Publicerat September 14, 200916 yr Rollie har fått somma in. Han var en envis rackare som inte ville ge upp trots massor av ålderstecken. Han verkade tro ända in i slutet att han fortfarande var 2-år när han i verkligheten blev 14,5. Vi har själv dragit på beslutet men till slut gick det inte att bortse från att han borde få somna in. Att ta beslutet var bland det värsta jag varit med om och det gör jäkligt ont att tänka på det.. Jag förstod nog aldrig själv hur bra jakthund han var förrän jag skaffat andra hundar som skulle ersätta honom men än har ingen varit i närheten trots att jag fått massor av erfarenhet som hundförare under åren. Vi har fått skjuta allt från kanin till älg för honom och resultatlistan ligger på 3-400 vilt. Jag har massor av minnen från exeptionella saker han gjort för han tog alltid det dära extra steget som skiljde honom från andra mer annonyma hundar. En hund och kompis jag kommer att minnas och sakna länge..........
Publicerat September 14, 200916 yr Sådant är alltid svårt att ta beslut om. Rollie var en riktigt bra hund! Vet hur det känns..
Publicerat September 14, 200916 yr Beklagar sorgen Sådana speciella hundar får verkligen en speciell plats i ens hjärta och när man då får släppa taget om dom så gör det ont. Känner med dig / Fredrik
Publicerat September 14, 200916 yr Fan.. Såg tråden på startsidan, Rollie.. nej tänkte jag! Så ruskigt jobbigt!! Rollie och Hamilton har en del likheter, gnor/odde på som dårar med en jävla uthållighet.. Inser det du insett, det går inte att ersätta dem fullt ut. Tråkigt.. Mvh!
Publicerat September 14, 200916 yr Beklagar RW! Känner verkligen med dig. Är ju inte ens en vecka sedan min Kim gick bort så jag vet hur du känner dig just nu.
Publicerat September 14, 200916 yr Författare Beklagar RW. Var Rollie en spaniel? Jepp, mamman hette Cokie och var med i SpanielSm i mitten av 90-talet där hon vann ett år och blev tvåa två ggr. Cokie med matte är faktiskt med i en av T Ekbergs filmer som handlar om spaniel jakt. Rollie ärvde jaktlusten och envisheten efter Cokie men jag klarade aldrig av att tämja jaktlusten såpass att han kunde gå på prov. Å andra sidan så talade jag med en av de stora på just jaktprov som just fått sin hund till championat och när han stolt meddelade att hans hund minsan också jagade och hade en handfull vilt på sin meritlista så kunde jag inte hålla mig utan påtalade att min "skithund" hade 50ggr fler på sin meritlista till omgivningens munterhet varvid jaktprovsexperten tågade därifrån märkbart irriterad.
Publicerat September 15, 200916 yr Tråkigt RW. Cookie o Britt har jag jagat en del ihopa med så även Bosse fd. man. Är alltid en svår stund när en trotjänare går bort. Gläds åt alla stunder ni haft.
Publicerat Maj 11, 201015 yr Beklagar verkligen RW! Han hämtade ju en och annan hare och fågel när jag var med och det var alltid en glädje att se honom jobba, och en väldigt mysig hund att klia bakom öronen när man hade en whisky i handen på kvällen... Hälsningar, Martin
Publicerat Maj 11, 201015 yr Usch vad tråkigt... Dock ger jag en stor eloge till alla djurägare som har hjärta nog att avsluta livet på djuren innan de behöver lida för mycket, men inte fan blir det enklare för det. Beklagar sorgen. Mvh, Jens
Publicerat Januari 10, 201115 yr Beklagar.Slö läste lite så såg jag lite bekanta namn som Tore nämde. Kollade upp stamtavlan http://www.rasdata.nu/springer/stam/2/00002620.htm och vad hittar man där. Farfar-farfarsmor och farfarsmormor har vi haft. Helt ok hundar. Har varit lite på jakt efter den gamla goda stammen när jag leta valpar. farfarsmormor hade 6raka elitettor och var den första svenska jaktchampionen bla