Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med bygelrepeter

Featured Replies

Publicerat

Karl.Ö var här i helgen och hade med sig sin bygelrepeter. Det verkade smitta värre än svininfluensan så nu sitter jag och kollar efter en med ;)

Det verkar finnas två fabrikat som jag ska titta på Winchester 94 och Merlin.

Tittade runt lite och hittade mest Winchester. Men vad betyder följande prefixer:

Cherokee Carbine , Centennial 66, XTR och Bicentennial 76 ?

och vad är det man ska ha/inte ha?

/Magnus

Publicerat

Många verkar väldigt nöjda med sina modell "äldre" winchesters, de nyfabricerade är rätt rappliga i mekanismen.

Äger själv en Marlin (inte merlin :P ) som jag gillar skarpt, kort och smidig liten rackare dock väldigt svår att få skjuta bra men det tror jag mig veta lösningen på...

Hade jag köpt en bygelsmäll idag så hade jag satsat alla slantarna på en Marlin 336 i 30-30 som du idag kan få klassad som klass 1 mtp att hornady har sin "leverevolution" ammo.

Winchester har sina "special" modeller som oftast ser ut som gay-skit om jag skall vara ärlig, pläterade med nått guldliknande och graverade med kåboysar å indianer bla. ;) Nä sånt skit hör hemma i skrotbingen om du frågar mig.

Marlin is da shit!

/Robban

Publicerat

Är du sgen på att klämma på någon bygel så brukar Värnamo Vapen ha en del inne. Gjorde en koll åt karl Ö för ett tag sen och då fanns det ett tiotal inne. Säg till så kan jag svänga förbi och koll kör förbi varje dag.

Lasse

Publicerat

Det är ju som bekant inte så vänligt att kasta skit som jag nu ämnar att göra men....

Jag skär hellre av mig pungen än att handla utav värnamo vapen, gubbfan är totalt skruvad till att börja med ej heller har han en vettig kundmottagning. ;)

Nä ta du å traska nästgårds istället, till torsbo handels som dessutom har ett vettigare utbud till rätta priser. :P

EDIT: Vapentjänst i Tingsryd är ju återförsäljare för Marlin. http://www.vapentjanst.com/2.html

Publicerat
Det är ju som bekant inte så vänligt att kasta skit som jag nu ämnar att göra men....

Jag skär hellre av mig pungen än att handla utav värnamo vapen, gubbfan är totalt skruvad till att börja med ej heller har han en vettig kundmottagning. ;)

Nä ta du å traska nästgårds istället, till torsbo handels som dessutom har ett vettigare utbud till rätta priser. :P

EDIT: Vapentjänst i Tingsryd är ju återförsäljare för Marlin. http://www.vapentjanst.com/2.html

Nu var det inte att köpa där men man kan klämma på hans pangar sen är det upp till var och en att handla. Han har alltid ett bra utbud jag har handlat en hel del vapen av honom genom åren första -79 har inte haft några större problem framför allt så har jag fått bra priser.

Håller med om att det är ofta problem med kundmotagningen för det är ofta mycket folk där då blir det rörigt. För min del så åker jag in när det är lungt oftas direkt vid två tiden när han öppnar.

Lasse

Publicerat

Som Robban redan sagt, så ska du helt klart undvika dessa förgyllda jubileumsmässingbössor från Winchester, som har de beteckningar som du räknat upp.

Dessa är gjorda för att sitta på väggen i jaktrummet hemma hos nån amerikan, och är inget att ta ut på jakt.

Dessa vapen är ofta ihopskruvade av det som vart andra sorteringen på fabriken.

En äldre Winchester är dock helt ok, dessa kan dock vara svårare att få tag på, men de brukar dyka upp ibland.

Och skulle du hitta en 94 som heter AE, så är det bara att köpa, dessa har utkastet för tomhylsan snett utåt bla, och det gör att det är lättare att montera optik på vapnet, än de vanliga 94:orna, som har utkastet rakt upp.

Om du ska ha en 30-30, så tycker jag absolut att du ska satsa på en Marlin 336.

Dessa är bättre i kvalitet än de nyare Winchesterbössorna, och har en betydligt bättre precision.

Publicerat
  • Författare

Jag tackar för hjälpen!

Antingen blir det nog en 30-30 eller en .44m.

Publicerat
Jag tackar för hjälpen!

Antingen blir det nog en 30-30 eller en .44m.

För egen del tycker jag att du skall ta roligare kalibrar, en 357 om du vill gå litet och klass 2 eller en 444 Marlin (Merlin) om du vill köra klass 1,

en 444 är ett trevligt kraftpaket.

/Chris

Publicerat
  • Författare
För egen del tycker jag att du skall ta roligare kalibrar, en 357 om du vill gå litet och klass 2 eller en 444 Marlin (Merlin) om du vill köra klass 1,

en 444 är ett trevligt kraftpaket.

