Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg/Loskinn från jakt i utlandet?

Featured Replies

Publicerat

Tja!!

Jag har ev möjlighet att få delta på varg/lojakt i Finland, är det nån som vet vad som gäller om man ska ta med skinnen till Sverige???. Om man nu eventuellt mot alla odds lyckas skjuta någon????

Publicerat

Jag har för mig att detta har med artskyddsbrott att göra. Dvs att du inte kan/får ta hem ett vargskinn till Sverige, även om det är lagligt skjutit.

Mvh

Publicerat

Efter lite vandringar genom Cites förordningen, artförordningen och kontroll med Jordbruksverket och Naturvårdsverket, förefaller det vara möjligt att under vissa former och efter ansökan införa

lo/varg som skjutits under jakt,

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...mp;bet=2007:845 N på listan medför ett absolut förbud att inportera, vissar vargar har inte detta prefix,

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterin...c7fff34860.html

Notera undantagen avseende jakt.

Slutligen förefaller det som om det för konservatorer är möjligt så att man kan eventullt låta införsel ske på det sättet,

Jag tycker helt klart att du skall prova, reglerna/möjligheterna är till för prövas.

/Chris

Publicerat

Jag tycker att det är inte lätt att få skjuta en varg i Finland. Vilka område du ska gå? Det kan vara mycket jägare i jakten, om inte det finns någon möjlighet att fälla.

Publicerat
  • Författare

Tja!!

Tack för de svaren! jag är inbjuden på ett område i en by där det är några som jagar och har tilldelning på ett antal vargar, dom brukar inte ha några problem med att fälla dom. Det är ett ganska vargtätt område. Jag ska kolla med jordbruksverket.