Publicerat September 13, 200916 yr När jag idag försökte använda min radio ihop med en kompis från jaktlaget så hittade de itne varandra trots att båda är 31 Mhz och jag skannade som en tok. De använder kanal 46 på Albecom och min Lafayette Micro 3 har bara 24 kanaler. Någon som vet hur det hänger ihop och hur man kan hitta på deras apparater? Eller kanske har en lista vilka frekvenser Albecom använder? Tacksam för hjälp!!
Publicerat September 13, 200916 yr Kolla med din polare vilken frekvens inom 31bandet hans kanal sänder på så tar du den som motsvarar den på din radio. Det finns info om kanalernas frekvens i manualen. Kolla även så ni kör samma pilotton eller kör utan pilotton. Enligt albecoms hemsida har den radion bara 24kanaler också men 47 pilottoner, så det låter som att han har pilot tone 46 och inte kanal 46. Du kan skanna på både pilotton och kanal på din då borde det funka om ni inte hittar info om din polares radio. Här är en länk till din iaf. http://www.lafayette.se/images/dc-31-155-m3-svensk.pdf Lycka till /Petter
Publicerat September 13, 200916 yr Författare Tack för den hjälpen. Ska kolla om han har någon manual för det hade vi inte när vi var ute... Låter helt rimligt med pilottonen som du säger. Ska vara lite nopggrannare nästa gång och kolla vad hans radio har för inställningar...
Publicerat September 17, 200916 yr Pilottoner på en 31mhz radio? Jag trodde ärligt talat inte att det fanns. Edit: Efter lite surfande insåg jag att det visst fanns, ack man börjar bli gammal. Minns med glädje den gamla Zodiaken med fyra kanaler, stor och tung som en tegelsten ...
Publicerat September 28, 200916 yr Pilottoner på en 31mhz radio? Jag trodde ärligt talat inte att det fanns.Edit: Efter lite surfande insåg jag att det visst fanns, ack man börjar bli gammal. Minns med glädje den gamla Zodiaken med fyra kanaler, stor och tung som en tegelsten ... Ha ha ha Ja eller den gamle Handicén Orange/svart och fin inkl. 6 kanaler... Väldigt bra att få in Italienare på iallafall.