/Chris

Jag tittade just på en 444 Marlin men det verkade svårt att få tag på billig ammo för mig som inte laddar själv. Samma gäller väl visserligen 30-30.

Men 357 borde fungera om jag hittar ett gevär till salu.

Publicerat

hädare!!

pratar ni illa om winnisarna post 64, jag som har en skojig sådan. ^_^ men ni merlinägare har säkert också kul.

visst låter den mer eller mindre som en rälsbuss men billig var den och skoj är det.

man hittar nog ingen marlin i 1500 kr-segmentet men där kan man hitta en winchester med repig kolv som kan bli hur snygg som helst med lite ömhet.

Magnito: av erfarenhet kan jag berätta att de bössorna med lång pipa 24-26 tum inte är speciellt roliga att busa med. de är dessutom väldigt framtunga.

om du köper en grovkalibrig bössa kommer jag att låna den ofta och det är kanske inte heller så kul... <_<

en sak man bör känna till dessutom är att de grövre bössorna inte alltid är rekylkamratliga, dom är lätta och man får sig en omgång om man övar flitigt.

sedan är det en smakfråga om man vill ha pistolgrepp eller inte också.

Mitt råd är som Lasses, åk ock känn och kläm, samt bilda en egen uppfattning, den är nog viktigare i bygelfrågan än vid tex köp av hagelbössa.

en 30-30 smäller rätt bra så man går inte direkt ut runt knuten och pangar lite, vilket jag nog tror man skulle kunna med en 44 eller 357:a med lite lättare laddningar.

Publicerat
Jag tittade just på en 444 Marlin men det verkade svårt att få tag på billig ammo för mig som inte laddar själv. Samma gäller väl visserligen 30-30.

Men 357 borde fungera om jag hittar ett gevär till salu.

Ammon till 30-30 är billigare än 444.

Nu är ju det här med hur man upplever rekyl väldigt individuellt, men jag tycker att 444 sparkar betydligt mer än 45-70.

Den 444 jag provsköt var en Marlin Timberland, en guidegun i 444 kan man säga.

Hur en fulllång 444 beter sig kan jag dock inte säga nått om....än.. ^_^

Appropå en Marlin 1894CS i 357M, så vet jag en som KANSKE blir till salu snart....har inte bestämt mig ännu om den ska få ge vika för en kl1 kombi... <_<

Publicerat
  • Författare

Nu är ju det här med hur man upplever rekyl väldigt individuellt, men jag tycker att 444 sparkar betydligt mer än 45-70.

Hur en fulllång 444 beter sig kan jag dock inte säga nått om....än.. ;)

Appropå en Marlin 1894CS i 357M, så vet jag en som KANSKE blir till salu snart....har inte bestämt mig ännu om den ska få ge vika för en kl1 kombi... :unsure:

crowfear: du kan väl ha mig i åtanke om KANSKE blir till verklighet.

i övrigt letar jag vidare efter en egen kåbojsarbössa.

Jag har en resa till Nice denna veckan med, den kan ju förstöra min budget helt ;)

Publicerat

Hur en fulllång 444 beter sig kan jag dock inte säga nått om....än.. ;)

Appropå en Marlin 1894CS i 357M, så vet jag en som KANSKE blir till salu snart....har inte bestämt mig ännu om den ska få ge vika för en kl1 kombi... :unsure:

Magnus:

den kan du nog ha jävligt roligt med, OM den nu ska flytta ut. ;)

Jag tror den kalibern passar fint in i småland där du bor och kommer till sin rätt där.

45/70 relativt 444 marlin har debatterats flitigt i USA för en tid sedan där jag sällan skådat roligare läsning.

Amerikanarna kan uttrycka sig minst sagt fyrkantigt och när jag läst på och förstått att de flesta fabriksammotillverkarna går ner i laddning för att inte spränga eventuella gamla bössor i samma kaliber så slog jag klorna i en artikel som handlade om 45/70 och hur mycket kan kan få ut ur den.

med marlin 45/70 bygel blir laddningarna betydligt saftigare än motsvarande 444 mest beroende på att kulorna till 444 inte pallar höga hastigheter mm, massa käl gavs. men när man laddade en ruger 1:a till max så började författaren prata om vad han klarade av i rekylenergi, nytt begrepp för mig.

Han sa att hans smärtgränd gick vid 60 pounds i rekylenergi och då hade han problem med att lyfta armarna efter 15 skott och efter att ha skjutit två maxladdade skott klarade han inte mer.

Så dessa big bore rifles har rejält mer att hämta än vad som säljs i butik tror jag.

kom långt bort från ämnet hät....

/Kalle

/kalle

Publicerat
Magnus:

den kan du nog ha jävligt roligt med, OM den nu ska flytta ut. :D

Jag tror den kalibern passar fint in i småland där du bor och kommer till sin rätt där.

45/70 relativt 444 marlin har debatterats flitigt i USA för en tid sedan där jag sällan skådat roligare läsning.

