Publicerat November 15, 200520 yr Hej, som vissa av er märkt går jag i tankarna på ett par olika projekt just nu ;) Ett av projekten handlar om en ny klass 2 bössa och efter att ha funderat på lite vildkattor och annat har jag börjat luta mot att bygga en 6 mm BR på ett Foresterlås istället för en vildkatt på ett vixenlås. Fördelarna med detta är ju bl a att ett Foresterlås innebär fler framtida kalibermöjligheter och att det är enklare att hitta en passande Mcmillanstock. Vet någon vad viktskillnaden är mellan Vixen och Foresterlåsen är? Hur tycker ni att jag bör välja? Henrik
Publicerat November 15, 200520 yr Du verkar vara en skön prick med många järn i elden... Berätta gärna mer om dina andra projekt! Kul att det blir lite vettig aktivitet på forumet! Jag hade satsat på foresterlådan för att jag gillar den rent allmänt men ffa för att den är mer allsidig om du har tänkt dig något annat patronval i framtiden. Ångrar som fasen att jag inte köpte den forestern jag reserverade i våras :-[ : den var i det närmaste nyskick! Själv har jag precis hämtat en liten Sako Hunter AI i .222 Rem som jag letar likt ett djur efter glasfiberstock till....
Publicerat November 16, 200520 yr Författare Hej Kindbo, det blev en liten lätt Forester istället för en Vixen. Så nu är det bara att beställa en Mcmillankolv till en 579 låda.... Sedan skall det bara på en 6mm BR pipa istället för den sugrörstunna 243win pipan som sitter på nu. Jag har faktiskt en lätt Mcmillan kolv på gång redan, målad och klar... Sedan blir det nog en Leupold 6.5-20x40 och en Swarovski 3-12x50 som skall åka på och efter det handlar det om att hitta lämpliga Switchbarrell pipor och du kan kanske gissa vad det blir?? Henrik
Publicerat November 16, 200520 yr Det låter som en "mördare" av rang! Jag hoppas att du underrättar oss under projektets gång.... Själv är jag nära att beställa en mcmillan kolv och undgå min princip om raka kolvar då det verkar omöjligt att hitta en rak klassisk kolv till den lilla AI lådan, i mina ögon är en glasfiber kolv av MC-typ bättre än en dito i valnöt....
Publicerat November 16, 200520 yr Henrik, Vet inte viktskillnaden men Vixenlådan är ju mkt nättare och inte bara kortare. För en klass 2 så är ju vixen därför idealisk - men då bör man som sagt hålla sig till PPC-stötbotten och med en 6PPC klarar man allt klass 2 vilt galant... Vill du kunna ha en klass 1 växelsats eller endast pipbyte till klass 1 så är det ju forestern som gäller och då i tex .308, 7mm08, 358Win. Då kan du ju ha även .243Win som klass 2:a...
Publicerat November 17, 200520 yr Författare Hej igen, tyvärr är det så att 243win är en av de tre patroner som jag har svårartade aversioner emot :P Därför kommer det inte att bli någon 243win, och det är delvis därför jag inte vågar provskjuta pipan heller.... Jag vill ju inte få mina fördomar grusade. Jag hade ju tidigare planer på en MCRT i 7-08imp och 358 win men nu har den planen grusats eftersom killen som har MCRT drabbats av svårartad "bösskramarsjuka" och bestämt sig för att behålla sin 22/250. Jag gör på inget sätt anspråk på att vara en SAKO konnäsör men den gamla Forester lådan är ihop med Vixen lådan de två Sako lådor som jag hyser en viss klockarkärlek till. Min subjektiva uppfattning är att den gamla "riktiga" forestern med rund slutstycksbult är lättare och smidigare än vad t ex AII lådan 591 är, men jag har inga hårda fakta att backa upp detta faktum med. Dessutom har jag haft en "forester" 591 i 308 win som sköt riktigt uselt och som jag var tvungen att pipa om innan det blev nån ordning på den bössan. Men nu är det ju som sagt redan avgjort eftersom jag lämnade in licenspapprena på en riktigt höglansig forester lyx i kanonskick men i 243 win. Henrik
Publicerat November 17, 200520 yr M591 har samma längd som L579/AII men den är grövre. Samma gäller S491 jämfört med L461/AI. Därför är de smidigare helt riktigt. Enda pluset med de nyare S491/M591/L691 är att de har samma säkring som Sako 75 dvs den låser slagstiftet. Däremot har trycket sämre justeringsmöjligheter jämfört med de äldre bara hårdhet jfr med även ingrepp och eftersläp.
Publicerat November 17, 200520 yr Författare Hej, syftet med denna bössan är att bygga en pürsch bössa och då är trycket mycket viktigt och det var en av anledningarna till att jag fastnade för 579 lådan istället för en 591 men dessuton tycker jag att slutstycksmutterna är snyggare och lådan smidigare så valet var ganska lätt. Henrik