Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten brölande älg!

Featured Replies

Publicerat

En jaktkamrat sköt på en tjur i förra veckan som betedde sig märkligt vid skottett, tjuren lyfter på ett framben, (tror det var utgångssidan) vrider på huvudet och brölar, sedan vänder han 180 grader och går iväg, stannar och ytterligare ett skott avlossas, ingen reaktion, tjuren försvinner in i skogen och 2 hundar försöker att hitta älgen utan att lyckas.

Avstånd ca 150m, vid andra skottet kan det varit sly i vägen, handladdad ammo i kaliber 375, skytten är erkänt duktig även på grövre kalibrar än 375.

Var kan första skottett tagit? och har någon varit med om något liknande beteende?

Mvh Bonzo

Publicerat
En jaktkamrat sköt på en tjur i förra veckan som betedde sig märkligt vid skottett, tjuren lyfter på ett framben, (tror det var utgångssidan) vrider på huvudet och brölar, sedan vänder han 180 grader och går iväg, stannar och ytterligare ett skott avlossas, ingen reaktion, tjuren försvinner in i skogen och 2 hundar försöker att hitta älgen utan att lyckas.

Avstånd ca 150m, vid andra skottet kan det varit sly i vägen, handladdad ammo i kaliber 375, skytten är erkänt duktig även på grövre kalibrar än 375.

Var kan första skottett tagit? och har någon varit med om något liknande beteende?

Mvh Bonzo

Har hört o sett liknande på rådjur.

Att djuret skriker/brölar menar jag.

Samtliga 4 ggr har det handlat om frambensträff.

Om det är överförbart till älgar vet jag inte.

Publicerat
  • Författare

Många har tittat på ämnet men bara ett svar, tolkar det som att det är ett ovanligt beteende, men tror på det som NS skriver att det var en frambensträff, hoppas nu att älgen mår bra trotts omständigheterna.

Mvh Bonzo

Publicerat

Kanske lever men mår bra??????? Kan ha träffat utan att skada skelettet i benet, kanske....

Publicerat

Hur gick de men djuret ? hitta ni igen de eller ?

mvh

Publicerat
Hur gick de men djuret ? hitta ni igen de eller ?

mvh

+1 på den

Publicerat

Skulle inte tro att den är pigg direkt. Brölar och lyfter på ett framben måste betyda nånting. Inte bom om jag skulle gissa..

Du skriver att 2 hundar försökt hitta den.. Hur då, skulle jag vilja veta? Gjordes nåt riktigt eftersök? Hittades nånting på skottplatsen? Blod i spåret där de 2 hundarna farit etc?

Publicerat
  • Författare

Tyvärr hittades ingen älg, det var spår av olika älgar på plattsen som dessutom består mycket av blöt myrmark och olika vattendrag, det användes 2 olika hundar för eftersöket, den första fick upp en älg men vi är rätt säkra på att det blev fel älg, (för långt ifrån den förmodade skott plattsen) Den andra är vi rätt säkra på att den gick på rätt spår men pga blöt myrmark var det för svårt.

Mvh Bonzo

Publicerat

Vad menar du med långt från skottplatsen? 1km? 5km?

Spårades inget med spårhund och kollades inget blod etc i spåret? Låter som att inget riktigt eftersök genomfördes... -_-

Publicerat
Vad menar du med långt från skottplatsen? 1km? 5km?

Spårades inget med spårhund och kollades inget blod etc i spåret? Låter som att inget riktigt eftersök genomfördes... :huh:

holler med kråkan där jag,

du vet ju blötare de är desto bättre leder de till att lyckas med ett spår, för vattnet leder fram marken, spårar heldre i en blöt myr/ mark en i en berg häll med min jycke <_<

Publicerat
holler med kråkan där jag,

du vet ju blötare de är desto bättre leder de till att lyckas med ett spår, för vattnet leder fram marken, spårar heldre i en blöt myr/ mark en i en berg häll med min jycke <_<

Vad hände med den påskjutna älgen :huh:

Publicerat
Vad hände med den påskjutna älgen <_<

ja de kan man ju undra, är de intwe nån lag inom jakten som säger att man ska ha en e-söks hund på platsen innom 2 timmar eller har jag fel :huh: de är vad jag har hört iallfall

Publicerat
Tyvärr hittades ingen älg, det var spår av olika älgar på plattsen som dessutom består mycket av blöt myrmark och olika vattendrag, det användes 2 olika hundar för eftersöket, den första fick upp en älg men vi är rätt säkra på att det blev fel älg, (för långt ifrån den förmodade skott plattsen) Den andra är vi rätt säkra på att den gick på rätt spår men pga blöt myrmark var det för svårt.

Mvh Bonzo

släpptes det bara "löshundar" i spåret eller?

Publicerat

Mvh Bonzo

Jag har sett detta live en gång.

Från ett högt torn hade jag fin utsikt över det som en gång var ett kalhygge både på den mark jag jagar och på grannmarken.En icke nogräknig pass skytt på grannmarken lyfter pangen mot en ko och kalv som kommer i full fart över hygget, får bara skjuta kalv eller tjur på den tiden(generell jakt rådde, innan jaktvårds området bildades)

Kalven faller i första skottet och kon skulle gå fri men jag ser snubben peka med bössan mot kon som är på väg rakt in på min mark, ett skott går av och kon stannar upp slår med ena frambenet och brölar nåt riktigt läskigt innan den faller ner inne på min mark, sparkar med benen och kommer på fötter och sätter iväg med en jävla fart.

Ja sedan blev det ett jävla liv med polis och grejor, eftersök är ingen lätt sak på småmarker när älgen går över kanske 7-8 marker innan den blev där. Bukskott var det den gången.