha svar från medlemmar och i från sjf. ;)

Vill du ha svar från fler, så passar den inte i vår area. Vi brukat dock även debattera i andra areor, så ta den på annan lämplig plats nästa gång.

Publicerat
Vill du ha svar från fler, så passar den inte i vår area. Vi brukat dock även debattera i andra areor, så ta den på annan lämplig plats nästa gång.

kan inte någon moderator flytta tråden då? ;)

Publicerat

Jag har försökt, men lyckades av någon anledning inte... Kommer säkert ske, vad det lider. Av ngn anledning är sidan inte så välbesökt dagtid under helgerna längre ;) !

Publicerat

Det största felet med att "göra egna kulor" är att dom inte är konstruerade för att expandera och kan istället gå som en helmantel genom djurkroppen.

Lite större respekt än så tycker jag man ska ha när man skjuter på levande djur

Publicerat
Lite större respekt än så tycker jag man ska ha när man skjuter på levande djur

har bara tänkt det här som en fråga, inget jag har tänkt att prova själv. självklart ska man skjuta djur med kulor som är från fabrik gjorda för att expandera.

om man slipar ner en spetsen på hålspets kula(norma jaktmatch) så att det blir en lite större öppning än vad det redan är kanske 2 mm. tror ni det skulle vara skillnad jämfört med om man slipar av mantel spetsen på en helmantel? ;)

Publicerat

Nu ställde du ju frågan specificerad så att man slipade så att blykärnan blottades... självfallet får man inte samma effekt om man inte öppnar in till blyet. Gör man det så blir alla kvantitativa uttalanden rena spekulationer, eftersom effekten kommer bero på hur stor öppning man gör, mantels tjocklek, kulans vikt, blykärnans vikt osv osv.

Oavsett detta är det, som sagt, en synnerligen olämplig sysselsättning...

Börjar du slipa i spetsen av en obondad halvspets kan du självfallet mycket väl få liknande fenomen.

Publicerat
Välkänt fenomen, som lett till flera pipsprängningar. Tar man för mycket så åker det tunga blyet ut framåt, och manteln stannar kvar.

Så välkänt kan det ju inte var mtp att man inte läst/hört mer om det än man gjort MEN, tack ändå för detta svar. :D

Publicerat

de tester jag gjort har visat att ibland släpper manteln men båda kommer ut ur pipan och far var och en på sitt håll, ibland inte.

jag har testat med 110 gr hornady rundnos för M1 carbine. visst kan manteln stanna i pipan men det har inte hänt mig iaf. när manteln släpper vet man inte vart kulan far, inte manteln heller.jag har aldrig fått typ en spitzer att släppa, men det går säkert om man tar av tillräckligt av nosen. att den skulle sätta sig veti katten då denna får mindre friktion och har kvar sin rörelseenergi.

/kalle

Publicerat

Min första tanke var att det handlade om kulor med solid botten alltså inte med blyet exponerat eller hur man skall uttrycka sig... Nu med en annan approach till ärendet ser jag mig kunna förnimma problemet. Att blyet inte är bondat med mateln är dessutom en sak jag inte tänkte på varpå mitt skeptiska svar.

Nyfiken som jag är kommer jag säkerligen att testa detta i framtiden och sedan posta resultatet på forumet, mycket intressant då det kan leda till en säkrare miljö för oss jägare och skyttar. Givetvis kommer loppet att kollas kontinuerligt.

/Robban

Publicerat
Jag har försökt, men lyckades av någon anledning inte... Kommer säkert ske, vad det lider. Av ngn anledning är sidan inte så välbesökt dagtid under helgerna längre ^_^ !

Done!

Mvh!

Publicerat
Done!

Mvh!

tack så mycket hipshot :D:P

Publicerat

ingen som sett filmen dödsklockan? där jagas det med nedfilad kronans ammo.

Publicerat

Det är inget konstigt i att man kan blåsa iväg blykärnan i en FMJ kula och lämna manteln kvar i pipan om man filar upp den i framänden. Det är ganska välkända fakta och har hänt mer än en gång.

Hur lätt det är att det ska hända beror på kulans form. Är det gamla 10.1grams "trubben" i en 6.5'a så är det nog oerhört stor risk eftersom det är stor yta som ska pressa räfflor i manteln och kulan nästan en ren cylinder med fullradie i toppen. Eller trög mantel och riktigt klent "blylås" om vi ska översätta det.....

Om man däremot i efterhand kunde flussa mantel och bly för att värma på det så man fick en bondning så vore problemet ur världen. Fast då skulle en misslyckad bondning på en endaste kula inte bara resultera i oönskad prestanda i målet utan även omedelbar livsfara för skytten vid nästa skott. Dvs inte värt det problemet eller risken.

Men jag vet de som har med framgång filat av hålspetskulor, dvs slutna baktill så som blyspetsar skall vara. Jag är i ärlighetens namn lite undrande till det eftersom det finns billiga blyspetsar att köpa och ser inget behov av att ge sig på sådana stunt för att tillverka något som är vare sig bättre eller billigare.

Publicerat

om du måste trixa med kulor så skit i att slipa utan vänd hela kulan ett 1/2 varv så att bakänden kommer framåt i stället!

du får en usel kulbana men kulan kommer att expandera!

samme