Amerikanarna kan uttrycka sig minst sagt fyrkantigt och när jag läst på och förstått att de flesta fabriksammotillverkarna går ner i laddning för att inte spränga eventuella gamla bössor i samma kaliber så slog jag klorna i en artikel som handlade om 45/70 och hur mycket kan kan få ut ur den.

med marlin 45/70 bygel blir laddningarna betydligt saftigare än motsvarande 444 mest beroende på att kulorna till 444 inte pallar höga hastigheter mm, massa käl gavs. men när man laddade en ruger 1:a till max så började författaren prata om vad han klarade av i rekylenergi, nytt begrepp för mig.

Han sa att hans smärtgränd gick vid 60 pounds i rekylenergi och då hade han problem med att lyfta armarna efter 15 skott och efter att ha skjutit två maxladdade skott klarade han inte mer.

Så dessa big bore rifles har rejält mer att hämta än vad som säljs i butik tror jag.

kom långt bort från ämnet hät....

/Kalle

/kalle

Ja, 357:an är nog det roligaste vapen jag ägt, och det är just det som gör det så svårt att ens tänka tanken på att skiljas från den... :D

Men samtidigt så gör 30-30:n samma jobb, fast på längre håll, och jag har ständigt denna konflikt om jag ska ta 357 eller 30-30 med mig ut.

Men en smidigare rådjurspyrsare i kl 2 och på upp till 80-100 m, har jag svårt att tänka mig..skulle vara en kipplauf då i så fall. :mad:

Debatten du nämde om 444 kontra 45-70 har jag också stött på lite här och där på jänkeforum, och....ja, fyrkantiga var ordet.. :D

Men jag lovar att ha dig i åtanke Magnito, om det blir så att jag ska avyttra den, och jag kollar ju runt på nätet efter bössor mest varje dag, så jag kan ju tipsa om jag ev hittar nått roligt.

Publicerat
  • Författare
Men jag lovar att ha dig i åtanke Magnito, om det blir så att jag ska avyttra den, och jag kollar ju runt på nätet efter bössor mest varje dag, så jag kan ju tipsa om jag ev hittar nått roligt.

Jag lovar att ge den ett fint hem på landet! Men skulle du springa på något annat på nätet får du gärna skicka ett pm, tack!

/Magnus

Publicerat

Marlin GG 47-70 har jag en o den funkar kannon till allt o jag lovar dej att det är bra död i den. Ammon till den finns o köpa för en överkomlig päng o den är faktiskt ricktigt trevlig o skjuta med. Ska du köpa bygel så tror jag du ska köpa en marlin. Dom är ju inte svin dyra heller mellan 8-9 tusen nya har jag för mej

Daniel

Publicerat
  • Författare

Det hade inte hänt mycket på begagnatmarknaden medens jag varit på semester <_<

Jag hade ju hoppats på en massa byglar i 357 som folk ville sälja, men nej.

Min jakt efter bygel fortsätter och jag har nu börjat titta lite på nya vapen. Både Torsbo och Vapentjänst i Tingsryd har marlin 1894C i 357 hemma. Det verkar vara samma vapen men mycket olika pris (6900kr / 8700kr), är det bara så enkelt att den ene är mycket dyrare?

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan en Marlin 1894C och en Marlin 1894 cowboy?

tackar på förhand...

Publicerat

den ene är väl generalagent och den andre inte om jag har rätt för mig, det brukar vara det påslaget mellan importör och återförsäljare

Publicerat
Det hade inte hänt mycket på begagnatmarknaden medens jag varit på semester <_<

Jag hade ju hoppats på en massa byglar i 357 som folk ville sälja, men nej.

Min jakt efter bygel fortsätter och jag har nu börjat titta lite på nya vapen. Både Torsbo och Vapentjänst i Tingsryd har marlin 1894C i 357 hemma. Det verkar vara samma vapen men mycket olika pris (6900kr / 8700kr), är det bara så enkelt att den ene är mycket dyrare?

Sen undrar jag vad skillnaden är mellan en Marlin 1894C och en Marlin 1894 cowboy?

tackar på förhand...

Här har du Cowboyversionen: http://www.marlinfirearms.com/Firearms/Cow...1894_45Colt.asp

Och här är C versionen: http://www.marlinfirearms.com/Firearms/189...rfire/1894C.asp

Skillnaden består i att Cowboy har något längre pipa som är sexkantig, den är lite tyngre och rymmer 10 skott i magget istället för 9 i C versionen.

Sen att den är fränare är ju en annan sak..

Publicerat
  • Författare
Här har du Cowboyversionen: http://www.marlinfirearms.com/Firearms/Cow...1894_45Colt.asp

Och här är C versionen: http://www.marlinfirearms.com/Firearms/189...rfire/1894C.asp

Skillnaden består i att Cowboy har något längre pipa som är sexkantig, den är lite tyngre och rymmer 10 skott i magget istället för 9 i C versionen.

Sen att den är fränare är ju en annan sak..

Tackar!